TDC køber 40 procent af dansk cloud-komet for større tocifret millionbeløb

TDC Erhverv bekræfter i dag, at selskabet har betalt et større tocifret millionbeløb for en ejerandel på 40 procent i den danske it-virksomhed Cloudeon. Flere aktører var i spil til at købe sig ind i virksomheden.

Med et større tocifret millionbeløb køber TDC Erhverv sig ind i den danske it-virksomhed Cloudeon, der har haft massiv vækst, siden virksomheden blev startet i 2016.

Cloud-selskabet omsatte for 10 millioner kroner i det første år, men allerede året efter var omsætningen mere end firedoblet til 44 millioner kroner.

I 2018 sigter selskabet efter en omsætning på 100 millioner kroner.

Væksteventyret er også det, der har fanget TDC Erhvervs interesse.

Selvom flere aktører var interesserede i Cloudeon, glæder Frank Mogensen, stifteren bag virksomheden, sig over, at valget endte med TDC i stedet for en kapitalfond, der ville komme med "dumme penge."

"Det er en mulighed for at realisere vores drømme. Når man er egenfinansieret og vækster så hurtigt, så løber man tør for egne penge, og skal man vækste endnu hurtigere, har man brug for nogle, der kan støtte med det. Vi har ansat mange medarbejdere på rekord tid. Det er en god følelse. Havde vi valgt en kapitalfond, havde vi fået dumme penge. TDC har et godt brand og en masse erhvervskunder," siger Frank Mogensen til Computerworld.

Læs også: Derfor smadrer TDC konkurrenterne i den danske mobilkrig

Ejerandel på 40 procent
Siden 13. juli har man kunnet læse i CVR-registeret, at TDC har erhvervet sig mellem 33 og 50 procent af Cloudeon.

Det bekræfter TDC selv i dag, men selskabet ønsker ikke at oplyse den præcise ejerandel udover, at der "ikke er tale om en majoritetsgivende aktiepost."

Frank Mogensen oplyser dog til Computerworld, at TDC har fået en ejerandel på 40 procent.

Han forklarer, at salgsprocessen tog omkring to måneder, og der var en række aktører i spil.

Hos TDC ser man opkøbet som et led i en større strategi.

"Vi er en af de førende udbydere af cloud-tjenester i Danmark, og den position vil vi gerne styrke yderligere, så vi bedst muligt imødekommer de behov, som vores kunder har i dag og i fremtiden," lyder det fra Michael Moyell Juul, der er koncerndirektør i TDC Erhverv, i en pressemeddelelse, der fortsætter:

"At skifte til skyen kan ske i flere etaper, og vi er allerede dækket godt ind i forhold til de grundlæggende kontor-applikationer og vores Skype for Business kommunikationsløsninger, men næste skridt er at flytte virksomhedens it-infrastruktur op i skyen. Her vil vores investering i Cloudeon spille en vigtig rolle i at realisere den strategi."

Fra 3 til 70 medarbejdere på under tre år
Computerworld har gennem perioden været i dialog med både Cloudeons stifter Frank Mogensen og TDC, men ingen af parterne har ønsket at udtale sig om købet før nu.

Cloudeon beskæftiger i øjeblikket 70 personer fordelt på kontorer i København, Århus og London.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.