Kalundborg kommune sidder med noget af et problem.
Tilbage i december måned skrev Børsen, at op imod 50.000 filer havde ligget på en ftp-server, som et dengang ukendt antal virksomheder og borgere har haft adgang til.
Blandt de 50.000 filer fandt kommunen knap 200 filer med personfølsomme oplysninger, og kommunen har efterfølgende haft svært ved at finde ud af, hvem der har haft indsigt i de mange filer.
Filer som blandt andet har indeholdt op imod 5.000 CPR-numre på ansatte i kommunen og CPR-numre på 2.100 borgere og et fåtal andre typer personlige oplysninger som etnicitet, sociale ydelser og privatøkonomi.
Til trods for ekstern bistand er det nemlig ikke lykkes kommunen af genskabe den logfil, der burde kunne vise, hvem der har haft adgang til de fortrolige filer.
Derfor har kommunen bedt 17 borgere og virksomheder om at skrive under på, at de ikke har kopieret nogle af de fortrolige filer.
"De digitale fodspor, der viser, hvem der har været inde på serveren, kan kun kortlægges 14 dage tilbage i tiden. Derfor har Kalundborg Kommune bedt de 17 personer, der siden maj har fået adgang til serveren, om at udfylde tro- og loveerklæringer, hvor de skriver under på, at de kun har brugt adgangen til sig selv og kun til det aftalte formål," skriver kommunaldirektør Jan Lysgaard Thomsen i en pressemeddelelse.
Kalundborg kommune har sendt en rapport til Datatilsynet, som du kan læse i sin fulde længde her.
Tre personer har endnu ikke skrevet under på erklæringen.
Dog konstaterer kommunaldirektøren i Kalundborg kommune, at risikoen for, at der har været tilgang til personfølsomme oplysninger er tæt på ikke eksisterende.
Fejlen med ftp-serveren skete i forbindelse med en opdatering af kommunens it-system, Topdesk, hvor flere menneskelige fejl spiller ind. Blandt andet havde flere af kommunens ansatte gemt screenshots af fejlmeddelelser med sagsmapper i baggrunden.
I alt har Kalundborg kommune måtte kontakte 7.000 personer, hvis CPR-numre har ligget i filer på ftp-serveren, og kommunaldirektøren lægger sig også fladt ned og erkender fejlen.
"Det er en klar fejl i vores håndtering af data, og det må ikke ske. Vi slukkede straks for serveren, der ikke har været tilgængelig siden Børsens henvendelse d. 12. december," skriver Jan Lysgaard Thomsen i pressemeddelelsen.
Læs også: Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses