Hurtigtvoksende bilfirma kopierer Amazon: Din næste øse skal sælges med dette snedige salgstrick

En bilforhandler har fundet på en ny smart Amazon-lignende løsning på problemerne med at købe en brugt bil på nettet. I dag er Carvana en af de hurtigstvoksende forhandlere i USA.

Vi har nu i mange år kunne købe elektronik, dimser, tøj, ubrugelige ting og ikke mindst dagligvarer gennem et hav af internetbutikker.

En del af hemmeligheden, for eksempel hos Amazon eller Nemlig.com, er, at indkøbet bliver leveret lige til døren til stor glæde for mange kunder, der ikke behøver at slæbe indkøbsposerne hjem.

Et bilkøb er dog noget andet.

Det er svært for forhandleren at sende den nye øse som pakke, og endnu sværere for leveringsmanden at levere den op på 5. sal.

Her må man med sommerfugle i maven i stedet rejse langt for at inspicere det næste frække bilkup, man havde udset sig.

Det har den amerikansk brugtvognsforhandler, Carvana, nu gjort op med, skriver Bloomberg.

Via forhandleren nye internettjeneste kan du ikke alene finde dit næste køretøj, men derudover får du den også leveret -ikke til 5. sal - men lige til hoveddøren.

"Vi præsenterer en ny måde at foretage det næststørste køb i en persons liv," siger Ryan Keeton, co-founder af Carvana.

"Det er ligesom Amazon - den bedste oplevelse, det bedste produkt, den bedste pris."

Læs også: Syv nye opdagelser om Apples hemmelige bil-projekt: Her er hvad vi ved

20 procent gennemfører køb fra start til slut via smartphone
Via virksomhedens platform eller app kan brugerne se reviews, priser, specifikationer og så videre, men kan samtidig bestille bilen uden nogensinde at skulle bevæge sig væk fra sin bopælen.

Omkring 20 procent gennemfører købet af en brugt bil fra start til slut udelukkende via deres smartphone.

Carvana, der selv postulerer at være den hurtigst voksende bilforhandler i USA, har netop åbnet sin app op for borgere i New York, den 78'ende amerikanske by i sin portefølje.

De første billeveringer i New York vil som en del af et marketingsstunt blive leveret af lastbiler pakket ind i reklamer forestillende en overdimensioneret indkøbspose.

Selskabet melder, at den sælger omkring 250 brugte biler om dagen og laver en profit på omkring 14.000 kroner per bil.

Når man køber en bil via Carvana har man syv dages returret. Ifølge selskabet benytter omkring fem procent sig af den mulighed.

Carvana blev børsnoteret i 2017 og havde en omsætning på 3 milliarder kroner i andet kvartal af 2018. Selskabet blev grundlagt i 2012 af DriveTime Automotive Group, et privat konsortium af traditionelle bilforhandlere.

Selvom væksten ser ud til at brage i vejret, har Carvana stadig til gode at lave et plus på bundlinjen, men aktieværdien er dog stadig firdoblet siden børsnoteringen.

Læs også:
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil

Danske Autobutler: "Kritikerne sagde, at vi bare var smarte edb-drenge, der kom ind fra højre, men de havde slet ikke forstået pointen"





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Kendt dansk webshop åbner igen efter to måneders nedbrud efter hackerangreb: "Det er ikke nogen billig beslutning"
Bahne.dk har været nede siden nytår efter at være blevet ramt af et hackerangreb. Om to uger kan direktøren igen åbne siden, men ved stadig ikke med sikkerhed, hvorfor siden blev ramt.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Den ultimative password guide
De fleste organisationer og medarbejdere kæmper en ulige kamp med passwords. Det er en daglig smerte at huske på / lave sikre passwords og resultatet bliver naturligvis også derefter. I dette white paper gennemgår vi nogle af de hyppigst forekommende password problemer og kommer med bedste praksis for at løse problemerne.