Dansk succes-iværksætter har set lyset - nu vil han udbrede ny metode: "Moderne tech-virksomheder taber, hvis de ikke anvender growth hacking"

Growth hacking er en samtænkning og markedsføring og produktudvikling, og hvis du som moderne tech-virksomhed ikke growth hacker, kan du ikke vinde, lyder det fra den danske iværksætter Morten Elk.

Den danske iværksætter Morten Elk har en ph.d i teoretisk atomfysik.

Derfor var det naturligt for ham at gå videnskabeligt til værks, da han i 2001 stiftede sin virksomhed Simplesite (dengang 123hjemmeside, red).

"Det ligger i vores DNA at eksperimentere og måle på alt, men i lang tid tænkte vi ikke på, at det var noget, der havde et særligt navn. For os var det bare en naturlig måde at gøre det på," fortæller Morten Elk til Computerworld.

Men da han i 2010 læste et blogindlæg af den amerikanske it-markedsføringsguru Sean Ellis, gik det op for ham, at de hos Simplesite var "growth hackers". 

Læs også: Dansk startup fik ni millioner kroner, men endte hurtigt med ryggen mod muren: Her er historien om at finde en vej ud af problemerne

Samtænkning af markedsføring og produktudvikling
Sean Ellis er kendt for netop at være ophavsmand til begrebet growth hacking.

Det defineres normalt som digital disciplin, der samtænker marketing og produktudvikling.

Nogle gange omtales growth hacking også som scientific marketing. Altså videnskabelig markedsføring.

Det måske bedste eksempel på fænomenet finder vi ifølge Morten Elk hos sociale netværk som Facebook eller LinkedIn, hvor der er en meget tæt forbindelse mellem produktets kvalitet og væksten i antallet af brugere.

"Her udgør forbindelsen til dine venner selve produktet. Når du udvider dit netværk, får du derfor et bedre produkt. Det betyder, at hvis Facebook eller LinkedIn kan gøre det en lille smule lettere at få nye venner, så får de flere kunder, men de skaber samtidig også mere værdi for brugerne," forklarer Morten Elk.

En growth hackers opgave er således at skabe produkterforbedringer, der er med til at øge kundetilstrømningen.

En forretning med tre led
Ifølge Morten Elk er digitale produkter dog generelt kendetegnet ved, at der er en tæt sammenhæng mellem produktet og og kundetilstrømningen,

Det er også tilfældet hos Morten Elks virksomhed Simpesite, der er en abonnementstjeneste, som gør det let at bygge en hjemmeside.

Han forklarer, at virksomhedens forretning i praksis bygger på en kæde, der står af tre led.

Kæden starter med at Simplesite køber sig til trafik via eksempelvis Google Adwords. Den trafik skaber besøgende, der prøver produktet, og en af del de besøgende ender med at købe produktet. 

"Der er nogle meget voldsomme feedback loops i den kæde, hvor en forbedring i et enkelt af kædens led forbedrer hele kæden. Det vil sige, at hvis jeg kan lave en produktforbedring, der betyder, at tre gange så mange mennesker får en succesoplevelse, når de opretter et website hos os, så betyder det formentligt også, at jeg kan sælge tre gange så mange abonnementer på den samme trafik," siger han.

Mere værdi for marketing-kronerne
Med andre ord giver produktforbedringen Morten Elk tre gange så stor værdi for de marketingkroner, som han bruger til at købe trafik for.

Og det er ifølge Morten Elk her, at det for alvor begynder at blive interessant.

"For hvis min markedsføring er begrænset af, at jeg kun kan betale et fast beløb per kunde, kan jeg på grund af min bedre konvertering nu betale tre gange så meget for et klik. Det betyder, at jeg kan købe tre gange så meget trafik hos Google, men det kan også åbne for, at jeg kan anvende nogle helt nye marketingskanaler," siger han.

Har startet nordisk netværk
For Morten Elk har opdagelsen af growth hacking været så væsentlig en erkendelse, at han har taget initiativ til at starte netværket Nordic Growth Hackers. 

Hvert kvartal afholder netværket et arrangement i Founders House på Islands Brygge i København, hvor udviklere og ledere fra iværksætter-miljøet kan dele erfaringer og netværke med hinanden. 

Læs også: Kendte danske stjerne-iværksættere i spidsen for ny investeringsfond - står klar med store summer til danske it-startups

I fremtiden taber du, hvis du ikke growth hacker
I fremtiden bliver det ifølge Morten helt afgørende virksomheder, at de kan mestre værktøjerne i growth hacking-værktøjskassen, og det årsagen til, at han valgt at gå aktivt ind i kampen for at udbrede kendskabet til disciplinen. 

