Daniel Ek, stifter og direktør i Spotify

Spotify erklærer krig mod apple og beskylder om unfair konkurrence - Her er Apples svar

Apple kommer med et officielt svar som modangreb på Spotifys beskyldninger om unfair konkurrence. Apple beskylder nu Spotify for at de gerne vil tage i mod, men ikke give tilbage og for at bruge en "vildledende retorik".

Apple svarer på Spotifys anklager om unfair konkurrence, efter den svenske musikstreamingtjeneste denne uge indgav en klage til Den Europæiske Konkurrencemyndighed.

Svaret fremgår af en pressemeddelelse, hvor Apple skriver, at Spotifys beskyldninger bygger på en 'vildledende retorik'.

“Efter at have brugt App Store i årevis til dramatisk vækste deres egen forretning, forsøger Spotify nu at få alle fordelene ved App Store økosystemet - inklusiv den betydelige omsætning, som de får fra brugerne på App Store - uden selv at bidrage med noget til markedspladsen,” lyder det fra Apple i meddelelsen.

Tidligere på ugen indgav Spotify en klage til Margrethe Vestager, EU’s danske konkurrencekommisær, skrev Spotifys stifter og direktør Daniel Ek i et blogindlæg.

Læs mere: Spotify anklager Apple for unfair konkurrence: Nu skal Vestager ind i sagen


Fremhæver egen tjeneste
Anklagerne fra Spotifys side går på, at Apple skulle fremhæve deres egen tjeneste, Apple Music, foran andre. Det skulle vise sig ved, at Apple har tvunget Spotify til at hæve priserne på deres tjeneste gennem App Store samtidig med, at Apple lancerede deres egen musikstreamingtjeneste.

"Apple kræver, at Spotify og andre digitale tjenester betaler et servicegebyr på 30 procent på køb, der er foretaget gennem Apple - også på opgraderinger fra 'Free' til 'Premium'-service. Det tvinger os til at øge prisen på vores Premium-abonnement til et stykke over Apple Music. Det kan vi ikke, hvis vi skal være konkurrencedygtige," forklarer Daniel Ek blogindlægget.

Apples svar på tiltalen kommer ikke ind på Apple Music og derudover forholder tech-giganten sig heller ikke til den konkrete klage, der er indsendt til konkurrencemyndighederne.

Læs mere: Vestager vil kigge Apple i sømmene efter Spotify-klage


Apple skyder tilbage
Derimod kommer Apple med beskyldninger den anden vej, hvor de mener, at Spotify vildleder offentligheden ved at undlade oplysninger i blogindlægget, som Daniel Ek har skrevet.

Der står nemlig, at Spotify skal betale 30 procent i afgift til Apple på abonnementer, men der står ikke, at dette kun gælder for det første år, hvorefter afgiften nedsættes til 15 procent. Derudover fremgår det heller ikke at gratis abonnementerne, der hentes gennem App Store ikke bidrager til Apples indtjening.

Apple går tilmed ind og konstaterer i pressemeddelelsen, at:

"Spotify ville ikke være den forretning, de er i dag, uden App Stores økosystem, men nu udnytter de deres størrelse til at undgå at bidrage til at vedligholde økosystemet til de næste generationer af app-entreprenører."





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

26. april 2019 | Læs mere


Microsoft Dynamics 365 – det næste skridt mod den digitale transformation

Hvordan kommer virksomheder i gang med en digital transformation? - Og hvilke værktøjer kan bringe virksomheden bedst muligt igennem forandringerne? Microsoft bud er Microsoft Dynamics 365. Her er samlet alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af apps og en fælles datamodel.

02. maj 2019 | Læs mere


Fremtidens kundeservice – kom godt i gang med chatbots og kunstig intelligens

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - hvis altså de bliver sat rigtigt op. Lige rundt om hjørnet venter de stemmestyrede chatbots til eksempelvis Alexa og Google Home. Kom og hør, hvordan du kommer hurtigt i gang med chatbots.

07. maj 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme
En mindre skærmrevolution er nu under opsejling. Tre nye skærmteknologier kommer med hver deres løfte om vild kontrast, flottere farver og modulære egenskaber.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.