Sundhedsminister undsiger regioners udmelding om Sundhedsplatformen: "Det er helt faktuelt forkert"

Ellen Trane Nørby kalder det "helt faktuelt forkert," når Region Hovedstaden og Region Sjælland melder ud, at forsinkelsen af en opdatering til Sundhedsplatformen, skyldes, at staten har har udskudt implementeringen af Landspatientregisteret. Det er regionerne selv, der har bedt om udskydelse, ifølge ministeren.

"Det undrer mig meget, at Region Sjælland og Region Hovedstaden har meldt ud, at opdateringen af Sundhedsplatformen er forsinket, fordi indfasningen af Landspatientregisteret er forsinket. Det er helt faktuelt forkert. Vi, i staten, er klar til at gå i luften med LPR3 til planlagt tid og har hele tiden været det."

Så bastant er udmeldingen fra sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) til Dagens Medicin.

Dermed undsiger sundhedsministeren Heino Knudsen og Sophie Hæstrop Andersen, der er regionrådsformand hos henholdsvis Region Sjælland og Region Hovedstaden.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Regioner bad selv om udsættelse
Onsdag meldte de to regioner ud, at en planlagt opdatering af det omstridte it-system Sundhedsplatformen, er blevet udskudt med tre måneder til februar 2019, fordi Sundheds- og Ældreministeriet sammen Danske Regioner, har besluttet, at Landspatientregistret, LPR3, ligeledes skal udskydes.

Den historie kan du læse her: Regioner udskyder opdatering af Sundhedsplatformen

Ellen Trane Nørby understreger, at det var Danske Regioner, der bad ministeriet om udsættelse af LPR3 i starten af sommeren med en begrundelse om, at Sundhedsplatformen ville blive lettere at opdatere. Derfor undrer hun sig over, at de to regioner nu giver staten skylden for udsættelsen.

Ministeren oplyser til Dagens Medicin, at hun nu vil tage fat i Danske Regioner for at få klarhed over, om regionerne rent faktisk er klar til at gå luften med LPR3 til november, som oprindeligt var planlagt.

Læs også: Sundhedspersonalet i Region Hovedstaden var ikke klar til Sundhedsplatformen: Tre ud fire modtog utilstrækkelig undervisning



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.