Artikel top billede

E-handel buldrer afsted - men hvem skal betale, når din pakke bliver ødelagt under transporten?

Klumme: Transportskader er sjældent en fornøjelse hverken for dig eller dine kunder, og i langt de fleste tilfælde ender du som webshopejer med regningen. Her er de regler, du er nødt til at kende, når du handler med forbrugere.

Danskerne shopper på nettet som aldrig før, og med den buldrende internethandel følger også en voksende mængde pakkepost, der skal fragtes frem og tilbage på kryds og tværs af landet.

Men hvem har ansvaret, hvis pakken bliver beskadiget undervejs, og hvem skal betale?

Mange kender ikke reglerne for, hvem der skal punge ud for transportskader, men de er egentlig ret ligetil, så snart du har styr på, hvornår ansvaret for pakken skifter fra webshop til kunde.

Ansvaret er dit under hele transporten

Pakken kan som bekendt fragtes til kunden på flere forskellige måder. Men med denne enkle huskeregel er du hjulpet godt på vej, for den gælder i alle slags tilfælde:

Pakken er dit ansvar, indtil den er leveret til kunden.

Underforstået: Med ansvar følger udgifter. Så uanset om du eksempelvis får et fragtfirma til at bringe varen ud til kunden, eller du gør det selv, er det dit ansvar, at kunden modtager en intakt vare.

Hvis en kunde reklamerer over en transportskade, er du derfor nødt til at løse problemet for kunden.

Hvornår skal kunden anmelde skaden?

Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv foretrækker 2/3 af danskerne at få deres e-handlede varer bragt ud til bopælen.

I de tilfælde har kunden ansvaret for varen fra det øjeblik, han har kvitteret for leveringen.

Når pakken skifter hænder fra fragtmanden til kunden, skifter ansvaret med andre ord også.

Men selvom kunden har ansvaret, behøver han ikke anmelde transportskaden til dig med det samme. Kunder i forbrugerkøb har nemlig op til to måneder til at reklamere over en transportskade, efter den er blevet opdaget.

Men jo længere tid der går, jo sværere bliver det for kunden at bevise, at det er en transportskade, og at han ikke selv er skyld i skaden.

Om der er tale om en transportskade eller ej, vil altid bero på en konkret vurdering, og den kan ofte være svær, da transportskader kan se ud på mange måder.

Skader, der først viser sig når pakken åbnes, kan være sværere at vurdere end sager, hvor der er tydelige skader på selve emballagen.

Tag kampen med dit fragtfirma

Hvis du har benyttet et fragtfirma, har du i mange tilfælde mulighed for at anmelde transportskaden til fragtfirmaet og få dækket dit tab.

Men det er dig og ikke kunden, der skal tage den kamp.

Desværre kommer mange webshopejere i klemme her, fordi de har dårlige aftaler med fragtfirmaerne om, hvornår de senest skal anmelde transportskader - helt ned til 24 timer er ikke usædvanligt.

Og når forbrugeren så først anmelder skaden efter to uger, står du for alvor med håret i postkassen.

Mine bedste råd er, at du forhandler dig til en længere anmeldelsesfrist hos fragtfirmaet.

Samtidig kan du opfordre dine kunder til at anmelde transportskader hurtigst muligt og gerne med billeddokumentation. Både så de står bedre overfor dig, og så du står bedre over for fragtfirmaet.

Husk blot på, at det ikke er noget du kan kræve.

Andre leveringsmetoder påvirker ikke ansvarsfordelingen

Selv om kunden henter pakken på posthuset, i pakkeboks eller har takket ja til, at fragtmanden må stille pakken i garagen, ændrer det ikke reglerne.

Kunden får først ansvaret i det øjeblik, kunden får pakken i hænderne på posthuset eller pakkeboksen, eller når pakken afleveres det aftalte sted.

Fra posthuset eller pakkeboksen er det med andre ord kundens eget ansvar at transportere pakken sikkert hjem.

Hvis kunden opdager synlige skader på pakken allerede ved afhentningen på posthuset, bør kunden anmelde det med det samme, ellers bliver det sværere for ham at bevise, at transportskaden er sket fra lager til posthus og ikke fra posthus og hjem til kunden.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, er pakken altså dit ansvar, indtil den når frem til kunden.

Det bedste, du kan gøre, er derfor at forhandle dig til bedre vilkår med fragtfirmaet og opdrage dine kunder til at reklamere hurtigt.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.