Foto: Skærmbillede fra Roger Andersons TedTalk.

Denne programmør har fundet det perfekte våben mod Windows-svindlere og irriterende telefon-sælgere

Programmøren Roger Anderson har bygget en robothær, der bliver sendt i krig mod svindlere og irriterende telefonsælgere.

Den amerikanske programmør Roger Anderson har fundet det perfekte våben mod tele-svindlere og irriterende tele-marketing-sælgere.

Ifølge net-mediet Business Insider har han bygget en hær af robotter, der er programmeret til at drive svindlere og telemarketing-folk til vanvid.  

For robotterne er forudprogrammerne til at holde samtalen med svindlerne kørende så længe som muligt.

Det kan robotterne, fordi de er designet til genkende talemønstre.

Det betyder, at de kan identificere, når personen i den anden ende er færdig med at tale.

Derfor er robotterne i stand til at føre en samtale, der ganske vist ofte er yderst mærkværdig, men dog er så naturlig i sit forløb, at robotten virker som en levende personer. 

I nogle tilfælde besvarer robotten bare spørgsmål med et "ja," "okay" eller et "helt sikkert".

Andre gange stiller den et modspørgsmål ala "drikker du kaffe?" eller kommer med en konstatering som "Du lyder som en jeg har gået i skole med."


Læs også: Derfor er Nigeria-svindlerne så snot-dumme

Robotter opfører sig bizart
Og ifølge en artikel i New York Times er robotterne programmeret til at opføre sig mere og mere bizart jo længere opkaldet står på.

Eksempelvis begynder robotten at sige mystiske ting som: "Jeg er lige vågnet op og har lige taget min medicin, så jeg er lidt groggy. Kan du tale lidt langsommere? " eller "Åh gud, der sidder en bi på min arm. Du kan bare fortsætte med at tale, men jeg tier lige stille på grund af bien."

Alle opkaldende bliver optaget, og sidste år gav Robert Anderson en tech-talk, hvor han fortalte historien om robotterne og samtidig afspillede en række optagelser af samtaler, som robotterne har haft (spol frem til 9.20, hvor han demonstrerer hvordan de virker). 



Læs også: Så let kan du blokere fupopkald og telefonsælgere

Sælger robotterne som en service
Roger Anderson sælger i dag robotterne som en service til virksomheder og privatpersoner. 

Eksempelvis kan en virksomhed eller privatperson købe sig til et abonnement til 2 dollar om måneden, der giver dem ubegrænset adgang til at viderestille denne type opkald til robotterne.

Når opkaldet er afsluttet modtager brugerne af tjenesten automatisk en mail med en optagelse af samtalen. 

Sender robotter i krig mod Microsoft-svindlere
Computerworld har tidligere beskrevet, hvordan også danske privat-personer og virksomheder bliver plaget af de såkaldte "Microsoft-svindlere". 

Svindlerne forsøger at franarre folk penge ved at ringe til dem under dække af at komme fra Microsofts officielle support-service. 

Læs også: Microsoft-svindlere hærger fortsat i Danmark

Ifølge Business Insider er Roger Anderson nu også begyndt aktivt at sende robotterne i krig mod netop denne type organiserede svindlere.

I stedet for blot at bruge robotterne til at tage i mod opkald, bruger han dem nu til aktivt at foretage opkald til call-centre, der er kendt for at huse Windows-svindlerne. 

Ifølge Business Insider fik han et callcenter til at lukke ned for et af deres telefonnumre efter, at han dirigerede sine robotter at foretage 500 opkald til nummeret i løbet af ganske kort tid. 

Herunder kan du høre andre eksempler på, hvordan det foregår, når robotterne er i aktion: 





Læs også: 
Sådan bekæmper du bedst Nigeria-svindlerne


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud computing 2017: Få styr på de nye løsninger og teknologier

Cloud-markedet boomer i disse år - og det samme gør mængden af leverandører, løsninger og leverancemodeller. Få styr på de nyeste cloud-teknologier og -løsninger.

10. maj 2017 | Læs mere


Mulighederne med 3D-print: Fra prototype til produktion

3D-printerne kan revolutionere hele industrier og rummer et kæmpe potentiale for din virksomhed. Vi sætter fokus på alle de nye muligheder med 3D-print - fra prototype til produktion. Kom og hør eksperterne og se live demo.

17. maj 2017 | Læs mere


Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmuligheder stiger hastigt i antal samtidig med at det egentlige potentiale er klart til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
Danske netbanker og Nets ramt af massive it-problemer: Her er årsagen
Opdateret torsdag morgen: En stribe danske netbanker samt Nets var onsdag ramt af store problemer med blandt andet betalinger og pengeoverførsler. Samtidig blev DSB ramt af et totalt nedbrud.
CIO
Tidligere it-topchefer fra Saxo Bank og DSB klar med stor dansk it-satsning: Satser massivt på kunstig intelligens
To tunge danske it-profiler står bag et nyt it-selskab, der satser på det brandvarme marked for kunstig intelligens. Tidligere it-topchef i Saxo Bank står i spidsen for virksomheden, der allerede har en række store kunder og samarbejdspartnere på plads.
Comon
Anmeldelse: Flitsbuer og mekaniske fortidsøgler forenes på smukkeste vis i Horizon: Zero Dawn
Fremtids teknologi og stammesamfund blandes i knap så original, men imponerende spil-blockbuster.
Channelworld
White paper
Cloud transformation: Vind, træn eller tab
Dette whitepaper er for de virksomheder, der vil i gang eller er ved at træffe beslutningen om at gå i gang med migreringen til cloud.