Vi har alle et klima-ansvar: Her er vores erfaringer og indgang til klima-problematikken hos Telia

Klumme: Alle virksomheder – ikke mindst dem, der arbejder på forkanten af den teknologiske udvikling – har et stort ansvar for at aktivere viden og ressourcer i kampen for planetens fremtid. Her er mine erfaringer fra Telia.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Bæredygtigheds-agendaen fylder i regeringens aftalepapir, i medierne, i danskernes bevidsthed og på direktionsgangene. Og med god grund.

For klokken er fem minutter i 12 hvad angår klimakrisen. Derfor har alle virksomheder – ikke mindst dem, der arbejder på forkanten af den teknologiske udvikling – et stort ansvar for at aktivere viden og ressourcer i kampen for planetens fremtid.

Hvilken rolle spiller teknologien i kampen mod klimaforandringerne?

Og hvilke forpligtigelser hviler der på tech-virksomheder i den proces?

Svaret er naturligvis, at vi har nøjagtig det samme ansvar som alle andre, privatpersoner og virksomheder: Vi skal gøre vores for at agere bæredygtigt – og vi skal bruge vores indflydelse til at påvirke andre.

Denne klumme er min opfordring til at se indad og agere udad. Det har vi gjort hos Telia, og det har kastet nogle erfaringer af sig, som jeg vil dele.

Den ømme storetå
I telebranchen er energiforbruget i netværket og datacentrene den ømme storetå. Og det er en voksende udfordring i en forbundet verden, der forbruger stadig mere data.

Det adresserer vi blandt andet ved, at 93 procent af energiforbruget i vores datacentre og hovedkontor i dag stammer fra grøn energi fra vedvarende energikilder som vind- og vandkraft.

Vi har solceller på taget af vores hovedkontor, men det er en meget begrænset del af vores energiforbrug, vi får dækket af den vej.

Vi afprøver mulighederne for at genanvende den energi (varme), som vores datacentre producerer (se for eksempel nærmere om datacenteret i Helsinki) – og vi regner sågar på, om det kan give mening at investere i egen produktion af for eksempel vindenergi.

Produktion og bortskaffelse af mobiltelefoner og andre gadgets er en anden problemstilling, der fylder i telebranchens ”økosystem”.

I en verden med begrænsede ressourcer og stigende problemer med forurening fra eksempelvis tungmetaller bliver det stadig vigtigere at genbruge materialer og sørge for at genanvende og destruere udtjente produkter på forsvarlig vis.

Begrebet ’e-waste’ kommer vi forventeligt til at høre mere til, eftersom Danmark indtager en kedelig placering i toppen blandt de nationer, hvor indbyggerne skiller sig af med mest elektronikaffald. Ifølge tal fra 2016 bliver det til knap 25 kg e-waste om året per dansker (!).

Visionen om 2030
For at understrege, at Telia vil tage aktivt del i løsningen af klimaproblemerne, har vi formuleret en ambition på Group-niveau, der forpligter og inspirerer hele vejen rundt: I 2030 vil vi således udlede nul CO2, have nul spild og realisere vores intentioner gennem 100 procent handling.

Vi ser et stort potentiale i også at lade indsatsen og ansvaret omfatte vores kunder og leverandører.

Man kan argumentere for, at det er risky business, at stille høje krav til vores vigtige partnere og betalende kunder.

Men kun ved at være konsekvent og stille krav og således forpligte hele vejen ud i værdikæden, kan vi medvirke til at skabe de ringe i vandet, der skal til for at vende den uholdbare udvikling på klimaområdet.

Udover de strukturelle indsatser, der eksempelvis handler om at købe grøn energi til netværket eller indsamle udtjente smartphones og sikre genanvendelse eller forsvarlig destruktion, så søger vi at påvirke og involvere vores stakeholders på forskellige måder.

Vores kerneydelse er at forbinde mennesker og devices, for derigennem at skabe værdi på mange planer.

