Mængden af nye e-mails i Atea-sagen eksploderer: Anklager udleverer mere end 100.000 nye e-mails

Anklagemyndigheden skal udlevere yderligere 100.000 e-mails til en forsvarer i Atea-sagen. "Det er ikke sædvanligt. Det kan vi roligt sige,” siger forsvareren. Anklagemyndigheden kan fortsat ikke garantere, at det alt nu er fremme.

Kilometervis af nye e-mails er dukket op i Atea-sagen. 

Anklagemyndigheden har måtte udlevere yderligere 100.000 e-mails til Arvid Andersen, der er forsvarer for den tidligere salgschef hos Atea, Per Juul Andersen. 

”Vi har hidtil haft afgang til omkring 110.000 e-mails, men det antal, vi nu har fået udleveret, nu ligger på omkring 224.000 e-mails. Deri er der nok nogle dubletter, så tager vi dem fra, så tror jeg, at vi ligger på 209.000 mails. Det giver stadigvæk en forskel på omkring 100.000 e-mails," siger Arvid Andersen. 

Er det sædvanligt, at der dukker 100.000 e-mails op så sent i en sag?


”Nej, det er ikke sædvanligt. Det kan vi roligt sige,” understreger Arvid Andersen. 

Arvid Andersens klient, Per Juul Andersen, fremstår som en central skikkelse i sagskomplekset, da han som salgschef i Atea har haft ansvaret for Region Sjælland. I den rolle har han derfor også planlagt og deltaget på en betragtelig del af de rejser og i de middage, som sagen drejer sig om. 

I flere tilfælde har Per Juul Andersen også i sine forklaringer i efteråret gjort opmærksom på, at han ikke kunne huske detaljer, da han ikke har haft adgang til sine emails.

Få et overblik over sagen her: Ny tidslinie over Atea-bestikkelsessagen: Få det fulde overblik over sagens udvikling her

Ikke første gang
Det er ikke første gang, at anklagemyndigheden i denne sag kommer i unåde med forsvarsadvokaterne på den anden side af retslokalet. 

Inden det første retsmøde efter nytår måtte anklagemyndigheden aflyse på grund af det, man kaldte "it-problemer"  

Det viste sig, at anklagemyndigheden havde måtte udlevere 85.000 e-mails til en anden central person i sagen, Rene Clausen.

Læs mere om det her: Mail-kaos i bestikkelsessagen: Tiltalt it-driftschef måtte selv snakke med politiets tekniker for at få mails udleveret

Rene Clausens forsvarer, Andro Vrlic, har været tydeligt utilfreds med forløbet og klager fortsat sin nød over, at det materiale, han nu endelig har fået udleveret ikke er søgbart og derfor er svært at arbejde med. 

Han har givet anklagerne indtil i dag mandag til at give adgang til materialet i mapper, så det er nemmere at gå til for ham og Rene Clausen. 

Rene Clausen har sågar tilbudt anklagemyndigheden assistance fra Region Sjællands it-afdeling, der kan hjælpe med at få styr på den omgang filmæssige kluddermor, der hersker i sagen i øjeblikket.

Se Computerworlds analyse af situationen på nuværende tidspunkt: Der er vendt op og ned på Atea-sagen: Forsvarerne ruster sig til kamp efter kæmpebommert fra anklageren

Vil ikke give garanti
Selvom nu snart 200.000 mails yderligere er kommet frem til forsvarerne, så har vi måske ikke set det sidste.

Forrige torsdag bad Arvid Andersen om en garanti for, at der nu ikke gemte sig flere mails hos anklagemyndigheden, som forsvarerne ikke have fået at se. 

Læs mere her: Atea-dom bliver flere måneder forsinket efter kæmpefund af materiale: "Jeg er rystet over, hvad der foregår"

Det mente anklager Jørn Thostrup, at han på få dage ville kunne fremskaffe. Det har ikke vist sig at være tilfældet.
 
Arvid Andersen, du bad i sidste uge om at få en garanti fra anklagemyndigheden om, at alt materiale er blevet udleveret. Har du fået det?

”Nej, det har jeg ikke. Jeg tror heller ikke på, at man tør give den endnu. Jeg tror ikke, at anklagemyndigheden er helt sikre på, at den har kunnet finde alt materialet frem og udlevere det. Derfor tror jeg, at der går lidt tid, før den tør give den garanti.”

På et retsmøde i sidste uge ønskede Jørn Thostrup heller ikke, at give Computerworld en garanti for, at alle e-mails er overdraget, som det er blevet bestemt, at de skal. 

Man skal først undersøge sagen, understregede Jørn Thostrup overfor Computerworld i en pause.

Læs mere om sagen her: Mystik om tidligere Atea-boss' dyre luksusmiddage med offentlige kunder på Ateas regning: Fandt de overhovedet sted?

Kan forsinke sagen
Den enorme mængde dokumenter, der er dukket op her i den sidste del af sagen har allerede krævet, at der er blevet berammet ekstra ti dage. 

Forsvarerne har krævet sig tid til at gennemgå den enorme mængde e-mails. Tidligere er vidner blevet sendt hjem, og blandt andet nuværende Atea-boss, Morten Felding, har også fået udskudt datoen for sin forklaring.   

Læs mere om ham her: Tidligere topchef i Atea undrer sig: Besynderligt at den nuværende ledelse går fri i bestikkelsessagen

Med 100.000 nye e-mails i indbakken har Arvid Andersen da også fået ekstra travlt i betragtning af, at de første vidner tager plads i retslokalet i midten af denne uge.  

"Ser man på omfanget, så kommer det til at tage noget tid særligt, fordi det er svært tilgængeligt, så vi skal formentlig også have flere dage for at være sikre på, at vi kan have været igennem materialet, inden vi går i gang med vidneforklaringerne," siger Arvid Andersen og fortsætter: 

"Om det kommer til at influere på tidsplanen, det kan jeg ikke sige med sikkerhed, men det er ikke usandsynligt.”

Blandt de første vidner er netop Morten Felding, der efter planen afhøres torsdag. 

Læs mere om det her: Atea-boss Morten Felding skal vidne i Atea-sagen torsdag: "Jeg er helt rolig, for jeg ved, at jeg ikke har gjort noget"

Computerworld er på plads i retten, så følg med her på sitet onsdag, torsdag og fredag i denne uge. 

Artiklen er rettet mandag kl 22.30

Læs mere her:

Nu ruller Atea-sagen igen: Her er tre ting, vi forventer i retslokalet onsdag

Morten Felding bruger ny ISO-certificering som skjold mod dårlig omtale af Atea: "Der er ingen andre i Danmark, der har den her certificering"

Efter masser af luksusbilag i Atea-bestikkelsesretssagen: Tiltalte it-topfolk fastholder uskyld - vil frifindes



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.