Afstemning: Om otte dage får hackere en gylden mulighed for at afpresse virksomheder - frygter I angreb, når GDPR træder i kraft?

Når den nye persondatalov træder i kraft den 25. maj, får de it-kriminelle endnu et værktøj til at afpresse danske virksomheder, vurderer Rådet for Digital Sikkerhed. Spørgsmålet er, om danske virksomheder er forberedt på det. Deltag i afstemningen under artiklen.

Folketinget har i dag vedtaget den danske tilretning af EU's persondataforordning, der skal sikre EU-borgernes persondata endnu bedre.

Men med loven får hackerne nu endnu en mulighed for at kunne presse penge ud af danske virksomheder og myndigheder, vurderer Rådet for Digital Sikkerhed.

“Det er fuldstændig oplagt, hvis man er it-kriminel, at forsøge at hacke sig til nogle personoplysninger og så afpresse sit offer ved at bede om halvdelen af, hvad bøden er hos Datatilsynet,” siger Henning Mortensen, formand for Rådet for Digital Sikkerhed.

Læs også: Præcis en måned til GDPR: Hver tredje virksomhed er stadig ikke klar

Hackerne venter ikke til den 25. maj
Formanden for Rådet for Digital Sikkerhed undersreger dog, at der ikke nødvendigvis sidder hundredevis af hackre klar til at stjæle persondata fra danske virksomheder.

“Når jeg mener, at det her er en risiko, så er det fordi, at det ville være rationelt for it-kriminelle at gøre. Det betyder ikke, at de it-kriminelle nødvendigvis er så rationelle. Så jeg regner ikke med, at der vil ligge 50 krav mod danske virksomheder den 25. maj,” siger Henning Mortensen.

Der er dog ingen grund til at læne sig tilbage frem mod den 25. maj. Ifølge Henning Mortensen, så er hackerne sandsynligvis allerede igang med at stjæle persondata, som de kan afpresse virksomhederne med, når loven træder i kraft den 25. maj.

“De it-kriminelle er ikke nødvendigvis så rationelle”
Er det sandsynligt, at der sidder it-kriminelle og minutiøst gennemgår, hvilke virksomheder, der ikke overholder persondataloven for at hacke dem?

“Det er en helt rigtig pointe. De it-kriminelle er nemlig ikke nødvendigvis så rationelle. De angriber som regel over en bred kam og så ser de, hvad de vil kunne få fat på,” forklarer Henning Mortensen.

Det vil altså være en ny startegi for de it-kriminelle, men Henning Mortensen mener alligevel, at der er grund til at holde øje med udviklingen.

“Det ville være meget mere målrettet, end de it-kriminelle normalt arbejder, hvis man går specifikt efter de her GDPR-oplysninger. Men jeg tror det er en tendens vi kommer til at se, som et nyt værktøj for de it-kriminelle.”






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Microsoft med klar melding til sine 3.000 danske partnere: "Overlæggeren er, at det er cloud or nothing at all"
Interview: Tiderne, hvor du som Microsoft-partner bare kunne sælge nogle licenser og have succes med det, er forbi. Hvis du vil være en af de hotteste partnere hos Microsoft, skal du bevise overfor partnerdirektør Claus Jul Chrisitansen, at du er klar til at basere hele din forretning på cloud.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.