Planen er klar: Sådan vil Apple sikre, at både iPhone 8 og iPhone X storsælger på samme tid

Apple skal i de kommende uger og måneder sikre, at både de nye iPhone 8-modeller og den helt nye iPhone X storsælger på markedet på samme tid. Analytikere er ikke i tvivl om Apples stretegi.

Apple-fans verden over vil i de kommende uger og måneder vanen tro kigge sultent efter de nyeste iPhones, og en stor del af dem vil også ende med at svinge betalingskortet.

Med Apples lanceringer tirsdag aften er det dog blevet en noget mere kompliceret sag at vælge, hvilken iPhone-model man skal købe.

Priserne - som vi har skrevet om i detaljer her - går fra 6.199 kroner for den billigste iPhone 8-model til 10.249 kroner for den dyreste iPhone X.

For Apple bliver det samtidig lidt af en balancegang at sikre, at der både bliver solgt masser af iPhone 8-telefoner, uden at det salg udhuler mulighederne for, at iPhone X også kan storsælge. Og omvendt.

Læs også: Her er Apples splinternye - og dyre - iPhone X med helt nye muligheder for ansigtsgenkendelse

Her er det ikke uvæsentligt, at iPhone 8 rammer markedet allerede nu, mens først iPhone X kommer til november.

“Apple håber på, at den senere dato for iPhone X ikke vil påvirke iPhone 8-salget i dette kvartal. Apples lavere iPhone 8-prissætning bør begrænse effekten, men der er stadig en risiko.

Sådan skriver IHS Markit i en analyse, hvor Apples svære balancegang beskrives således: 

"iPhone X er fremtidens smartphone-design, men den er også tilgængelig i fremtiden.“

“Mens Apple risikerer at tabe noget på iPhone 8-salget, indtil iPhone X er tilgængelig, så er det den rigtige beslutning at annoncere iPhone X nu.”

“At holde det hemmeligt frem til en anden produktlancering i dette efterår ville ganske enkelt skubbe køberne af iPhone 8 væk fra Apple og skade Apples forretning i det lange løb,” lyder det fra IHS Markit, der mener, at Apple nu giver kunderne et fair og reelt valg imellem de to typer af iPhones.

10.000 kroner skræmmer slet ikke kunderne
IHS Markit vurderer samtidig, at prisen på over 10.000 kroner for en iPhone X ikke vil afskrække Apple-kunderne.

“Den vil sælge i enorme mængder, fordi Apple gentagne gange har demonstreret evnen til at overbevise forbrugerne om at øge deres investering til en større andel af deres disponible indkomst i forbindelse med et køb af en smartphone.”

Analysefirmaet ABI Research har en lignende vurdering i en kommentar til den nye iPhone X og de nye iPhone 8-modeller.

ABI Research forklarer, at Apple flere gange har forsøgt, at ramme flere forskellige kundesegmenter på markedet med forskellige iPhone-modeller, og at det også er missionen med den nye iPhone X.

“iPhone X etablerer et nyt værdi-niveau for Apple-kunder, der ønsker en premium fremtids-enhed. Et nyt prispunkt etableres også for at reflektere iPhone X som et flagskib.“

Læs også:

Her er priserne på de nye iPhones: Ny topmodel kommer til at koste mere end 10.000 kroner

Her er Apples splinternye - og dyre - iPhone X med helt nye muligheder for ansigtsgenkendelse



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

28. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

30. august 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
KMD: Derfor har vi opsagt tryghedsaftalerne for medarbejderne: Se det fulde svar fra selskabet efter kritik
KMD vil ikke stille op til interview i sagen om selskabets opsigelser af to tryghedsaftaler med en del af selskabet medarbejdere. Men i en lang mail afviser KMD den kritik, som arbejdsmarkedsforsker Bent Greve har fremsat. Han mener blandt andet, at KMD som en direkte konsekvens af de opsagte tryghedsaftaler kan miste flere medarbejdere.
Computerworld
KMD tæt på milliardaftale med IBM: Klar til at outsource infrastruktur og hundredevis af medarbejdere
Ifølge Computerworlds oplysninger er KMD tæt på at outsource selskabets infrastruktur og driftsopgaver til IBM. Det betyder, at flere hundrede medarbejdere vil blive berørt af den flerårige aftale, som har en årlig værdi på omkring 500 millioner kroner.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.