Foto: Microsoft

Microsoft-boss klar til at give kunderne kontrollen over deres data tilbage: Indleder stort samarbejde med Adobe og SAP

Reportage, Orlando: Til åbningen af årets Microsoft Ignite-konference i Orlando inviterede Microsoft-topchef, Satya Nadella, topcheferne for både SAP og Adobe på scenen for at annoncere et nyt samarbejde.

I ly for Floridas trykkende varme er 30.000 mennesker samlet til årets Microsoft Ignite-konference i Orlando.

Konferencen er her til morgen (amerikansk tid red.) blevet skudt i gang, og som det er tradition på den her type af konferencer lægger topchefen altid fra land.

En af de ting topchefen proklamerede var et nyt initiativ i samarbejde med SAP og Adobe.

"Sammen vil vi skabe en ny æra for åben data," sagde Satya Nadella fra scenen.

Der hersker som altid den her nærmest overjordiske stemning med et dybt lydbillede, der emmer af, at fremtiden er fantastisk. En lydkulisse der er rumdokumentar i Planetariet i København værdig. Satya Nadella kom på scenen med sit brede smil i ført en mørkeblå polotrøje og mørke cowboybukser på.

Efter en kort snak om fremtidens muligheder for virksomhederne løb den indiskfødte topchef igennem en kaskade af cases fra øverste hylde. han fortalte om Shell, der bruger AI og predictive maintenance, Bühler, der bruger blockchain til at sikre sig, at der ikke er gift i afgrøderne. BMW der bruger Azures AI-funktioner til at lave en assistent til deres biler og eb af danske pharmabranches hårdeste konkurrenter Eli Lilly.

Få overblikker her: Sådan forvandlede Microsoft sig fra krigerisk mastodont til en blid kæmpe

Dem der ikke fik muligheden for at følge Satya Nadellas rejse helt tæt på, fik hjælp af fire enorme storskærme, der hver især nemt ville kunne underholde den danske befolkning på rådhuspladsen i København på den sag.

Stort nyt samarbejde
Interessen var massiv. Tre kvarter før Satya Nadellas tale til forsamlingen meldte de mange guides i den enorme messehal alt udsolgt til selve talen.

Mange blev henvist til tilstødende lokaler, hvor talen blev streamet, men samlet set slår det en tyk streg under, at det er en af de helt store giraffer, tech-verden viste frem her til formiddag.

Men en Giraf kommer sjældent alene. Selvom de oftest ses alene på savannen, er det per definition et flokdyr, og det fik de 30.000 gæster også at se.

Læs mere her: Knald eller fald for Microsofts opkøb af GitHub: Vil EU sige ja eller nej?

Halvejs inde i sin tale hentede Satya Nadella nemlig to andre giraffer på scenen, Bell McDermott, der er topchef hos SAP og Shantany Narayen, der er topchef hos Adobe.

Sammen kunne de tre annoncere det nye samarbejde mellem de tre virksomheder ved navn "Open Data Initiative." Fokus er, at kunderne skal have den fulde kontrol over deres kundedata på alle de tre virksomheders platforme.

"Udfordringen er at kunne bringe alt sin data sammen, så virksomhederne kommer i kontrol. Derfor er vi glade for at kunne kunne annoncere et nyt initiativ mellem Adobe, SAP og Microsoft," sagde Satya Nadella, da han havde fået gæster på scenen.

Læs mere her: Microsoft kan være på vej med ny smartphone: Kalder selv devicen for en 'helt ny, disruptive form factor'

Initiativet vækker også stor begejstring hos de første store samarbejdspartnere. Bell McDermott fra SAP udtrykte stor begejstring fra scenen, hvor han med solbriller på bekendtgjorde, at den datamæssige serveret skal tilbage til kunderne.

"CEOs vil se et helhedsbillede af deres forbruger. uden det vinder man ikke i den her nye økonomi. Det kræver at man har adgang til data og at det er åben data. Derfor mener vi, at det er en god idé at tage markedslederne Microsoft, Adobe og SAP og åbne op," sagde Bell McDermott og fortsatte:

"Nu kan vi sige til vores kunder. Dataen er jeres."

Læs mere her: Det re-designede Microsoft Outlook er klar – de første opdateringer sendes ud nu Flere kan være med
Men det nye initiativ er ikke kun for en lukket kreds beståede af de tre mastodonter.

Lige inden Satya Nadella sendte de to topchefer af scenen igen for at fortsætte sin keynote-tale sendte han en åben invitation ud resten af it-verdenen.

"Det her handler ikke bare om os. Vi vil have, at det her skal foregå i et åbent framework. Vi vil gerne invitere alle til at være med i det her initiativ, så vi kan levere alle fordelene til vores kunder, så de kommer i fuld kontrol med deres kundedata. Det skal drive fremtidens kundeoplevelse."

Initiativet dækker til at begynde med Adobe Experience Cloud, Adobe Experience Platform, Microsoft Dynamics 365, SAP C/4HANA og S/4HANA.

Du kan læse mere om initiativet HER.

Computerworld er inviteret til Microsoft Ignite 2018 i Orlando af Microsoft. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
IBM siger farvel til Lotus Notes: Her er historien om systemet, der var elsket af konsulenter, hadet af slutbrugere - og en vigtig del af Stein Bagger-sagen
IBM's milliardsalg af Notes kan blive enden på eventyret om et af historiens mest succesfulde stykker enterprise-software. Gennem mere end 30 år har Notes været elsket af it-folk og konsulenter, hadet af frustrerede slutbrugere og spillet en birolle i Stein Baggers spektakulære svindel.
Computerworld
Microsoft smider håndklædet i ringen: Vil lukke Microsoft Edge og bygge ny open source-browser i Windows 10
Det kan snart være slut med den udskældte webbrowser Microsoft Edge i Windows 10. Allerede i første halvår af 2019 kan Microsofts egen browser blive erstattet af en ny open source-browser bygget på Chromium.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwool, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.