Fire gange større end næststørste leverandør: Offentlige indkøbere bør følge Ateas dominerende markedsposition tæt

Atea er fire gange større end den næststørste hardware-leverandør til det offentlige. Situationen skal følges skarpt af offentlige indkøbsorganisationer, så det ikke ender med dårlig konkurrence, lyder opråbet.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Et bud på om Ateas dominerende position på markedet er et problem.
  • Forklaringen på, hvad det offentlige skal gøre ved situationen
1.078
5:30 min
Det offentlige skal holde skarpt øje med, at konkurrencen fungerer på markedet for indkøb af hardware til det offentlige. Sådan lyder opfordringen fra professor i økonomistyring på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh.

Det sker efter, at Computerworld tidligere på ugen kunne fortælle, at Atea er fire gange større end den næststørste hardware-leverandør - og væsentligt større end de ni øvrige på Top 10-listen tilsammen.
Det kan du læse mere om her: Så tungt sidder Atea på det offentlige hardware-marked: Er fire gange større end den næststørste leverandør

”Når jeg ser på listen, er der jo en klar størrelsesforskel, men som udgangspunkt er

Vil du gerne læse resten? Bliv abonnent

Hvad er Computerworld Premium? Se gratis artikel her

Allerede abonnent?

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Prøv Premium i en måned

19,-

eksklusiv moms

Køb nu
1 måned 195,-
12 måneder 1.795,-

Første måned koster 19 kroner. Herefter er prisen 195 kroner pr. måned. Alle priser er eksl. moms. Med moms er prisen hhv. 23,75 kroner for første måned og herefter 243,75 kroner pr. måned samt 2.243,75 kroner for 12 måneder. Automatisk fornyelse af abonnement.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej

2 Premium-indhold

På mit skrivebord snurrer min fantastiske Intel-processor – og den illustrerer meget godt Intels kæmpeproblem lige nu

0 Premium-indhold

Tre vigtige pointer fra årets vigtigste hackerkonference: “Jeg er rigtig glad for, at mine børn ikke har Android-telefoner”

1 Premium-indhold

Det er ikke nok at installere sikkerhedspatches: “Hvis du skal patche 6.000 servere, og bare én af dem fejler, så er du ikke beskyttet”

0 Premium-indhold

Her er historien bag TDC's cloud-komet Cloudeon: Det hele begyndte med en stor aftale med Coop - og siden er det gået over stok og sten


Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.