"Moderne tech-virksomheder taber, hvis de ikke anvender growth hacking. For det gør deres konkurrenter. Derfor skal du være god til growth hacking på samme måde, som du i dag også skal være god til udvikling, test og design," fortæller han. Fik ti procent flere kunder med simpelt trick
Morten Elk giver et konkret eksempel på et stykke growth hacking, som de har udført hos SimpleSite. 

Han forklarer, at en meget stor del af de brugere, der kommer ind på SimpleSites hjemmeside kommer fra Google-søgninger på "how to create a website."

Det viser sig dog, at mange mennesker også søger på "how to create a blog," selvom deres forståelse af en blog er identisk med det, som Simplesite kalder for et website. 

Da de kom til den erkendelse hos SimpleSite udarbejdede de en løsning, der betyder, at folk der søger på ‘how to create a blog' i dag bliver mødt af en tilpasset udgave af Simplesites hjemmeside, hvor ordet website er erstattet af ordet blog, 

"I stedet for ‘what color do you want for your website', står der nu ‘what color du you want for your blog'. På den måde viser vi brugerne, at vi forstår dem. Det er en banal ændring, men det gav os faktisk 10 procent flere kunder. Det er bare et ud af sindsygt mange eksempler på små optimeringer, der kan styrke din vækst og forbedre din konkurrencedygtighed. Lægger du dem alle sammen kan forskellen være enorm," siger han. 

En del af  growth hacking- disciplinen er implementeringen af de forskellige tiltag, men en anden del er de bagvedliggende erkendelser. Hvordan når I frem til dem?

"Det er en blanding af intuition og systematik. Vi kigger på trafiktal, laver user-testing-videoer og kigger på vores konkurrenter, og på baggrund af det, bruger vi vores sunde fornuft. Desværre er det sådan, at ni ud af ti af dine ideer viser sig at være dårlige. Min erfaring er, at 10 procent procent af ideerne er gode, 20 procent er skadelige og 70 procent har ikke nogen mærkbar effekt. Netop derfor er det også helt afgørende, at du måler på dine tiltag," siger han.

Læs også: 
21-årige Daniel bor på et værelse i San Francisco med to venner og drømmer om succes: "En del investorer har allerede taget kontakt" 



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Flere dybdegående Computerworld artikler

3 Morgen-briefing: Ny data science-uddannelse på Syddansk Universitet / Fire danske forskningsartikler optaget på ledende AI-konferencer / Dansk softwareselskab vil fordoble væksten i flere år / Twitter mister brugere men hæver omsætningen

Ny data science-uddannelse på Syddansk Universitet. Tre milliarder online transaktioner på to år og tre måneder. Fire danske forskningsartikler optaget på ledende AI-konferencer. Dansk softwareselskab vil fordoble væksten i flere år. Twitter mister brugere men hæver omsætningen.

GlobalConnect køber den danske Cisco-partner Netteam: Flere opkøb på vej
Morgen-briefing: Apple betaler kassen hver måned til Amazon / Huawei: Vi har 40 underskrevne 5G-kontrakter / Netflix afviser at dræbe sexlysten
Ugen i tech: Førerløs bus er klar til at trille i København / OnePlus 7 Pro bliver en realitet: Får ’banebrydende skærm’ / Apples kommende 6K skærm får lovende teknologi ombord
"Jeg kigger instinktivt efter blod, for jeg er sikker på, at jeg er blevet skudt. Jeg ved, at jeg er ved at dø"
8 Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
1 Apple og Qualcomm indgår forlig i kæmpestrid: Apple føjer sig og indvilger i at betale - nu er vejen banet for 5G-iPhone
Morgen-briefing: MobilePay kan blive valgkampens hemmelige våben / Omada-stifter fylder 50 år / Dansk fin-tech virksomhed retter sigtekornet med det norske marked / Kapitalfond køber op i Simcorp


Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Dit netværk holder dig tilbage! Sådan gør du Virtual Cloud Network skarpere
I vor tids teknologi er kun én ting konstant: Udviklingen. Vi er midt i en digital disruption, som transformerer alle industrier, alle virksomheder og alle teams. Så hvad gør I? I dette white paper kigger vi nærmere på, hvad det kræver for at få en succesfuld digital transformation. Hvordan du kan tilpasse services på dage i stedet for måneder, fleksibiliteten i at kunne reagere på feedback og muligheder i realtid, og hurtigheden og forudsigelsen til at kunne levere en bedre og mere værdifuld kundeservice.