Daniel Ek, stifter og direktør i Spotify

Spotify erklærer krig mod apple og beskylder om unfair konkurrence - Her er Apples svar

Apple kommer med et officielt svar som modangreb på Spotifys beskyldninger om unfair konkurrence. Apple beskylder nu Spotify for at de gerne vil tage i mod, men ikke give tilbage og for at bruge en "vildledende retorik".

Apple svarer på Spotifys anklager om unfair konkurrence, efter den svenske musikstreamingtjeneste denne uge indgav en klage til Den Europæiske Konkurrencemyndighed.

Svaret fremgår af en pressemeddelelse, hvor Apple skriver, at Spotifys beskyldninger bygger på en 'vildledende retorik'.

“Efter at have brugt App Store i årevis til dramatisk vækste deres egen forretning, forsøger Spotify nu at få alle fordelene ved App Store økosystemet - inklusiv den betydelige omsætning, som de får fra brugerne på App Store - uden selv at bidrage med noget til markedspladsen,” lyder det fra Apple i meddelelsen.

Tidligere på ugen indgav Spotify en klage til Margrethe Vestager, EU’s danske konkurrencekommisær, skrev Spotifys stifter og direktør Daniel Ek i et blogindlæg.

Læs mere: Spotify anklager Apple for unfair konkurrence: Nu skal Vestager ind i sagen


Fremhæver egen tjeneste
Anklagerne fra Spotifys side går på, at Apple skulle fremhæve deres egen tjeneste, Apple Music, foran andre. Det skulle vise sig ved, at Apple har tvunget Spotify til at hæve priserne på deres tjeneste gennem App Store samtidig med, at Apple lancerede deres egen musikstreamingtjeneste.

"Apple kræver, at Spotify og andre digitale tjenester betaler et servicegebyr på 30 procent på køb, der er foretaget gennem Apple - også på opgraderinger fra 'Free' til 'Premium'-service. Det tvinger os til at øge prisen på vores Premium-abonnement til et stykke over Apple Music. Det kan vi ikke, hvis vi skal være konkurrencedygtige," forklarer Daniel Ek blogindlægget.

Apples svar på tiltalen kommer ikke ind på Apple Music og derudover forholder tech-giganten sig heller ikke til den konkrete klage, der er indsendt til konkurrencemyndighederne.

Læs mere: Vestager vil kigge Apple i sømmene efter Spotify-klage


Apple skyder tilbage
Derimod kommer Apple med beskyldninger den anden vej, hvor de mener, at Spotify vildleder offentligheden ved at undlade oplysninger i blogindlægget, som Daniel Ek har skrevet.

Der står nemlig, at Spotify skal betale 30 procent i afgift til Apple på abonnementer, men der står ikke, at dette kun gælder for det første år, hvorefter afgiften nedsættes til 15 procent. Derudover fremgår det heller ikke at gratis abonnementerne, der hentes gennem App Store ikke bidrager til Apples indtjening.

Apple går tilmed ind og konstaterer i pressemeddelelsen, at:

"Spotify ville ikke være den forretning, de er i dag, uden App Stores økosystem, men nu udnytter de deres størrelse til at undgå at bidrage til at vedligholde økosystemet til de næste generationer af app-entreprenører."





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
FutureLegal

FutureLegal giver dig viden og inspiration til at imødegå fremtiden for juridiske ydelser.

28. maj 2019 | Læs mere


Intelligent proces automatisering – et vigtigt værktøj til digitalisering

Med smart sammenkobling af de ‘dumme’ softwarerobotter, procestyrings-teknologi og avanceret machine learning, har du mulighed for at skabe selvlærende robotter, der er i stand til automatisk at forbedre sig. Teknologien hedder IPA - intelligent process automization. Kom og hør om anvendelsesmulighederne - og de fem teknologier, der ligger bag IPA.

28. maj 2019 | Læs mere


Microsoft Azure: Få det maksimale ud af din cloud-platform

Azure er en af de mest populære cloud-platforme, og Microsofts løsning rummer da også mange spændende muligheder og konkrete værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed. Kom godt i gang med at udnytte Azure ved at deltage på dette formiddagsseminar.

06. juni 2019 | Læs mere






Premium
OnePlus 7 Pro til test: Nu er selskabet i stand til at banke mobilverdenens giganter
Det kinesiske selskab OnePlus vil ind i det fine selskab af topproducenter med OnePlus 7 Pro. Missionen er lykkedes.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Dit netværk holder dig tilbage! Sådan gør du Virtual Cloud Network skarpere
I vor tids teknologi er kun én ting konstant: Udviklingen. Vi er midt i en digital disruption, som transformerer alle industrier, alle virksomheder og alle teams. Så hvad gør I? I dette white paper kigger vi nærmere på, hvad det kræver for at få en succesfuld digital transformation. Hvordan du kan tilpasse services på dage i stedet for måneder, fleksibiliteten i at kunne reagere på feedback og muligheder i realtid, og hurtigheden og forudsigelsen til at kunne levere en bedre og mere værdifuld kundeservice.