Foto: Rene Strandbygaard

Kæmpe app-projekt hos DSB til 186 millioner kroner forsinket i foreløbigt fem måneder

Stort app-udbud skulle havet været på plads i november sidste år. Frustrerende lyder det fra virksomhederne, men DSB tager sig ekstra tid for at træffe god beslutning.

I øjeblikket er det ikke kun passagererne på de danske togstationer, der må væbne sig med tålmodighed. Det må en række virksomheder, der har budt på en udviklingsopgave for DSB, også. 

I løbet af efteråret skulle virksomhederne, der var interesserede i at udvikle en ny app til DSB, indgive deres tilbud.

Udbudsmaterialet viser, at kontrakten skulle have fundet sin rette ejermand tilbage i november 2016, men fem måneder senere er der endnu ikke kommet nogen afgørelse på, hvem der skal får til opgave at hjælpe DSB med at udvikle den splinternye app. 

I løbet af efteråret er fristen blevet rykket flere gange, og det har skabt frustration hos flere virksomheder, som Computerworld har været i kontakt med.

"Det har været et langt og ressourcekrævende forløb med mange afklarende runder med spørgsmål. Det kan være frusterende, at en udbudsproces trækker i langdrag, men som leverandør kan man ikke gøre så meget ved det," siger Jørn Larsen, der er direktør for Trifork, der deltager i udbudsrunden. 

Virksomheden har allerede hjulpet DSB med at udvikle den nuværende app og har budt på opgaven i håb om at fortsætte samarbejdet med DSB.

Brug for ekstra tid
Selvom virksomhederne sidder utålmodigt og venter på at få at vide, hvem der skal lande den trecifrede millionordre, så virker det ikke til at stresse DSB.

"DSB er midt i de afsluttende forhandlinger omkring den kommende app, og vi kan derfor ikke kommentere på status lige nu. Vi har skønnet, at det ville være bedst med ekstra tid, således at vi kan indgå de bedst tænkelige aftaler med leverandørerne, og det er en af grundene til, at processen har trukket lidt ud," lyder det fra underdirektør i DSB Produkt, Aske Wieth-Knudsen, i et skriftligt svar til Computerworld. 

DSB vil ikke stille op til yderligere interview og svare på spørgsmål, før der er blevet fundet en vinder af det store udbud.

Vil ikke svare
På Computerworld ville vi gerne have haft svar på en række spørgsmål om, hvorfor udbudsprocessen er blevet forsinket. 

Vi har spurgt DSB om følgende:

- Ifølge udbudsmaterialet burde udbuddet have været afsluttet i november 2016. Vi er i slutningen af april nu. Hvordan bidrager de fem måneders ekstra tid konkret til en bedre beslutning for DSB?

- I følge det tilsendte svar er den ekstra tid én af grundene. Hvilke andre grunde er der?

- I følge udbudsmaterialet har DSB  flere gange udskudt fristen med relativt kort tid. Hvorfor har I gjort det ad flere omgange, hvis I vidste, at I skulle bruge en given mængde ekstra tid til at træffe den bedste beslutning?

- Hvis I er midt i de afsluttende forhandlinger, hvornår kan det så forventes, at der kommer en afgørelse?


- Hvis DSB er i de afsluttende forhandlinger, skal det så forståes sådan, at I har lagt jer fast på en leverandør?
   


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EU persondataforordningen: Få styr på de kritiske aftaler og undgå kostbare fejl

Aftalerne mellem din virksomhed og eksterne databehandlerne er ikke blot essentielle for en succesfuld implementering af Persondataforordningen – men styrer også ansvar og aftaler mellem dig og dine partnere. På denne halvdagskonference får du styr på de vigtigste principper og aftaletyper, så du styrer uden om faldgruberne.

24. maj 2018 | Læs mere


Digitale og mobile medarbejdere: De bedste værktøjer og løsninger til at gentænke din forretning

Hør om udfordringerne med sikkerheden i de mobile løsninger og hvordan du håndterer dem - og lær mere om hvordan interne business apps kan skabe mere effektive arbejdsgange i din virksomhed.

29. maj 2018 | Læs mere


Nyt trusselsbillede kræver dyb indsigt i sikkerhedsprodukter

På Kaspersky Open Day får du praktisk viden om, hvordan du som Kaspersky-partner sikrer dine kunders Office 365-mail, beskytter dem mod ransomware – og optimerer indtjening og vækst ved at betjene flere og større kunder på én gang.

30. maj 2018 | Læs mere






Premium
Steffen Andersen er en af Danmarks bedste CIO'er: Styrer Adform i et vildt teknologiræs mod gigantiske konkurrenter
Nomineret til Årets CIO 2018: Tag med på et vildt teknologiræs med 2,7 milliarder visninger, budprocesser på 300 millisekunder, millioner af transaktioner i sekundet og konkurrenter som Facebook og Google. Læs her, hvordan Steffen Andersen, CIO hos Adform, sikrer, at virksomheden er helt fremme teknologisk.
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
På jagt efter nyt BI-system? … Her er analysen og de 25 vigtigste KPI’er
Et godt BI-system er en central del af en digitaliseret virksomhed. Dette whitepaper fra EG dykker ned i en analyse af de nødvendige overvejelser på det organisatoriske, teknologiske og brugerorienterede niveau. Samtidig får du en liste med 25 vigtige KPI’er inden for ni funktionsområder, så du kan se, hvad andre virksomheder holder øje med.