Artikel top billede

Rollen som Cal Kestis spilles af Cameron Monaghan som gør et godt stykke arbejde, trods at teknologien engang i mellem ikke får de mere nuancerede ansigtsudtryk med.
Foto: EA.

Star Wars Jedi - Fallen Order anmeldelse: Respawn genopliver Star Wars som soloeventyr med stor succes

Det tog sin tid, men Star Wars-fans over hele verden har endelig fået chancen for at nyde et fortrinligt Jedi-eventyr der er tro mod det sagnomspundne univers.

Det sidste års tid har belyst en identitetskrise i spilbranchen. Diskussionerne om hvorvidt der overhovedet er plads til store, historiedrevne eventyr for solospillere, eller hvorvidt alt fokus bør skiftes til delte online oplevelser for flere spillere på samme tid, har således fyldt masser af spalteplads.

En meget bedre demonstration af dette end George Lucas klassiske Star Wars-univers finder man ikke, for trods at den vidunderlige scifi-verden potentielt er mere populær i dag end nogensinde tidligere, har kvalitets-udgivelserne i spilregi været få de sidste mange år – hvis altså man helst begiver sig på soloeventyr.

Det ændrer Star Wars Jedi: Fallen Order heldigvis fuldstændigt på. Her er ikke kun tale om en separat oplevelse vædet i hele Star Wars-mytologien, men også en der er blevet udviklet af en af de dygtigste udviklere på markedet, og med nok budget til at gøre det til en definitiv sværvægter i genren. Her er med andre ord tale om et spilbart Star Wars-eventyr af den slags som fans har drømt om i årevis.

Historien foregår fem år efter udryddelsen af Jedi-ridderne er blevet sat i gang, hvilket betyder at de resterende Jedi’er har måttet gå i skjul. Hovedpersonen, Cal Kestis, lever således et sparsomt liv på en skrotplanet hvor han har forsøgt at ligge skammen over ikke at have kunnet gøre mere for at redde Jedi-ordenen bag sig. Der går dog ikke længe før han tvinges til at afsløre sine evner, og herfra indsættes en jagt på ham som igangsætter en større plot der ikke skal afsløres her.

Denne første times spil alene slår hurtigt fast at Fallen Order er noget ud over de mere sædvanlige Star Wars-eventyr vi tidligere har set. Historien er således vægtet højt med et par karakterer der allerede efter kort tid er svære at give slip på.

Samtidigt gøres der et fabelagtigt stykke arbejde med at introducere spilleren for en flække i Star Wars-universet der hidtil ikke har været lige så detaljeret beskrevet som seriens andre populære verdner, men alligevel er vakt til live med en enorm sans for detaljer. Det hele sidder lige i skabet og man behøver ikke at være storfan for at fortabe sig selv i den fængende verden, hvilket skal vise sig at være en gennemgående og positiv tendens for hele spillet.

Som ung Jedi-ridder på flugt tilslutter man sig inden længe en lille gruppe af sammensvorne, der ganske som det altid synes at forholde sig i Star Wars-universet, byder på lige dele hjælpsomme råd, venskabelig hån og humoristiske kommentarer.

Det hele opleves fra et tredjepersonsperspektiv, hvilket har givet udvikleren mulighed for at sammenstykke et eventyr der tydeligt har lånt fra nogle af genrens bedste spil. At bevæge sig rundt og kaste sig fra afsats til afsats føles således som Tomb Raider, mens de mere filmiske scener synes at have lånt en del af deres dramatik fra Uncharted-serien.

Mest tydeligt er dog inspirationen fra From Softwares Dark Souls-serie, som kraftigt har influeret kampsystemet, der derfor også satser på timede parader, undvigende rullefald og hurtige angreb.

Heldigvis er systemet ikke lige så straffende som i Souls-spillene, men man kan alligevel stadig se frem til at skulle finde og angribe en fjende igen for at genvinde sine tabte erfaringspoint, hvis man tidligere skulle have mistet livet til denne.

Kampsystemet fungerer fint, særligt fordi man hele vejen gennem udelukkende har adgang til forskellige former for lyssværd. Trods af udvikleren har filet de mest skarpe kanter ned, kræver kampsystemet dog stadig tålmodighed og timing, hvilket kan være en brat opvågning for de der forventer at tilfældig banken på controllers knapper er vejen frem.

Skulle det ikke allerede stå klart, er der ingen vej uden om at Fallen Order er en stor oplevelse som ingen spilleglade Star Wars-fans bør snyde sig selv for. Sjældent har en udvikler formået så tydeligt at kanalisere Jedi-følelsen så effektivt ned i spilform, og uanset om det er i situationer hvor lyssværdet skal svinges eller en Stormtrooper sendes flyvende ved brug af ”the Force”, virker det hele lige omtrent så godt som man kunne have håbet på.

Hvor så mange andre Star Wars spil har bestået af middelmådige oplevelser der har sat sin lid til at George Lucas populære univers ville trække dem i mål, er Jedi Order en anden størrelse der er så godt skruet sammen at det også ville have kunnet fungere uden at være svøbet ind i den elskede mytologi.

At Respawn Entertainment alligevel har pakket det hele ind i det måske mest populære scifi-univers, og formået at lave en autentisk oplevelse der har styr på alle de vigtigste detaljer, betyder at der her bydes på et virkelig stærkt action-eventyr for alle, og en essentiel oplevelse for fans af Star Wars.

Læs også: Disneys streaming-tjeneste åbner op for forsalget: De første brugere kan skrive sig op


Loading ikon