De fleste kender nok til, at emailen kan være lidt af en tidsrøver. Det samme gælder de sociale medier.

Microsoft-undersøgelse: Ny teknologi gør langt fra altid medarbejderne mere produktive

Det er nødvendigt med en langt mere velovervejet og fornuftig digital kultur, hvis ny teknologi skal gøre medarbejderne mere produktive og ikke bare ende med at distrahere dem.

Det kan godt være, at der er masser af smart, moderne teknologi, man kan hive ned fra hylderne og installere hos virksomhedens medarbejdere. Desværre resulterer det langt fra altid i en højere produktivitet.

Det er budskabet i en ny stor undersøgelse. Mens budskabet i sig selv måske ikke er så overraskende, så er det bemærkelsesværdigt, at afsenderen er selveste Microsoft, en af verdens største it-virksomheder.

Hovedkonklusionen i undersøgelsen, som Microsoft står bag, er nemlig, at ny teknologi risikerer at distrahere medarbejderne i virksomheden frem for at gøre dem mere produktive.

Mange af de 20.000 deltagere fra 21 forskellige lande i Europa, der har deltaget i undersøgelsen, har svaret, at de blandt andet har svært ved at koncentrere sig på grund af de mange emails, beskeder og notifikationer.

Det skriver BBC, der kan fortælle, at kun 11,4 procent af de europæiske arbejdstagere siger, at de er meget produktive.

"Moderne arbejdere har adgang til en overflod af teknologi, men denne tilgængelighed kan ikke nødvendigvis overføres til, at det har en effekt,” lyder det i rapporten.

Læs også: Det vrimler med smarte teknologier til business intelligence og analytics - men lad nu være med at begå en brøler

Sociale medier forstyrrer
Ikke overraskende er de sociale medier et af de forstyrrende elementer, som respondenterne peger på, og Microsoft siger ifølge BBC da også, at der er en fare ved den konstante 'connectivity' og forventningen om, at man altid skal reagere på nye beskeder og lignende.

Derfor er en hovedpointe i rapporten også, at en mere klar digital kultur i virksomheden kan hjælpe til med at forbedre medarbejdernes produktivitet.

I de virksomheder, hvor man har en stærk digital kultur, svarer 22 procent af medarbejderne, at de er meget produktive - altså en langt højere andel end i virksomhederne generelt.

Læs også:

Nyt kæmpe it-marked: Her kaster man sig over augmented reality - bruges til at hindre alvorlige ulykker

Topchefer udpeger vejen til innovation og vækst: Disse teknologi-områder skal der fokus på



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
Microsoft skærper sikkerhedskravene for mange Windows-brugere: Dropper SHA-1 helt fra juni - du skal opgradere, hvis du vil modtage opdateringer fremover
En række Windows-brugere skal installere SHA-2, hvis de fortsat vil modtage opdateringer fra Microsoft, som skrotter den 17 år gamle forgænger om få måneder.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.