Artikel top billede

Hvad så SMV Danmark A/S, har I greb om digital innovation? Og er Hr. Kontinuitet i stand til at forvandle sig til en vild digital innovatør?

Klumme: Ofte er vi hyret som de digitale abekatte, der skal drive en workshop om digital forretningsudvikling eller bidrage til at tegne en digital strategi. Her møder jeg mange dygtige erhvervsledere i små og mellemstore virksomheder. Knaldhamrende dygtige folk uden hands-on-erfaring med digital transformation. Måske en farlig cocktail?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Danske virksomheder er ofte små eller mellemstore med mellem 50 og 1.000 ansatte. De er typisk godt specialiserede med et tungt fagligt DNA og en solid og jordbunden ledelsesstil. Verdensmestre i konstant forbedring baseret på samarbejde og sund fornuft.

Kulturelt set er de rundet af dansk homogenitet, sikkerhed og tryghed, og af mange gode grunde markant forskellige fra risikoappetitten og let’s-do-it-mentaliteten i Silicon Valley.

Begreb uden greb

Lederne har måske flere årtier bag sig i branchen eller i virksomheden.

CEO’en er i 50’erne, og forretningsudviklingschefen er i 40’erne. Solide folk med evne til at tilpasse og videreudvikle tæt på kernen af virksomhedens egenart.

Gode til at kalkulere og risikominimere og lugte forskellen på den gode og den dårlige forretning. Stærke til at være fremsynede.

Teoretisk har de fint forstået nødvendigheden af digital innovation, og de er skam også meget interesserede.

Jeg er nok ikke den eneste rejsende i krydsfeltet mellem teknologi og forretning, der lægger vejen forbi direktionen eller bestyrelseslokalet hos SMV Danmark A/S.

Min bekymring er, at alle disse dygtige mennesker i sagens natur ikke har hands-on-erfaring med selv at udvikle en digital model.

Hr. Kontinuitet og elefanten i glasbutikken

Workshop-deltagerne er vokset op og steget i graderne på den langsomme og rigtige måde i et marked med mange konstanter.

Er Hr. Kontinuitet i stand til at forvandle sig til en vild digital innovatør?

Når vi taler digital innovation, kan vi ikke vente og tænke os til det. Vi skal handle og fejle så meget som muligt.

Vores innovationstempo kræver en elefant i glasbutikken. Der skal rystes og rumsteres, så ingenting er på deres rette plads, når vi er færdige. Iværksættermentalitet!

Lys for enden af produktvejen

Langt hen ad vejen tror jeg på den dygtige mellemstore virksomhed, som bygger på produktstyrke og kundeforståelse.

Inden for digital forretningsudvikling er produktvejen ofte den rigtige vej at gå. Et godt sted at starte.

Lav en ny version af et eksisterende produkt, eller lav et nyt produkt. Gør det i tæt samspil med kunderne.

Tag det første skridt, og gør det i en retning sat af en vision. Vis det frem, og lad kunderne prøve. Der skal to til en tango.

Og vi har jo en god dansk tradition med højtråbende og selvstændige medarbejdere, og de passer godt til innovation.

Det er også stærkt, at Danmark har en fagbevægelse, som overvejende bakker op om ny teknologi. Fagforbundene ser, at produktivitet og kvalitet i topklasse er Danmarks chance i en global økonomi, hvor vi ikke kan konkurrere på løn.

Det skal sgu nok gå alt sammen?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.