Kriminalforsorgen dropper stort it-projekt: Fortsætter med forældet system

Staten har tabt mere end 21 millioner kroner og fire års arbejdstid, men nu nedlægges det, de skulle have været Kriminalforsorgens nye sagsbehandlingssystem. I stedet fortsætter driften af et 17 år gammelt it-system.

Kriminalforsorgen dropper at indføre det nye sagsbehandlingssystem Offender Management System, der skulle erstatte det forfældede Klientsystem, som er 17 år gammelt.

Dermed trækkes stikket på projektet, der havde en værdi på 180 millioner kroner.

Det fremgår af et aktstykke fra Justitsministeriet til Finansudvalget.

"Justitsministeriet orienterer hermed Finansudvalget om, at kriminalforsorgen har besluttet at lukke itprojektet OMS – Offender Management System," står der i aktstykket.

Planen var, at Offender Management System skulle afløse Klientsystem fra 2021, men nu vil man i stedet prøve at arbejdet videre med det forældede Kliensystem.

Læs også: Kriminalforsorgen på vej med it-udbud til 180 millioner kroner

Udbud blev annulleret
Likvideringen af projektet kommer efter et problematisk forløb, hvor projektet er blevet dyrere end ventet, ligesom udbuddet om Offender Mangement System også er mislykkedes.

"Udbudsprocessen blev imidlertid annulleret i oktober 2018. Baggrunden for annulleringen var, at det i udbudsmaterialet var anført som et ufravigeligt mindstekrav, at der skulle være tale om et OMS standardsystem. Det viste sig imidlertid, at det ikke var hensigtsmæssigt at operere med et ufravigeligt mindstekrav, og at der i stedet burde have været anvendt et vægtet krav, hvor leverance af et standardsystem ville have vægtet positivt. Kriminalforsorgens eneste mulighed for at ændre dette i
udbudsmaterialet var at annullere udbuddet," står der i aktstykket.

Staten taber 21 millioner kroner
Udgifterne til det nedlagte projekt, der nåede at løbe i fire år fra 2014 til 2018, beløber sig til 21,3 millioner kroner.

"Forberedelsen af OMS-projektet er pågået i perioden 2014-2018, og anskaffelsen var planlagt foretaget i maj 2019. De samlede realiserede udgifter i forberedelsesperioden beløber sig til i alt 21,3 millioner kroner. Heraf vedrører 14,7 millioner kroner eksterne projektudgifter til ekstern bistand til bl.a. udbudsassistance, projektledelse, arkitektur samt forretningsafdækning, mens de resterende 6,6 millioner kroner vedrører det interne ressourcetræk i kriminalforsorgen," fremgår det af aktstykket.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
FutureLegal

FutureLegal giver dig viden og inspiration til at imødegå fremtiden for juridiske ydelser.

28. maj 2019 | Læs mere


Intelligent proces automatisering – et vigtigt værktøj til digitalisering

Med smart sammenkobling af de ‘dumme’ softwarerobotter, procestyrings-teknologi og avanceret machine learning, har du mulighed for at skabe selvlærende robotter, der er i stand til automatisk at forbedre sig. Teknologien hedder IPA - intelligent process automization. Kom og hør om anvendelsesmulighederne - og de fem teknologier, der ligger bag IPA.

28. maj 2019 | Læs mere


Microsoft Azure: Få det maksimale ud af din cloud-platform

Azure er en af de mest populære cloud-platforme, og Microsofts løsning rummer da også mange spændende muligheder og konkrete værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed. Kom godt i gang med at udnytte Azure ved at deltage på dette formiddagsseminar.

06. juni 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Se listen: Disse ti selskaber misbruges mest i mailsvindel
Kendte brands over hele verden misbruges hver dag i svindel-mails til at narre penge og oplysninger ud af virksomheder. Men hvilke virksomhedsnavne er de mest populære at misbruge? Se hele listen her.
Computerworld
TDC ruller fiber ud til flere tusinder husstande - tilbyder gratis opkobling på disse adresser
TDC går i gang med fiber-udrulning til 2.500 husstande på Fyn og Sjælland. Se hvilket husstande, der snart får mulighed for at koble sig på.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.