Nationalbanken afslører nye tal for dansk kreditkortsvindel: Så meget blev der svindlet for

Nationalbankens tal fra andet viser, at der i alt har været dansk kreditkortsvindel for 21,7 millioner kroner. Der er flest tilfælde med svindel, når der betales kontaktløst, men der svindles stadig for de største beløb med chip-betalingerne.

Niveauet for for misbrug af danske kreditkort er relativt lav.

Det er meldingen fra Nationalbanken efter, tal fra FICO og Euromonitor International har vist, at kreditkortsvindlen steg med syv procent til 99 millioner kroner i 2017, hvilket har placeret Danmark som det europæiske land med tredjemest kreditkortsvindel i 2017.

Det kan du læse mere om her: Kreditkortsvindel eksploderer i Danmark: I 2017 blev der svindlet for næsten 100 millioner kroner

Nu understreger Nationalbanken, der ligger inde med opdaterede tal fra andet kvartal i 2018, at niveauet for dansk kreditkortsvindlen generelt er lavt.

Tallene fra andet kvartal viser, at frekvensen af kortmisbrug i den periode ikke har været særligt høj i de fysiske forretninger.

Det er registreret, at betalingskort blev misbrugt 3.603 gange for et samlet beløb på 3,2 millioner kroner i løbet af april, maj og juni.

Og det er ikke særligt meget, når det samlede antal kortbetalinger i de danske forretninger udgjorde 94,7 milliarder kroner.

Det svarer til et misbrug på 3 kroner og 40 øre hver gang, der betales 100.000 kroner.

Danskernes betalingskort er dog mest udsat for misbrug, når der handles på nettet eller i forbindelse med kontanthævninger.

Lægges de tal til kreditkortsvindlen i de fysiske butikker, udgør den samlede danske kreditkortsvindel i andet kvartal 21,7 millioner kroner.

Svindel med kontaktløse betalinger stiger
Nationalbanken har både registeret svindel med chip-betalinger, hvor betalingskortet fysisk indsættes i terminalen, og med kontaktløse betalinger, hvor kortet ikke er i fysisk kontakt med terminalen.

Og de nye kontaktløse betalinger udgør antalsmæssigt langt størstedelen af den danske kreditkortsvindel, da de kontaktløse betalinger står bag 65 procent af tilfældene med misbrug.

Der er dog en grænse på 350 kroner for, hvornår kunderne kan benytte den kontaktløse funktion på kreditkortene.

Overstiger beløbet 350 kroner skal pinkoden indtastes for at gennemføre købet.

Derfor er det heller ikke overraskende, at de klassiske chip-betalinger værdimæssigt udgør en langt større del af svindlen.

Det gennemsnitlige beløb for misbrug med kontaktløs betaling var 189 kroner i de tre måneder, mens det for chipbetalinger var 2.194 kroner.

Læs også: Nationalbankens nye it-platform bliver næsten dobbelt så dyr som ventet


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Dropbox Partner Forum 2018

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere






Premium
Dansk sikkerheds-ekspert: Derfor er det en efterretningstjeneste, der står bag det store Facebook-hack
Interview: Der er rigtigt meget, der tyder på, at det er en efterretningstjeneste, der står bag det store Facebook-hak, vurderer sikkerhedsekspert Peter Kruse. Se hvorfor her.
Computerworld
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Den seneste Windows 10 opdatering kunne i værste fald slette vigtige filer. Microsoft sætter tal på hvor mange der er berørt af den katastrofale fejl.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.