Spilder du din tid på sociale medier? ... brug dem da fornuftigt i stedet

Boganmeldelse: Jeg storspilder min tid på sociale medier. Det var da også den ganske sigende titel på Trine-Maria Kristensens bog fra september "Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier", der straks fangede min interesse. Når nu jeg spilder så meget, hvorfor så ikke få noget godt ud af det ...

Sociale medier - hvor old school begrebet end lyder - er populære. Næsten alle danskere har en Facebookprofil. Og over 25 procent af os har en LinkedIn-, Instagram- og Snapchatprofil.

Knap så mange har en Twitterprofil, og endnu færre bruger den aktivt.

Så selvom Donald Trump egenhændigt har formået at bringe Twitter tilbage fra de døde, er vi i Danmark langt gladere for Facebook og LinkedIn, Instagram og Snapchat end “journalisternes intranet”, som forfatteren kalder Twitter.

Det er derfor naturligt, at Kristensen - i sit vellykket forsøg på at give læseren et bud på, hvordan sociale medier kan bruges til noget fornuftigt - fokuserer på det absolut største sociale medie af dem alle, Facebook.

Kristensen opdeler bogen i fem zoner: 
  • Personligheden (hvad betyder din personlighed for, hvad du får ud af sociale medier?)
  • Nærheden (hvordan bruges medierne i familien, og er der enighed om det?)
  • Venligheden (hvordan er du en god ven, og hvordan tackler vi for eksempel død, sygdom og skilsmisser online?)
  • Fagligheden (giver det mening at bruge sociale medier i dit arbejde, og kan du styrke din faglighed og profil?)
  • Offentligheden (hvordan skal vi forholde os i det åbne rum, og giver det overhovedet mening at deltage i den offentlige debat?)

Det er ikke tilfældigt, at Kristensen starter med personligheden, for den har stor betydning for, hvordan du interagerer med sociale medier.

Og for at få det optimale ud af den tid, du spilder, skal du vide hvem du er.

Er du introvert eller ekstrovert? Venlig eller svær at omgås? Åben eller lukket? Samvittighedsfuld eller impulsiv? Lige meget hvem du er, kan du optimere din tilgang.

Kristensen giver dig gode råd med på vejen.

Leder du efter en bog, der kan få dig til at reflektere over, hvad du kan gøre for at få mere ud af Facebook, er Kristensens bog et rigtigt bud. Hvis du desuden vil lære lidt om, hvorfor du gør, som du gør på Facebook, og hvorfor Facebook gør, som Facebook gør, er her også masser at hente.

Mens alle afsnit indeholder tips og tricks til håndtering af Facebook, kommer vi i faglighedskapitlet også forbi LinkedIn, og her begynder det for alvor at blive interessant for undertegnede og andre, der måtte have interesse i at forbedre sin faglige profil på de sociale medier. Mit favoritafsnit i bogen.

Har jeg fået mere ud af min tid på de sociale medier, efter jeg har læst denne bog?

Ja, det har jeg. Jeg har fået inspiration til at prioritere min tid langt bedre. Slut med kattevideoer og folk, der falder. Slut med at stirre desperat efter likes. Ind med noget kvalitetsindhold i stedet. Og så bruge mindre tid generelt på sociale medier.

I like it!



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise
Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Komplet guide: Kom godt i gang med HCI
I en verden hvor forretningsverdenen bliver mere og mere kompleks, skal it-organisationer løfte deres services i Clouden, for at gøre det hele hurtigere og mere effektivt. Det er blot nogle af grundene til at tage en mere software-defineret tilgang til tingene, og Hyper-converged Infrastructure (HCI) hjælper jer med at opnå dette. Det er ikke altid nemt at foretage en stor ændring, men denne komplette guide til HCI forklarer step-by-step hvad der skal til for at I kommer i gang og opnår alle fordelene ved cloud.