Jeg tør næsten ikke sige det, men altså: Stop nu med at sætte jeres kunder først

Klumme: Jeg tør næsten ikke sige det, men jeg mener det altså: Lederens opgave bør ikke primært være at sætte kunder eller borgere i centrum.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Som leder og iværksætter tør jeg næsten ikke melde det ud i disse tider, men nu gør jeg det alligevel: Stop nu med at sætte jeres kunder først!

Der findes efterhånden ikke den bank, internetvirksomhed eller offentlige leder, som ikke har proklameret både internt og i diverse marketingfremstød, at man sætter kunderne først.

Det er naturligvis også sandt, at enhver virksomhed kun kan eksistere qua dens kunder, ligesom vi investerer i det offentlige for at få velfærd til fællesskabet.

Ikke desto mindre er det blevet en nationalsang, der er blevet ganske skinger og fuldstændig glemmer forudsætningen for glade kunder: Glade medarbejdere.

Personalet først
Vi kan i mine øjne ikke levere eksempelvis ordentlig omsorg og kvalitet for syge mennesker på hospitalerne, hvis vi ikke først tager os af personalet og sikrer dem nogle ordentlige rammer at arbejde i.

På samme måder ses der en klar korrelation imellem de virksomheder, der bliver kåret til Danmarks bedste arbejdspladser, og deres evne til at tjene penge og skabe en bæredygtig forretning.

Det kan altså også betale sig at sætte medarbejderne først.

Lederens opgave bør således ikke primært være at sætte kunder eller borgere i centrum.

Det bør i stedet være at sætte medarbejderne først og sikre sig, at man opbygger en arbejdsplads, der kan drives og skaleres på en måde, hvor stigende efterspørgsel ikke fører til et usundt arbejdsklima.

Som leder af en it-vækstvirksomhed, der netop har fået tilført en større millioninvestering, er jeg meget optaget af, at vi udvikler os på en måde, hvor vores medarbejdere kan følge med.

Det er klart, at vi også fokuserer enormt meget på vores kunders behov og ønsker, men vi kommer ikke til at opfylde kundernes krav, hvis det koster sygemeldinger iblandt vores team.

Kunder kommer og går
Det er nemlig teamet, der er fuldstændig fundamentalt for, at vi også lykkes på den lange bane. Vores kunder vil komme og gå.

Ovenstående burde egentlig ikke være ret kontroversielt, men jeg tror faktisk, at det nemt kan vise sig at være det.

Udfordringen er nemlig, at hvis man afviser kunderne og borgerne som værende det afgørende for ens organisation, risikerer man så samtidig, at disse kunder vælger en anden leverandør, som er villig til at knokle sig ihjel for dem?

Jeg tør ikke sige det, men ’so be it’.

Vi ønsker at blive kendt og anerkendt som en virksomhed, hvor vi drager størst muligt omsorg for vores ansatte, og vi tror på, at det kommer til at skabe vores langvarige succes.

Jeg håber, at vi får ret, og jeg ønsker mig personligt et arbejdsmarked og en it-branche, der tænker sådan både på den korte og lange bane.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Dansk iværksætter står bag et af Europas hurtigst voksende it-selskaber: Her er hele historien om hans op- og nedture
Det danske it-selskab Anytech365 leverer så høje vækstrater, at det er kommet med på Financial Times liste over de hurtigst voksende virksomheder i Europa. Her er historien om den danske iværksætter Janus Rægaard Nielsen, der har to konkurser bag sig og leder virksomheden fra Marbella.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
White paper
Sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation
I Fortinets rapport fra 2018 omkring sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation, tages temperaturen på den aktuelle tilstand for Cybersecurity i organisationer rundt omkring i hele verden. Blandt de 300 respondenter viste der sig en række spændende trends. Her er et par stykker af dem: - Digital Transformation er den mest indflydelsesrige it-trend i organisationer i dag. Hele 92% svarede at det har stor indvirkning på deres forretning - Sikkerhed er den klart største udfordring i forhold til digital transformation. Hele 85% mener det har stor indvirkning på deres forretning Download hele rapporten her og få flere spændende findings.