Foto: Christoffer Lund-Hansen

Vestager vil kigge Apple i sømmene efter Spotify-klage

EU's danske konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, overvejer at kigge Apples brug af App Store efter i sømmene efter klage fra Spotify.

"Vi bliver nødt til at se på Appels rolle i Apples app store."

Med de ord til det tyske medie Tagesspiel åbner EU's danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager (R) nu for, at EU-Kommissionen vil igangsætte en undersøgelse af, hvorvidt Apple misbruger App Store til at fremme selskabets egne forretninger.

Det skriver Finans.

Overvejelserne fra Margrethe Vestager kommer i kølvandet på, at den svenske musiktjeneste Spotify har klaget over Apple til de europæiske konkurrencemyndigheder.

Spotify beskylder Apple for at fremhæve Apple Music fremfor andre tjenester.

Det kan du læse mere om her: Spotify anklager Apple for unfair konkurrence: Nu skal Vestager ind i sagen

Vestager drager paralleller til Google-sager
Over for det tyske medie sammenligner Margrethe Vestager desuden den eventuelle undersøgelse af Apple med hendes procedure imod Google.

Danskerens dom er to gange faldet over for Google, hvilket henholdsvis har resulteret i en bøde på 18 milliarder kroner fordi, søgegiganten misbrugte sin dominerende position inden for online søgemaskiner samt en rekordbøde på 32 milliarder kroner for at pålægge Android-producenter at pre installere Googles søgemaskine-app.

Læs også: Vestager vil give konkurrenter adgang til it-giganters data: "Jeg vil virkeligt gerne stille de data, man producerer, når man foretager en Google-søgning, til rådighed for andre"

Skulle det ende med en sag imod Apple, vil det ikke være første opgør mellem de to parter.

Margrethe Vestagers første store kamp med Apple kom 30. august 2016. Apples europæiske hovedkvarter ligger i Irland, men landet har i årevis givet Apple en alt for fordelagtig skatteaftale, hvilket har resulteret i, at Apple har betalt for lidt i skat.

Det betegner Margrethe Vestager som ulovlig statstøtte.

Derfor skal Apple tilbagebetale 13 milliarder euro, svarende 97 milliarder kroner til den irske stat. Derudover skal Apple også betale renter, som beløber sig til 9 milliarder kroner.

Samlet set skal Apple betale 106 milliarder kroner tilbage til Irland for årene 2003 til 2014. Både Irland og Apple protesterer højlydt mod tilbagebetalingen, men 18. september 2018 indbetaler Apple det skyldne beløb til den irske statskasse.

Beløbet har ikke juridisk karakter af en bøde, men en tilbagebetaling, hvorfor Google-bøden på 32 milliarder kroner stadig betegnes, som den største bøde Margrethe Vestager har udskrevet.

Læs også: Vestager sendte brev med konkrete betalingsanvisninger til Google: Sådan udskriver man en bøde på 32 milliarder til en af verdens største it-virksomheder




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
It-fejl hos politiet kan have givet forkerte domme gennem syv år
Der er blevet opdaget en fejl i forbindelse med politiets behandling af teledata. Det kan have konsekvenser for domme, der er blevet afsagt i en syvårig periode.
Computerworld
Huawei klar med patent på sit nye mobil-styresystem i ni europæiske lande
Den kinesiske mobilproducent Huawei er nu klar til at patentere sit nye styresystem til sine telefoner i ni europæiske lande.
CIO
Beslutningsprocesser, der slår ihjel
Men de fleste af os lever i en virksomhedskultur, hvor ingen er blevet fyret for at vælge IBM - og ingen er blevet fyret for at igangsætte endnu en analyse. Og man kommer måske et stykke vej med analyse. Men man kommer i mål med handling.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
5 ting vi lærte da vi byggede en chatbot til kundesupport
Gennembrud med AI, machine learning og voice recognition, har gjort det muligt at lave virkelighedstro ”menneske til maskine” interaktioner via chatbots. Hos firmaet Cirklum har de for ganske nyligt startet rejsen med at bygge en chatbot, til et firma med over 15 millioner aktive brugere, og hvis vi leger med tanken om at hver eneste af de brugere stillede bare ét spørgsmål, så skulle der som minimum forberedes 15 millioner svar, som er klar til at blive sendt med det samme. Det behøver vi vist ikke nævne er rigtig mange. Den læring der er kommet ud af det lille eksperiment, har vi samlet i dette white paper, så du kan være bedst muligt forberedt til at lancere en chatbot. Hvis du og dit firma allerede har en, så kan du måske blive inspireret til at forbedre jeres. God læselyst!