Nationalbanken afslører nye tal for dansk kreditkortsvindel: Så meget blev der svindlet for

Nationalbankens tal fra andet viser, at der i alt har været dansk kreditkortsvindel for 21,7 millioner kroner. Der er flest tilfælde med svindel, når der betales kontaktløst, men der svindles stadig for de største beløb med chip-betalingerne.

Niveauet for for misbrug af danske kreditkort er relativt lav.

Det er meldingen fra Nationalbanken efter, tal fra FICO og Euromonitor International har vist, at kreditkortsvindlen steg med syv procent til 99 millioner kroner i 2017, hvilket har placeret Danmark som det europæiske land med tredjemest kreditkortsvindel i 2017.

Det kan du læse mere om her: Kreditkortsvindel eksploderer i Danmark: I 2017 blev der svindlet for næsten 100 millioner kroner

Nu understreger Nationalbanken, der ligger inde med opdaterede tal fra andet kvartal i 2018, at niveauet for dansk kreditkortsvindlen generelt er lavt.

Tallene fra andet kvartal viser, at frekvensen af kortmisbrug i den periode ikke har været særligt høj i de fysiske forretninger.

Det er registreret, at betalingskort blev misbrugt 3.603 gange for et samlet beløb på 3,2 millioner kroner i løbet af april, maj og juni.

Og det er ikke særligt meget, når det samlede antal kortbetalinger i de danske forretninger udgjorde 94,7 milliarder kroner.

Det svarer til et misbrug på 3 kroner og 40 øre hver gang, der betales 100.000 kroner.

Danskernes betalingskort er dog mest udsat for misbrug, når der handles på nettet eller i forbindelse med kontanthævninger.

Lægges de tal til kreditkortsvindlen i de fysiske butikker, udgør den samlede danske kreditkortsvindel i andet kvartal 21,7 millioner kroner.

Svindel med kontaktløse betalinger stiger
Nationalbanken har både registeret svindel med chip-betalinger, hvor betalingskortet fysisk indsættes i terminalen, og med kontaktløse betalinger, hvor kortet ikke er i fysisk kontakt med terminalen.

Og de nye kontaktløse betalinger udgør antalsmæssigt langt størstedelen af den danske kreditkortsvindel, da de kontaktløse betalinger står bag 65 procent af tilfældene med misbrug.

Der er dog en grænse på 350 kroner for, hvornår kunderne kan benytte den kontaktløse funktion på kreditkortene.

Overstiger beløbet 350 kroner skal pinkoden indtastes for at gennemføre købet.

Derfor er det heller ikke overraskende, at de klassiske chip-betalinger værdimæssigt udgør en langt større del af svindlen.

Det gennemsnitlige beløb for misbrug med kontaktløs betaling var 189 kroner i de tre måneder, mens det for chipbetalinger var 2.194 kroner.

Læs også: Nationalbankens nye it-platform bliver næsten dobbelt så dyr som ventet


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
Kendt dansk webshop åbner igen efter to måneders nedbrud efter hackerangreb: "Det er ikke nogen billig beslutning"
Bahne.dk har været nede siden nytår efter at være blevet ramt af et hackerangreb. Om to uger kan direktøren igen åbne siden, men ved stadig ikke med sikkerhed, hvorfor siden blev ramt.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Er din Citrix monitorering klar til virtuelle Apps og desktops 7.x?
Citrix XenApp 6.5 nåede End-of-Life (EoL) d. 30. juni 2018 og det betyder at organisationer rundt i hele verden er ved at skifte til Citrix Virtual Apps og Desktops 7.x, som blev udgivet første gang i 2013. Der er siden tilføjet et hav af nye funktionaliteter og udvidelser. Hvis du og din virksomhed endnu ikke har opgraderet til den nye version, kan det kraftigt anbefales at I gør det, for at kunne drage fordel af alle de nye muligheder. I dette whitepaper gennemgår vil netop forskelle, nyheder og muligheder og ikke mindst de åbenlyse gevinster der ligger og venter ved at opgradere.