Den svenske spilanmelder PewDiePie har alle dage været et kontroversielt indslag, men nu ser det ud til, at YouTube-eventyret er ovre.

Youtube-millionær i frit fald efter kontroversielle meldinger: "Jeg har bare forsøgt at vise, hvor skør den moderne verden er"

YouTube-ikonet PewDiePie har været ude i en sand shitstorm med farvel til millionindtægter efter upload af videoer med antisemitiske budskaber. Dele har pressen har siden stemplet ham som nazi-sympatisør. Læs her, hvordan PewDiePie selv forklarer videoerne.

For svenske Felix Kjellberg - nok bedre kendt som YouTube-stjernen PewDiePie med godt 50 millioner følgere på videositet - har 2017 indtil videre været lidt af et mareridt.

Først blev han i midten af januar hængt ud som antisemit for at have betalt to mænd for at bære et skilt i en af sine videoer med påskriften "Død over alle jøder".

Efter videoen blev set af millionvis af mennesker, blev den fjernet fra YouTube igen.

Herefter haglede kritikken ned over ham, som senest er kulmineret med, at YouTube har smidt ham ud fra sine premium-abonnementer med de højeste reklameindtægter, mens Disney-koncernen har revet selskabets kontrakt over med den kontroversielle svensker.

Ville vise en skør, skør verden
Dermed ser nogle af YouTube-millionærens hovedindtægtskilder ud til at smuldre.

At han også lader en Jesus-lignende figur en video sige, at Hitler absolut ikke gjorde noget galt, har ikke ligefrem hjulpet på nedturen.

PewDiePie har forsvaret sine noget ekstreme ytringer med, at vi i dag lever i en kultur, hvor enhver kan betale folk penge på service-sites som Fiverr.com for at sige hvad som helst for fem dollar.

"Jeg har forsøgt at vise, hvor skør den moderne verden er, og specielt hvor skøre nogle af de tilgængelige online-services er, og derfor har jeg valgt budskaber, der virkede absurde for mig," forklarer PewDiePie på sin egen blog om nazi-stuntet.

Medier i struben på svenskeren
Trods forklaringer og undskyldninger fra den 27-årige svenske spilanmelder er der dele af pressen, der ikke helmer - og enkelte steder bliver der seriøst spekuleret i, om han er nazist.

Især it-magasinet Wired har på det seneste været ubønhørlig i kritikken.

Torsdag i denne uge publicerede The Wired en artikel med den oprindelige overskrift "PewDiePie har altid været racistisk - nu er han en nazi-helt".

Denne overskrift er siden blevet ændret til "PewDiePies fald viser begrænsningen af LOL, jk", hvor sidstnævnte forkortelser kan oversættes til noget i retning af en person, der griner højt og forklarer sine udsagn med, at det hele bare var for sjov. 

I Wired-artiklen sammenlignes svenskeren mellem linjerne med præsident Donald Trump, der er også er berygtet for at beskylde medierne for at bringe 'fake news'. Wired konstaterer blandt andet, at sponsorernes farvel til PewDiePie ikke sker et sekund for tidligt.

Tidligere har en artikel i The Wall Street Journal været den direkte årsag til, at den 27-årige svenskers kontrakt med Disney røg på gulvet. Og samtidig sløjfede Disney også et show, som koncernen havde på tegnebrættet med PewDiePie.

Millionerne vælter fortsat ind
At PewDiePie har skabt millioner af kroner indtil for nyligt - beløbet 100 millioner kroner alene sidste år nævnes ofte - på sine ofte provokerende og stærkt sarkastiske Youtube-videoer, kan ingen dog være i tvivl om.

Efter al balladen om de såkaldte racistiske ytringer, anslår erhvervsmagasinet Forbes, at han på grund af sine tidligere videoer i 2017 stadig vil tjene små 50 millioner kroner i reklameindtægter.

Alene på det nuværende producerede indhold bør PewDiePie derfor ikke gå sulten i seng, selvom reklameindtægterne falder i takt med, at han bliver lukket ude fra den video-platform, der har skabt hans navn.

Forbes spekulerer samtidig i, at bogudgivelser omkring de seneste ugers kontroverser kan sende endnu flere millioner kroner ind på svenskerens konto, efter hans første bogudgivelse 'This Book Loves You' solgte over 130.000 eksemplarer alene i USA.

Læs også:
YouTubes største stjerne farer i flæsket på Google over algoritme-ændringer: Jeg sletter min kanal


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kunstig intelligens og automatisering: Sådan kommer du i gang

En ny generation af langt mere intelligente og automatiserede it-løsninger har meldt deres ankomst på markedet. Disse vil i de kommende år fuldstændig forandre, hvordan it kan understøtte og forandre virksomheder og hele markeder. Men hvordan kommer man i gang med at udnytte kunstig intelligens og automatisering i virksomheden? Kom og få en række konkrete bud på, hvordan man gør.

30. marts 2017 | Læs mere


Computerworld Summit 2017

Den teknologiske udvikling buldrer afsted. Din organisation skal være digital. Den skal være sikker. Og så skal den være tilstrækkelig omstillingsparat til at møde den fremtid, som ingen rigtigt kender. Summit 2017 sætter fokus på de nye teknologier, forretnings- og driftsmodeller, og giver dig inspiration til, hvordan de kan give den maksimale værdi i din virksomhed.

04. april 2017 | Læs mere


Bedre arbejdsgange og bedre sikkerhed: Sådan får du mere ud af dine printere

Printerne er dyre maskiner, og området udviklet sig hastigt over mod stedse mere avancerede og tæt forbundne løsninger. Inden længe vil vi også begynde at se 3D-printere vinde indpas i virksomhederne. På dette How To seminar kan du se de bedste printer-løsninger på markedet lige nu ? og ikke mindst høre, hvordan du bedste muligt sikrer din printer mod cyberkriminelle, da printere er et oplagt mål.

25. april 2017 | Læs mere






Computerworld
Derfor skifter NemID navn til MitID: Lægger op til stort opgør med Nets og papkortet
Den næste generation af NemID får navneforandring til MitID. Læs her, hvornårMitID ser dagens lys, og hvad du kan forvente af den kommende løsning.
CIO
Grundfos opretter ny topstilling - her er selskabets nye 'head of digital transformation'
Pumpegiganten Grundfos i stor oprustning med it og digitalisering. Seneste tiltag er en ny topstilling i koncernen, hvor der netop er ansat en 'head of digital transformation.'
Comon
Top 5: De bedste spil baserede på film
Film, der bliver til spil, bliver enten fantastisk eller en fadæse. Her er de fem bedste spil baseret på en spillefilm
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Stor undersøgelse: Det forventer danske it-folk på jobbet
I samarbejde med it-jobbank har Computerworld undersøgt, hvad it-folk lægger vægt på i et job. Flere end 2.000 it-folk deltog blandt Computerworlds og it-jobbanks brugere i juli og august måned 2016.