Spilder du din tid på sociale medier? ... brug dem da fornuftigt i stedet

Boganmeldelse: Jeg storspilder min tid på sociale medier. Det var da også den ganske sigende titel på Trine-Maria Kristensens bog fra september "Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier", der straks fangede min interesse. Når nu jeg spilder så meget, hvorfor så ikke få noget godt ud af det ...

Sociale medier - hvor old school begrebet end lyder - er populære. Næsten alle danskere har en Facebookprofil. Og over 25 procent af os har en LinkedIn-, Instagram- og Snapchatprofil.

Knap så mange har en Twitterprofil, og endnu færre bruger den aktivt.

Så selvom Donald Trump egenhændigt har formået at bringe Twitter tilbage fra de døde, er vi i Danmark langt gladere for Facebook og LinkedIn, Instagram og Snapchat end “journalisternes intranet”, som forfatteren kalder Twitter.

Det er derfor naturligt, at Kristensen - i sit vellykket forsøg på at give læseren et bud på, hvordan sociale medier kan bruges til noget fornuftigt - fokuserer på det absolut største sociale medie af dem alle, Facebook.

Kristensen opdeler bogen i fem zoner: 
  • Personligheden (hvad betyder din personlighed for, hvad du får ud af sociale medier?)
  • Nærheden (hvordan bruges medierne i familien, og er der enighed om det?)
  • Venligheden (hvordan er du en god ven, og hvordan tackler vi for eksempel død, sygdom og skilsmisser online?)
  • Fagligheden (giver det mening at bruge sociale medier i dit arbejde, og kan du styrke din faglighed og profil?)
  • Offentligheden (hvordan skal vi forholde os i det åbne rum, og giver det overhovedet mening at deltage i den offentlige debat?)

Det er ikke tilfældigt, at Kristensen starter med personligheden, for den har stor betydning for, hvordan du interagerer med sociale medier.

Og for at få det optimale ud af den tid, du spilder, skal du vide hvem du er.

Er du introvert eller ekstrovert? Venlig eller svær at omgås? Åben eller lukket? Samvittighedsfuld eller impulsiv? Lige meget hvem du er, kan du optimere din tilgang.

Kristensen giver dig gode råd med på vejen.

Leder du efter en bog, der kan få dig til at reflektere over, hvad du kan gøre for at få mere ud af Facebook, er Kristensens bog et rigtigt bud. Hvis du desuden vil lære lidt om, hvorfor du gør, som du gør på Facebook, og hvorfor Facebook gør, som Facebook gør, er her også masser at hente.

Mens alle afsnit indeholder tips og tricks til håndtering af Facebook, kommer vi i faglighedskapitlet også forbi LinkedIn, og her begynder det for alvor at blive interessant for undertegnede og andre, der måtte have interesse i at forbedre sin faglige profil på de sociale medier. Mit favoritafsnit i bogen.

Har jeg fået mere ud af min tid på de sociale medier, efter jeg har læst denne bog?

Ja, det har jeg. Jeg har fået inspiration til at prioritere min tid langt bedre. Slut med kattevideoer og folk, der falder. Slut med at stirre desperat efter likes. Ind med noget kvalitetsindhold i stedet. Og så bruge mindre tid generelt på sociale medier.

I like it!



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Computerworld
Så nemt er det at fuppe sig til 80.000 kroner: Her er læren af den seneste MobilePay-svindel
ComputerViews:En tidligere chefredaktør på Computerworld blev for nylig svindlet for 80.000 kroner via MobilePay. Men det betyder ikke, at systemet er usikkert.
CIO
Dansk it-afdeling med 140 ansatte vil væk fra 'brændende platform'
Landbrugsstyrelsens it-afdeling, der nærmer sig 140 medarbejdere, har en klar mission: “Jeg håber, at vi hurtigst muligt er ude af den brændende platform, hvor it er den begrænsende faktor,” lyder det fra underdirektør.
Comon
Ugens tip: Find ud af hvem der ringer til dig med Facebook og MobilePay
Hvis du bliver ringet op af et nummer, du ikke kender, kan du lynhurtigt bruge en af to smarte tricks til at finde ud af, hvem de er - også selv om nummeret er beskyttet
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.