Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj

Overblik: Alle organisationer bør nu være i gang med slutspurten frem mod 25. maj, hvor EU-persondataforordningen træder i kraft. Få gode råd og inspiration til, hvordan du kommer (nogenlunder) sikkert i mål.

Overblik: Nedtællingen til 25. maj er for alvor i gang. Her træder EU’s persondataforordning i kraft.

Selv om den danske lovgivning først bliver tilrettet i allersidste øjeblik af Folketinget, bør alle organisationer i disse dage være godt i gang med slutspurten og finpudsningen af deres GDPR-tilretning.

Arbejdet har krævet involvering af en for mange helt ny treenighed bestående af jurister, projektfolk med forankring i den øverste ledelse samt it-folk med teknisk viden og overblik.

Disse tre enheder har været nødt til at finde fælles fodslag i arbejdet frem mod implementeringen. Og det har trukket tænder ud mange steder. For hvem bestemmer? Hvem har ansvaret? Hvem er vigtigst?

Hertil kommer håndteringen af den helt store udfordring: Medarbejderne.

Mange har opdaget, at uddannelsen af medarbejderne i selv de mest basale forhold angående GDPR (for eksempel: Hvad er persondata overhovedet?) er en tidskrævende opgave, som kræver vedholdenhed, systematik og konsekvens. Og uret tikker.

Computerworld har i den seneste tid bragt en række artikler og interviews med CIO’er og rådgivere om deres anbefalinger og erfaringer med arbejdet frem mod GDPR.

Få overblikket over serien. Klik på hver enkelt artikel herunder for at få mere at vide.



To måneder til GDPR: Sådan skal du forholde dig, hvis du outsourcer til lande uden for EU
Danske virksomheder outsourcer stadig flittigt til Indiske leverandører. Og når GDPR træder i kraft, er det din opgave at sørge for, at din outsourcing-partner overholder reglerne, fortæller outsourcing-ekspert og advokat Martin Folke Vasehus.




Dansk Erhverv bliver kimet ned af nervøse virksomheder 79 dage før GDPR: "Der er nogen, der har tænkt, at det berører nok ikke os, men nu er det gået op for dem, at ingen kan sige sig fri"
79 dage før GDPR træder i kraft, har virksomhederne travlt med at blive klar inden deadline. Virksomhederne har især ét problem: Hvad skal vi gøre med databehandler-aftalerne?




Sådan kommer Cabinn i mål med GDPR uden at bruge en krone på konsulenter: “Vi når det måske ikke til 25. maj - men så et par dage efter”
Interview: Den danske hotelkæde Cabinn har brugt knap et år på at gøre sig klar til GDPR. Planlægning og hårdt arbejde har erstattet indkøb af dyre konsulenter




Kun 80 dage til GDPR: Her er 10 ting, du skal have styr på - og de fem du skal prioritere højest
Den europæiske persondataforordning træder i kraft om mindre end tre måneder. Her kan du se, hvad du skal prioritere, hvis du stadig ikke er helt klar til de nye regler, og din tidsplan begynder at blive stram.




Har du styr på data? Dine medarbejderes arbejdstelefoner er tikkende GDPR-bomber
Medarbejderes mobiltelefoner og tablets kan være en sikkerheds-hovedpine for virksomheder. Og med GDPR kan den potentielt også blive en juridisk hovedpine.




Trustpilot-boss slår fast: GDPR kan være en gave til erhvervslivet
Der er ingen grund til at hænge med mulen over, at der nu er mindre end 80 dage til EUs nye persondataforordning træder i kraft. Det mener Trustpilotdirektør, Peter Mühlmann, der ser store muligheder i forordningen for både forbrugere og virksomheder.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitaliseringsledelse 2.0

Anvendelsen af digital teknologi i virksomheder er under en radikal transformation. Det kan du få fuld indsigt i på denne unikke konference hvor vi sætter fuldt fokus på den afgørende digitaliseringsledelse.

18. december 2018 | Læs mere


ESDH / ECM - Optimal og effektiv data- og dokumenthåndtering

Med ECM kan indsamle, tilgå og styre informationer på tværs af virksomhedens systemer. Du får overblikket over alt fra dokumenter, video- og lydfiler til mails og andet indhold gennem hele livscyklussen. Få inspiration til din egen ECM-løsning, til hvordan du sikrer høj datakvalitet på tværs i organisationen og hvordan du tænker ESDH/ECM ind i hele den digitale arbejdsplads.

23. januar 2019 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

24. januar 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Mere end 1.000 CPR-numre på danske universitetsstuderende lå offentligt tilgængeligt i mere end tre år
En fejlplacering af to filer har betydet at CPR-numre på mere end 1.000 studerende har ligget offentligt tilgængeligt på nettet i mere end tre år.
Computerworld
Gratis wifi på vej i 15 danske byer: Disse danske byer bliver del af europæisk wifi-initiativ
Femten danske byer er blevet udvalgt til at deltage i et EU-initiativ, der betyder, at borger og turister i byerne i løbet af de kommende år vil få adgang til gratis wifi.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwool, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.