Morgen-briefing: Tech-iværksættere er omsider en succes for danske venturefonde / Uro om Tesla efter Musks tweet om afnoteringsplaner / Stadig mange abonnementsfælder på nettet / Oracle sagsøgt for at lyve om sin cloud-forretning

Morgen-briefing: Tech-iværksættere er omsider en succes for danske venturefonde / Uro om Tesla efter Musks tweet om afnoteringsplaner / Stadig mange abonnementsfælder på nettet / Oracle sagsøgt for at lyve om sin cloud-forretning

Godmorgen og velkommen til en ny uge med det daglige nyhedsfix fra Computerworld.

Tech-iværksættere er omsider en succes for danske venturefonde
Efter flere års fejlskud kommer der nu gode penge ud af danske venture-fondes investeringer i tech-iværksættere, skriver Finans.

Rækken af nylige succeser omfatter for eksempel Endomondo, Vivino og Gomore.

“Vi har med tiden lært, hvor vi skal spotte potentialet, og hvordan vi løfter en tech-virksomhed fra iværksætterstadiet til en global spiller, som vi kan lave en god exit på” siger Ulla Brockenhuus-Schack, managing partner Seed Capital til Finans.

Seed Capitals første fond fra 00’erne endte med et afkast på minus 60 procent, mens fond nummer to foreløbig viser et afkast på 100 procent.

Uro om Tesla efter Musks tweet om afnoteringsplaner
Tirsdag i sidste uge meddelte Elon Musk, at der var planer og sikret finanser til en afnotering af Tesla på Nasdaq for at sikre arbejdsro til selskabet. Det skabte voldsomt røre og endte med en aktiestigning på omkring 11 procent.

Siden kom det amerikanske børstilsyn på banen med kritiske spørgsmål om udmeldingen, og fredag meldte to investorer, at de har sagsøgt Tesla for kursmanipulation.

Nu skriver Financial Times ifølge Børsen, at amerikanske aktiespekulanter stadig mener, at Tesla stadig står foran et stort kursdyk. De tror ikke på Musks forsikringer om, at der er sikret finansiering til at købe aktierne tilbage, for økonomien i selskabet betegnes som forfærdelig.

Stadig mange abonnementsfælder på nettet
Prøvepakker, prøveabonnementer og lignende ‘gode tilbud’ på nettet er genstand for en del klager fra forbrugere over hele Europa, og problemet er voksende i takt med nethandlen, skriver Finans.

En undersøgelse fra de svenske myndigheder viser, at 3,5 millioner forbrugere i Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Østrig er blevet fanget af et abonnement i de seneste tre år, som de ikke har ønsket sig.

Oracle sagsøgt for at lyve om sin cloud-forretning
En amerikansk pensionsfond, der har investeret i Oracle, har nu sagsøgt selskabets ledelse for at lyve om årsagen til et voksende cloudsalg, skriver Bloomberg.

Pensionsfonden mener, at Oracle brugte pres og trusler til at sælge sine cloudprodukter, og at Oracle dermed skabte en uholdbar forretningsmodel, som røg på gulvet.
Oracles aktieværdi faldt i marts og gav pensionsfonden et tab, og ifølge sagsøgerne skyldtes det netop utilfredsstillende salg og svage fremtidsudsigter.

Oracle afviser, at sagsanlægget har gang på jord.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere






Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.