Historien er på alle tidspunkter skæv, humoristisk og fuld af referencer. Dialogen bliver derfor ofte til et hyggeligt afbræk fra de mange udfordringer.
Foto: Drinkbox Studios.

Anmeldelse: På Lucha Libre-eventyr i en parallel-dimension

Canadiske Drinkbox Studios har studeret forbillederne nøje, og giver her deres bud på et moderne og originalt platform-actionspil. Vi er imponerede.

Da alverdens PC og konsolgiganter åbnede dørene for deres digitale spilbutikker, åbnede de også pludseligt for muligheden for at man som spiludvikler, ikke længere behøvede at være underlagt en distributør der gerne ville præge dagsordenen.

Den slags nyder vi som spilfans stadig godt af, hvilket gør sig særligt gældende hvis man voksede op med nogle af de gamle Nintendo eller Sega-konsoller, der bød på spil af den slags som måske ikke længere harmonerer med de største salgstal, men stadig lokker et dedikeret publikum.

Guacemelee! 2 er et glimrende eksempel på alt dette, for trods at de ekstremt talentfulde udviklere hos Drinkbox Studios har fyldt på med originale ideer og et moderne udseende, er kernen af deres nyeste udgivelse meget lig de klassikere som særligt Nintendo i første omgang etablerede deres navn med.

I støvlerne på Lucha Libre wrestleren Juan, sendes man således igen på eventyr i et spraglet tegneserie-univers, der er proppet til randen med en kombination af mexicansk kultur og humor. Tematisk bliver det aldrig tungere end at det eksempelvis er en ”mytisk guacamole” der er omdrejningspunktet for meget af historien, og på trods af at det kan lyde plat, rammer Drinkbox nærmest konstant plet med deres dialog og vittigheder.

Den slags hjælpes også på vej af en grafisk indpakning, hvor farverne er mange, figurerne dejligt karikerede og fulde af personlighed, og stilen helt dens egen. Alle kan være med og vil støde på masser af situationer der vil gøre det svært at gemme et grin.

Men Guacemelee! 2 er ikke kun overflade eller fjollede referencer, for under det hele har Drinkbox fyldt på med et platform-actionspil der byder på så skarp kontrol, og så underholdende og veludformede baner at man kunne mistænke den canadiske udvikler for at være gået i lære hos Nintendo.

Det hele vrimler ganske simpelt med gode ideer, og for en gang skyld virker de hver især til at have fået tilpas meget udviklingstid. En af de første mekanikker der eksempelvis introduceres er at bevæge sig mellem to forskellige dimensioner, hvilket her bruges til at man med et enkelt knaptryk kan skifte mellem to forskellige varianter af den samme bane (forklaringen skal til dels igen findes i en guacamole, naturligvis).

Det lyder simpelt, men når man midt i et hop pludseligt skal skifte mellem de to dimensioner, og bruge sine andre færdigheder i et så hyppigt tempo at det hele begynder at minde om et rytmespil, begynder Guacemelee! 2 også for alvor af at skille sig ud fra konkurrenterne.

Resultatet er udfordringer der kræver præcise spring, kampe der kræver hurtige kombinationer og hjernevridere hvor beslutningerne skal tages på sekunder. Til forskel fra et hav af andre lignende spil, føles det dog her ikke som en straf at skulle starte forfra, da man aldrig sendes mere end et par sekunder tilbage.

Ydermere er man sjældent i tvivl om at skylden helt og holdent ligger på egen side når et fejlplaceret hop sender Juan i afgrunden, og løsningen på en given udfordring synes altid simpel men udfordrende på den helt rigtige måde.

Ønsker man en kraftig dosis ekstra kaos er her også mulighed for at invitere op til tre venner til at spille med. Men trods at spillet ikke teknisk har nogen problemer med at følge med, bliver særligt løsningen af nogle af de timing-baserede udfordringer så kompleks med flere spillere på skærmen, at man skal være virkeligt tætte venner for ikke at lade frustrationerne koge over.

Guacemelee! 2 er en helt igennem fantastisk underholdende oplevelse som får en varm anbefaling med herfra. Platform-action genren har sjældent været så stærkt repræsenteret som den er lige for tiden, og alligevel er her tale om et eventyr som er helt i spidsen af feltet.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan migrerer du til SAP's nye ERP-platform S/4HANA på rekordtid: "Det står hurtigt klart, at det bliver fysisk umuligt at flytte alle kunder til en S/4-løsning inden 2025"
Danske SAP-kunder står for tiden over for valget om at skulle migrere til SAPs nyeste ERP-kerne SAP S/4HANA. Men hvilken tilgang skal du vælge, og hvor lang tid tager det egentlig at foretage en teknisk migrering af et ERP-system? Her er svaret fra it-leverandøren Itelligence, der har rundet 50 migreringsprojekter på verdensplan.
Computerworld
Huawei klar med patent på sit nye mobil-styresystem i ni europæiske lande
Den kinesiske mobilproducent Huawei er nu klar til at patentere sit nye styresystem til sine telefoner i ni europæiske lande.
CIO
Beslutningsprocesser, der slår ihjel
Men de fleste af os lever i en virksomhedskultur, hvor ingen er blevet fyret for at vælge IBM - og ingen er blevet fyret for at igangsætte endnu en analyse. Og man kommer måske et stykke vej med analyse. Men man kommer i mål med handling.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.