Artikel top billede

KMD betaler millionerstatning til Roskilde Kommune efter kæmpe nedbrud: Kommunen mistede mere end 82.500 filer

Roskilde Kommune har i stilhed indgået et millionforlig med KMD, efter kommunen i april mistede mere end 82.500 som følge af nedbrud i sundheds- og omsorgsystemet KMD Care.

27. april blev Roskilde Kommune ramt af et kæmpe it-nedbrud.

Nedbruddet skete i KMD's sundheds- og omsorgssystem KMD Care som følge af en hardwarefejl, og det resulterede i, at kommunen mistede 82.535 filer, som har indgået i mere end 16.000 borgeres sager i kommunen i perioden fra 2012 til 2018.

KMD's backup fejlede nemlig også, så det lykkedes kun at gendanne filer fra 2015.

Filerne omfatter breve vedrørende tilbud om forebyggende hjemmebesøg, bevillinger, ansøgninger, revurderinger, risikovurderinger og afgørelser.

I al stilhed har Roskilde Kommune og KMD indgået et forlig, der betyder, at KMD kompenserer Roskilde Kommune med 1 million kroner, og derudover får Roskilde Kommune også et klippekort til en værdi af 1,5 millioner kroner.

Klippekortet kan bruges af kommunen til at indkøbe andre services fra KMD.

Den samlede kompensation løber dermed op i en værdi af 2,5 millioner kroner.

Det fremgår af et mødereferat fra 19. september i Roskilde Kommunes økonomiudvalg.

Læs mere om nedbruddet her: Roskilde Kommune har mistet 82.500 filer på tusindvis af borgeres sager efter stort KMD-nedbrud

“Det var hvad vi kunne mødes om”

Allerede i maj gjorde Roskilde Kommune det klart over for Computerworld, at sagen ville få et efterspil for KMD. Nu er aftalen så faldet på plads og den er man godt tilfreds med i kommunen.

"Der skal jo to til en aftale, så den står vi fuldt ud ved. Efter vi fik gjort boet op, så var det her, hvad vi kunne mødes om,"siger Christian Harsløf, direktør for social, job og sundhed i Roskilde Kommune, til Computerworld.

Han mener, at kompensationen står mål med de ressourcer, som kommunen brugte i forbindelse med nedbruddet.

Klippekortsordningen er Christian Harsløf også godt tilfreds med, selvom det betyder, at hele erstatningen ikke bliver udbetalt som et kontant beløb.

"Det var nu engang det, vi blev enige om. Vi er i forvejen kunde hos KMD, så der er løbende tilkøb, vi kan komme til at lave, så det passede egentlig fint," siger han.

Christian Harsløf forklarede også, at kommunen på daværende tidspunkt ville gå i dialog med KMD vedrørende kompensationsspørgsmålet.

Det kan du læse mere om her: Roskilde Kommune forlanger garantier fra KMD efter kæmpe-nedbrud - overvejer erstatningskrav

Læs også: KMD vil ikke stille op til interview efter kæmpenedbrud har kostet Roskilde Kommune 82.500 filer: I stedet har vi modtaget en mail

Læs også: Her er KMD's komplette redegørelse til Roskilde Kommune: Derfor mistede vi 82.500 borger-filer