Gennem dialog med og involvering af vores mange interessenter – fra kolleger over kunder til samarbejdspartnere – kan vi forstærke effekten af vores indsats:

• Medarbejderne engagerer vi gennem interne kampagner og events, ambassadørprojekter og input fra grønne eksperter, der giver indsigt og gode råd. Målet er at skabe opmærksomhed, inspiration og intern stolthed der mobiliserer medarbejderne og deres engagement.

Det har selvfølgelig en positiv afsmitning på arbejdspladsen. Og medarbejderne tager forhåbentlig også det bæredygtige mindset med hjem, hvor de kan påvirke familien og netværket i en grønnere retning.

• En vigtig del af arbejdet med 2030-målene handler om oplysning og transparens overfor privatkunderne i forhold til deres elektronikforbrug samt at udvikle tilbud og løsninger, der sikrer mindre e-waste og mere genbrug i sektoren.

• Vi ser et kæmpepotentiale i at samarbejde med vores erhvervskunder, der har både ressourcer og innovationskraft til at implementere nye teknologier, der er smartere, effektivere og grønnere end gårsdagens teknologier. IoT-løsninger, 5G-teknologi, smart cities, smart factories og by- og transportplanlægning via crowd insights er eksempler herpå. Og her er der utroligt meget at vinde for alle parter.

• Vi kommer også til at stille øgede krav til vores leverandører og samarbejdspartnere, der frem mod 2030 kommer til at udarbejde planer for, hvordan de kan producere varer og tjenester til os uden spild og med et CO2-regnskab, der går i nul.

Tech, mennesker og fremtiden
Telia har netop været officiel partner for Techfestival, der blev afholdt i København fra den 5. – 7. september. Det var tre dage med masser af inspirerende oplæg og diskussioner, deep-dive workshops, kreative events, så vel som middagsmøder og uformelle samtaler.

Vores deltagelse var dedikeret til temaet om tech og bæredygtighed, og vi forsøgte at gøre diskussionen om digitalisering, mennesker og klodens fremtid konkret og nærværende.

Jeg deltog blandt andet i en interessant debat om, hvordan digitaliseringen kan medvirke til at skabe et mere bæredygtigt samfund, fordi teknologien åbner en række muligheder for, at vi kan dele mere – eksempelvis biler – og dermed lette vores aftryk på forbruget af jordens ressourcer.

Men det kræver, udover teknologien, at vi er klar til at ændre livstil og eksempelvis opgive idéen om at eje egen bil. Desuden skal vi som forbrugere og borgere turde – og kunne – stole på de digitale udbydere af disse tjenester.

For med opblomstringen af diverse deletjenester, skabes og udnyttes der en lang række data – eksempelvis om kørselsmønstre – som udbyderen skal bruge for at kunne tilbyde og udvikle løsningen. Det kan bruges – og misbruges. Derfor hviler der et stort ansvar på os tech-virksomheder.

De mange indtryk fra Techfestivalen nærede mit håb om, at det ikke er for sent at vende udviklingen.

Teknologi i allerbredeste forstand rummer uanede muligheder for at udvikle smartere og mere bæredygtige løsninger.

Det kommer dog til at kræve både investeringer og livsstilsændringer på den korte bane.

Men i det lange løb har vi ikke råd til at lade være.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.







Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere






Premium
Telebranchen efter pludselig udskydelse af vigtige frekvensauktioner: Kommer til at ramme 5G-udbygningen i Danmark
Energistyrelsen har meldt ud, at de kommende frekvensauktioner udskydes til efteråret. Det ærgrer Jakob Willer, direktør for Teleindustrien, da det vil få Danmark til at falde bagud i forhold til udbyggelsen af 5G-netværk.
Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Vil du med på vej mod den moderne dataestate?
At gøre data tilgængelig, men hurtigst og med de færreste ressourcer, er de første og nødvendige skridt mod en moderne dataestate. Tiden er inde til, at du bevæger dig ned af den digitale landevej, der fører til hurtige og konsistente svar på simple forretningsspørgsmål. Vi giver her et bud på, hvordan du kommer igang.