Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Skal du have fat i de unge talenter? Så har du hårdt brug for next practice - og ikke best practice

Klumme: Virksomheder har brug for at ruske op i sig selv, arbejde sammen med andre, skabe nye teams og udvikle anderledes ideer. Alternativet er at skærme sin nuværende forretning mest muligt og håbe på, at andre ikke får øje på den. Det er defensivt og perspektivløs. Og de unge gider det ikke.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi står over for nogle meget store forandringer på vores arbejdspladser. Forandringen er drevet af teknologi i form af software og data.

Det betyder at repetitive opgaver, beslutninger, sorteringer og prioriteringer på en lang række områder vil blive ordnet af software.

Det gælder alle brancher og hovedparten af vores jobs, at vi skal arbejde sammen med og forstå (software-)robotter af forskellig slags.

Disse forandringer skal drives, forstås og videreudvikles, og det kræver altså mere end traditionel faglighed. Langt de fleste organisationer er slet ikke gearet til den innovation.

Next – ikke best - practice

Unge, nye og uspolerede hoveder er i en ideel position til at stille de skarpe spørgsmål og lede efter en anden måde at gøre tingene på.

De er “født” ind i en verden, hvor man udnytter de digitale muligheder først, og vi har netop brug for next practice og ikke best practice.

Det kan ungdommen hjælpe os med. Det helt afgørende er, at man som ledelse og organisation forstår og indretter sig på at skabe denne innovation. Det kræver noget andet end business-as-usual.

Som eksempel har vi i SAP Danmark af denne grund hvert år 200 studerende på ”minisemester” i innovation ved siden af deres studier.

Uanset om de kommer med et studie af it, ledelse, økonomi eller noget fjerde, så hælder vi praktiske forandringsudfordringer i hovedet på dem.

Vi sender dem en tur rundt i teknologiverdenen, så de ser, hvad virksomhederne slås med. De lærer noget om innovationsmetoder, design thinking og meget mere og de ser, hvordan man arbejder i det virkelige liv.

Det er tværfaglighed frem for grundfærdigheder, og det handler om at styrke den kritiske tænkning og om at navigere i en foranderlig verden med meget få kendte facitlister.

Indlejret intelligens

For langt de fleste virksomheder står det klart, at de planer, vi lægger med best-practice-tænkning ikke længere garanterer det ønskede resultat.

Vi har behov for at gentænke forretningsprocesser med indlejret intelligens, og denne next practice kan eksempelvis sammentænke marketing, salg og service og skabe nye, gode kundeoplevelser.

Men innovationen kommer ikke af sig selv.

Virksomheder har brug for at ruske op i sig selv, arbejde sammen med andre, skabe nye teams og udvikle anderledes ideer.

Alternativet er at skærme sin nuværende forretning mest muligt og håbe på, at andre ikke får øje på den. Det er defensivt og perspektivløst. Unge talenter vil også meget hellere udvikle morgendagens tilgang end kæmpe løs i en nedadgående spiral.

Nye krav til uddannelse

Som samfund får vi brug for meget mere uddannelse i løbet af vores arbejdsliv, end vi har været vant til historisk.

Virksomheder har interesse i, at fleksibiliteten vokser, og at man som medarbejder hælder mere viden og nye kompetencer på løbende.

Når samfundet forandrer sig hurtigere og hurtigere, og robotter og software løser stadig flere opgaver, så skal vi alle sammen være i stand til at flytte os videre. Forståelse for forandring, empati med andre mennesker og udholdenhed til at klare det nye bliver helt afgørende.

Vekselvirkning

Vores arbejdsliv vokser jo i antal år, og det vil sige at den enkelte måske skal gennem flere ”karrierer” i sit liv. Vi får brug for en vekselvirkning mellem uddannelse og arbejde.

Vi skal væk fra den model, hvor man først bliver uddannet, og så bruger den pågældende lærte kompetence resten af i sit arbejdsliv.

Rent hypotetisk kunne jeg sagtens se en model, hvor man brugte 20 procent af sin arbejdstid på træning og uddannelse. Måske fordi man som mellemleder får et intensivt læringsforløb på tre måneder om machine learning, og så arbejder med i nogle konkrete projekter herefter.

Tag det næste skridt

Men universiteterne og gængse videregående uddannelser er jo slet ikke gearet til dette i dag, og vi har ikke meget tradition for en løbende vekselvirkning mellem uddannelse og arbejde.

Det får vi brug for at etablere, og virksomhederne kan sagtens tage flere initiativer i den retning.

Det gælder ikke kun i it og ledelse, for medarbejdere i produktion, service og distribution bliver jo også i meget høj grad påvirket af den nye teknologi.

De nye teknologiske muligheder er netop grænseoverskridende og de nedbryder siloer, traditioner og fastlåste værdisystemer.

Den intelligente virksomhed bliver skabt gennem vores valg og handlinger i dag, og selv om vi ikke kender slutmålet, er vi alle nødt til at tage det første og det næste skridt på rejsen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.