Artikel top billede

Husk det nu: Små test kan gøre en kæmpe forskel

Klumme: Det er egentligt ret simpelt: Jo færre brugere, du tager afsæt i, desto mere kan du spørge om. Derfor bør du altid sigte efter mange iterationer og gennemføre små tests i hverdagen til at validere eller falsificere ideer i en fart. Det virker.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Hvis du er, som it-virksomheder og it-medarbejdere er flest, er du ikke just forelsket i jeres intranet.

Det er som om, vi har glemt, at vi mennesker agerer præcis som vand, når vi færdes online. Vi søger altid den korteste vej henimod målet.

I praksis betyder det, at selvom de fleste store organisationer har brugt mange ressourcer på intranettet, så har medarbejderne en tilbøjelighed til alligevel at bruge værktøjer som Dropbox, Slack, Doodle og så videre – også selvom det ofte strider imod virksomhedens regulativer på området.

Jeg tror ikke på, at løsningen ligger i et nyt, stort og dyrt intranet.

Vi risikerer at havne i præcis det samme problem, men det betyder ikke, at vi skal acceptere et intranet, som er så lidt populært.

Der er nemlig mange lavthængende frugter at plukke, hvis vi blot begynder at tænke vores måde at forbedre systemer på på ny måde.

Generelt bør danske it-virksomheder og ledere fokuseret meget mere potentialet i små og tidlige tests.

Det gælder indenfor intranet-forbedringer, men det er også en generelt yderst brugbar tilgang til at forbedre eksisterende og kommende flows og løsninger på.

Havde ikke budgettet

Jeg kan nævne som ét eksempel, at jeg har arbejdet med en stor dansk organisation, som ville kigge nærmere på sit intranet.

De havde, ligesom I måske oplever det, en masse uhensigtsmæssige måder, hvorpå intranettet fungerede i hverdagen, men de havde ikke budgettet til at skifte til et helt nyt system.

Det betød imidlertid samtidig, at ledelsen var skeptisk i forhold til at investere større summer i den eksisterende løsning, for den skulle jo udskiftes på et tidspunkt, så hvordan kunne man opnå mange små forbedringer uden at skulle investere formuer i udvikling og teknologi?

Ved hjælp af en simpel app og screendumps fra de mest problematiske sider og steder på intranettet valgte vi at gribe problemstillingen helt anderledes an.

Vi tog simpelthen disse skærmbilleder, ændrede lidt på dem i et billigt billedbehandlingsprogram og kørte en test på en gruppe af medarbejdere i denne app.

Ikke fokus på teknologien

Vores måleparameter var utroligt simpelt: Forbruget af tid hos den enkelte medarbejder.

Vi havde ikke fokus på teknologien eller at gøre tingene overkomplekse. Vi ville ganske enkelt se, om medarbejderne kunne løse den samme opgave på kortere tid ved hjælp af nogle meget små ændringer. Ingen fancy A-B split tests eller andet der kræver udvikling.

Resultatet var markant.

Testen med medarbejderne viste, at der kunne spares op til 80 procent i tidsforbruget - alene ved hjælp af nogle enkelte designændringer.

Det var en viden, valideret af data inputs fra medarbejderne, der ikke krævede mere end nogle enkelte arbejdstimer og ikke en eneste linje kode.

Derfor er den gode nyhed, at hvis du også ønsker at forbedre jeres intranet, interne måder at kommunikere på, eksisterende platforme og så videre, så behøver det ikke kræve masser af teknologiske investeringer og manpower.

Det kræver i ligeså høj grad, at du gentænker jeres måde at skabe forbedringer i det daglige. Jeg plejer at kalde tilgangen: Tænk stort. Handl småt. Fejl hurtigt og billigt.

Lad mig give dig fem konkrete råd i den forbindelse:

● Desto færre brugere, du tager afsæt i, desto mere kan du spørge. Lav flere iterationer.
● Vælg værktøjer, der gør det nemt. Vi har udviklet ét af dem, men der er mange forskellige at vælge imellem
derude.
● Afklar og afdæk behov for større undersøgelser eller ændringer.
● Gennemfør små tests i hverdagen og valider eller falsificere ideer derigennem.
● Gør hverdagen nemmere ved at bruge data.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.