Englænderne vil sende Zuckerberg et bødeforlæg på 4,2 millioner for Cambridge Analytica-skandalen

Facebook skal betale 4,2 millioner kroner i bøde for sin andel i Cambridge Analytica-skandalen, har den britiske Information Comissioner besluttet. Et beskedent beløb for Facebook, men bøden kan ikke blive større.

Facebook får et bødeforlæg på 500.000 britiske pund svarende til 4,2 millioner kroner for sin andel i den store Cambridge Analytica-skandale, hvor data om 87 millioner Facebook-brugere er blevet misbrugt. Det skriver NBC News.

Bødens størrelse, som angiveligt er den størst mulige, er besluttet af den engelske Information Comissioner Elizabeth Denham.

Hun siger, at Facebook har brudt loven ved ikke at passe ordentligt på brugernes data, og ved ikke at være åben om, hvordan data er blevet høste på Facebooks platform.

Facebook får nu betænkningstid i forhold til afgørelsen og bødens størrelse.

Den britiske Information Comissioner fortæller også, at Cambrige Analyticas moderselskab SCL Elections vil blive anklaget for overtrædelse af straffeloven.

Desuden har 11 politiske partier fået besked på at undersøge deres behandling af persondata.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CXO roundtable: Digitalisering

Digitalisering, organisering og sikkerhed står højt på dagsordenen – også hos Jesper Riis, som i juni blev kåret til Årets CIO 2018. Til dette eksklusive roundtable kan du møde Jesper Riis og høre nærmere om DSVs digitale rejse og de værktøjer som virksomheden har brugt til at accelere digitaliseringen og høste gevinsterne.

15. november 2018 | Læs mere


Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere






Premium
Eksplosiv cloud-udvikling truer hostingbranchen: "Hosting-virksomhederne kan ikke blive ved med at vente"
I fremtiden er det slut med høje vækstrater indenfor hostingbranchens kerneforretning, der lider under et hårdt press fra det blomstrende marked for public cloud. Det viser tal fra IDC.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.