Foto: Rene Strandbygaard

Kæmpe app-projekt hos DSB til 186 millioner kroner forsinket i foreløbigt fem måneder

Stort app-udbud skulle havet været på plads i november sidste år. Frustrerende lyder det fra virksomhederne, men DSB tager sig ekstra tid for at træffe god beslutning.

I øjeblikket er det ikke kun passagererne på de danske togstationer, der må væbne sig med tålmodighed. Det må en række virksomheder, der har budt på en udviklingsopgave for DSB, også. 

I løbet af efteråret skulle virksomhederne, der var interesserede i at udvikle en ny app til DSB, indgive deres tilbud.

Udbudsmaterialet viser, at kontrakten skulle have fundet sin rette ejermand tilbage i november 2016, men fem måneder senere er der endnu ikke kommet nogen afgørelse på, hvem der skal får til opgave at hjælpe DSB med at udvikle den splinternye app. 

I løbet af efteråret er fristen blevet rykket flere gange, og det har skabt frustration hos flere virksomheder, som Computerworld har været i kontakt med.

"Det har været et langt og ressourcekrævende forløb med mange afklarende runder med spørgsmål. Det kan være frusterende, at en udbudsproces trækker i langdrag, men som leverandør kan man ikke gøre så meget ved det," siger Jørn Larsen, der er direktør for Trifork, der deltager i udbudsrunden. 

Virksomheden har allerede hjulpet DSB med at udvikle den nuværende app og har budt på opgaven i håb om at fortsætte samarbejdet med DSB.

Brug for ekstra tid
Selvom virksomhederne sidder utålmodigt og venter på at få at vide, hvem der skal lande den trecifrede millionordre, så virker det ikke til at stresse DSB.

"DSB er midt i de afsluttende forhandlinger omkring den kommende app, og vi kan derfor ikke kommentere på status lige nu. Vi har skønnet, at det ville være bedst med ekstra tid, således at vi kan indgå de bedst tænkelige aftaler med leverandørerne, og det er en af grundene til, at processen har trukket lidt ud," lyder det fra underdirektør i DSB Produkt, Aske Wieth-Knudsen, i et skriftligt svar til Computerworld. 

DSB vil ikke stille op til yderligere interview og svare på spørgsmål, før der er blevet fundet en vinder af det store udbud.

Vil ikke svare
På Computerworld ville vi gerne have haft svar på en række spørgsmål om, hvorfor udbudsprocessen er blevet forsinket. 

Vi har spurgt DSB om følgende:

- Ifølge udbudsmaterialet burde udbuddet have været afsluttet i november 2016. Vi er i slutningen af april nu. Hvordan bidrager de fem måneders ekstra tid konkret til en bedre beslutning for DSB?

- I følge det tilsendte svar er den ekstra tid én af grundene. Hvilke andre grunde er der?

- I følge udbudsmaterialet har DSB  flere gange udskudt fristen med relativt kort tid. Hvorfor har I gjort det ad flere omgange, hvis I vidste, at I skulle bruge en given mængde ekstra tid til at træffe den bedste beslutning?

- Hvis I er midt i de afsluttende forhandlinger, hvornår kan det så forventes, at der kommer en afgørelse?


- Hvis DSB er i de afsluttende forhandlinger, skal det så forståes sådan, at I har lagt jer fast på en leverandør?
   


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud computing 2017: Få styr på de nye løsninger og teknologier

Cloud-markedet boomer i disse år - og det samme gør mængden af leverandører, løsninger og leverancemodeller. Få styr på de nyeste cloud-teknologier og -løsninger.

10. maj 2017 | Læs mere


Mulighederne med 3D-print: Fra prototype til produktion

3D-printerne kan revolutionere hele industrier og rummer et kæmpe potentiale for din virksomhed. Vi sætter fokus på alle de nye muligheder med 3D-print - fra prototype til produktion. Kom og hør eksperterne og se live demo.

17. maj 2017 | Læs mere


Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmuligheder stiger hastigt i antal samtidig med at det egentlige potentiale er klart til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
Danske netbanker og Nets ramt af massive it-problemer: Her er årsagen
Opdateret torsdag morgen: En stribe danske netbanker samt Nets var onsdag ramt af store problemer med blandt andet betalinger og pengeoverførsler. Samtidig blev DSB ramt af et totalt nedbrud.
CIO
Tidligere it-topchefer fra Saxo Bank og DSB klar med stor dansk it-satsning: Satser massivt på kunstig intelligens
To tunge danske it-profiler står bag et nyt it-selskab, der satser på det brandvarme marked for kunstig intelligens. Tidligere it-topchef i Saxo Bank står i spidsen for virksomheden, der allerede har en række store kunder og samarbejdspartnere på plads.
Comon
Anmeldelse: Flitsbuer og mekaniske fortidsøgler forenes på smukkeste vis i Horizon: Zero Dawn
Fremtids teknologi og stammesamfund blandes i knap så original, men imponerende spil-blockbuster.
Channelworld
White paper
Cloud transformation: Vind, træn eller tab
Dette whitepaper er for de virksomheder, der vil i gang eller er ved at træffe beslutningen om at gå i gang med migreringen til cloud.