Artikel top billede

CIO, tag førersædet tilbage i forhold til digitalisering

Klumme: CIO’er bør finde tilbage til førersædet som strategiske forretningspartnere og ikke blot teknologiledere i virksomhederne. Se her, hvordan du som CIO kan få mere indflydelse på den digitale transformation.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi er på vej ind i den fjerde industrielle revolution, hvor tidligere uforenelige teknologier smelter sammen og udvisker linjerne mellem den fysiske og den digitale verden.

Alle brancher oplever disruption i en hastighed og med en spændvidde, der aldrig før er set.

Da stort set alle slags systemer er påvirket af denne disruption, er digitalisering øverst på de fleste virksomheders dagsorden som den største katalysator for innovation og fremtidssikring af virksomheden.

Rollen som CIO er vigtigere for en virksomheds omsætning og vækst end nogensinde før.

Selvom det virker oplagt, at dette øgede fokus på digitalisering ligger inden for CIO’ens domæne, bliver mange beslutninger om innovation taget uden for it-afdelingen, i takt med at efterspørgsel og behov fra kunderne lægger pres på andre dele af virksomheden.

Undersøgelser fra Altimeter, viser at CMO’er leder den digitale transformation i 34 procent af tilfældene i forhold til kun 19 procent af initiativer foretaget af CIO’er eller CTO’er.

CIO’er bør finde tilbage til førersædet – ikke blot fordi det hører under deres ansvarsområde, men også fordi det positionerer dem som strategiske forretningspartnere og ikke blot teknologiledere

Men hvordan kan man som CIO få mere indflydelse på den digitale transformation?

Krav og efterspørgsel

Krav og efterspørgsel fra kunderne driver den digitale innovation, da virksomheder ønsker at levere effektive apps og kommunikation via flere kanaler.

Dette kan dog skabe problemer, når man har med komplekse teknologier at gøre, som eksempelvis cloud.

Fordi de er nemme og agile at bruge, er cloud services et værdifuldt værktøj i forhold til at skabe innovation, men de selvsamme fordele betyder også, at cloud-omkostninger lynhurtigt kan vokse og komme ud af kontrol.

Forskellige forretningsenheder kan uden støtte og ekspertviden fra en CIO opsætte cloud- og SaaS-services uden at kunne overvåge deres værdi eller effektivitet.

Kravet om at kunne analysere og forstå de reelle omkostninger ved et cloudsystem er også en udfordring for CIO’en.

Mange virksomheder har ikke en master service agreement med cloud-leverandørerne på grund af det stigende marked for abonnementsordninger, hvilket fører til konstante svingninger i omkostningerne.

Med makroøkonomiske forandringer, der sker med mikroøkonomiske hastigheder, har CIO’en brug for at have et overblik over udgifterne, der er så tæt på real-time som muligt.

Mange er begyndt at bruge Technology Business Management (TBM) som en løsning på dette problem.

I stedet for bare at se på it som én stor regning, kan TBM hjælpe CIO’en med at opnå et detaljeret overblik over de totale it-omkostninger, deriblandt komplekse udgifter, såsom cloud, end-user-computing og sikkerhed, og det ekstra personale, der skal til for at bruge disse teknologier.

Det giver CIO’en mulighed for at få et præcist billede af de samlede ejerskabsomkostninger og at omsætte disse omkostninger til business intelligence, der kan bruges til at drive den digitale innovation.

Udstyret med denne viden kan CIO’en blive en mere effektiv leder inden for den digitale innovation, indgå i produktive samtaler og blive en bedre forretningspartner.

I stedet for at skulle kæmpe med andre ledere om budgetter kan CIO’en opnå en bedre forståelse for virksomhedens mål og tegne et klart billede af virksomhedens it-økosystem via omkostninger og services.

Dette gør, at en CIO virkelig kan komme til at sidde med til bords og være en del af virksomhedens ledelseskerne, der arbejder med kundedrevet motivation, og dermed yderligere kunne forbedre arbejdet med den digitale innovation.

Når CIO’en fungerer som leder af den digitale innovation og som partner for forretningsenhederne, kan kulturen forbedre ITs samlede effektivitet på tværs af hele virksomheden.

Koncepter som eksempelvis fælles ansvar for omkostninger, hvor de forskellige forretningsenheder præcist kan analysere og forstå deres eget it-forbrug og –omkostninger, kan hjælpe med at skabe den forandring, der er nødvendig for enhver virksomhed, der ønsker at overleve den fjerde industrielle revolution.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.