Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Airbnb løfter sløret for antallet af brugere i Danmark / Amerikanske sangere tjener millioner på Spotify / Datatilsynet: Det betyder coronavirus for GDPR

Airbnb løfter sløret for antallet af brugere i Danmark. Amerikanske sangere tjener millioner på Spotify. Datatilsynet: Det betyder coronavirus for GDPR. CSIS sælger datterselskab. Algoritmer skal få flere kvinder i ledelsen. Commentor vinder udbud på 13 millioner. Dansk digitalt designbureau opkøbt. Dansk startup skal levere teknologi til Krak.

Det er blevet tid til ugens sidste morgen-briefing. Men inden vi går på weekend er her dagens korte it-nyheder.

Der sker som altid meget i it-Danmark så lad os se at komme i gang.

Airbnb løfter sløret for antallet af brugere i Danmark

I fremtiden får offentlige myndigheder i EU adgang til data om korttidsleje på den digitale udlejningstjeneste Airbnb.

Det betyder at oplysninger om antallet af brugere på tjenesten bliver tilgængelig på EU Kommissionens hjemmeside.

"Aftalen giver for første gang adgang til pålidelige data om ferier og andre ophold af kortere varighed, tilbudt via deleplatforme," skriver EU-Kommissionen i en meddelelse.

De offentliggjorte data bliver opgjort hvert kvartal og i Danmark kommer man til at kunne se antallet af overnatninger der er booket gennem Airbnb opgjort for hver af de 98 danske kommuner.

"Dette partnerskab vil hjælpe med til at sikre, at byer og regioner modtager de nødvendige oplysninger for at kunne regulere deleøkonomien effektivt. Airbnb bliver påvirket af lovgivning fra hele Europa, og vi samarbejder allerede med flere end 500 myndigheder og organisationer verden over," siger Chris Lehane, Senior VP for Global Policy and Communications hos Airbnb i meddelelsen.

"Vi mener, at deleplatforme har et ansvar for at samarbejde med myndigheder, og vi håber, at disse data vil blive en vigtig ressource for myndigheder i forsøget på at skabe effektive regler, der fungerer for alle."

Amerikanske sangere tjener millioner på Spotify

Gennem den svenske musikstreaming-tjeneste Spotify er der gode penge at hente for kunsterne, der står bag de største hits på tjenesten.

Selskabet Onbuy.com har set på, hvor meget kunstnerne bag de fem største hits i 2020 på Spotify tjener.

Spotify betaler kunstnerne bag hver sang på tjenesten den mikroskopiske sum af 0,0032 dollar. Det svarer til omkring to øre per afspilning.

Men for de mest afspillede sange på Spotify giver det alligevel til smør på brødet. Superstjernen Justin Bieber står bag det mest afspillede hit i 2020. Nummeret hedder Yummy og har indbragt sangeren 757.059 euro eller mere end 5,6 millioner kroner.

Efter Bieber ser listen for de bedst tjenende kunstnere på Spotify i 2020 sådan her ud:

Future og Drake med numere Life Is Good: 4,7 millioner kroner
Halsey med You Shoud Be Sad: 2,7 millioner kroner
Selena Gomez har hele fem numre i top 30. De har til sammen tjent 3,6 millioner kroner til den amerikanske popsanger.

Datatilsynet: Det betyder coronavirus for GDPR

GDPR og coronavirus lyder umiddelbart ikke som to ting, der har meget med hinanden at gøre.

Men i disse dage har coronavirus indvirkning på mange ting, herunder henvendelser til Datatilsynet.

Den danske datamyndighed har nemlig modtaget flere henvendelser om, i hvilket omfang man kan registrere og videregive oplysninger om ansatte i anledning af ny coronavirus.

Datatilsynet oplyser derfor på sin hjemmeside, at det er de ansættelsesretlige regler, der afgør hvad en arbejdsgiver kan bede om af oplysninger og hvad medarbejderen skal fortælle om.

Derudover giver Datatilsynet tre eksempler på oplysninger man kan registrere og videregive om en medarbejder.

  • at en ansat er hjemvendt fra et såkaldt ”risikoområde”
  • at en ansat er i hjemmekarantæne (uden nærmere at angive årsagen)
  • at en ansat er syg (uden nærmere at angive årsagen)

Du kan læse mere på Datatilsynet hjemmeside.

CSIS sælger datterselskab

Efter seks år har den danske it-sikkerhedsvirksomhed CSIS solgt datterselskabet Heimdal.

CSIS, der blandt andet er stiftet af den kendte it-sikkerhedsekspert Peter Kruse, har solgt selskabet til Marlin Equity Partners. Det oplyser CSIS på sin hjemmeside.

"Det er på en gang en fantastisk nyhed og samtidig en afslutning på en lang spændende, oplevelsesrig og emotionel rejse. Vild og crazy. Jeg er stolt, ydmyg og rørt over den aftale, som netop er indgået," skriver Peter Kruse på LinkedIn.

Heimdal har knap en million brugere.

Algoritmer skal få flere kvinder i ledelsen

Antallet af kvinder er ikke kun et problem i it-branchen. Også i resten af dansk erhvervsliv er der mangel på kvinder på de øverste poster.

I EU er Danmark bundscorer i antallet af kvindelige topchefer, men det skal der laves om på med hjælp fra kunstig intelligens.

Det skriver Børsen.

Ifølge konsulenthuset Boston Consulting Group kan kunstig intelligens hjælpe på, at kun tre procent af mænd i dansk erhvervsliv mener manglen på kvinder er et problem.

"Vi så nogle kæmpe muligheder i at bruge algoritmer og kunstig intelligens til at komme nogle af de her bias-situationer til livs," siger senior partner i konsulenthuset Mai-britt Poulsen til avisen.

Commentor vinder udbud på 13 millioner

Det danske udviklinghus Commentor har vundet et udbud på et nyt affaldsdatasystem.

Bag udbuddet står Miljøstyrelsen, der skal have udviklet en national database for registrering af affald. Udbuddet er en fireårig aftale.

"Vi glæder os over, at Commentor er blevet valgt til at varetage en så vital opgave, som ligger i at udvikle Affaldsdatasystemet og dermed også præge Danmarks digitale infrastruktur. Vi ser frem til at bringe vores kompetencer i spil med henblik på at sikre et effektivt, brugervenligt og fremsynet it-system, der både imødekommer de forskellige brugergruppers behov og sikrer effektive samarbejdssnitflader," siger CEO og indehaver af Commentor, Michael Hove i en pressemeddelelse.

Systemet kommer til at registrere 15 millioner ton affald hvert år.

Dansk digitalt designbureau opkøbt

Det 30-mand store selskab Sorthvid er blevet opkøbt af en global konkurrent Dept.

Sorthvid specialiserer sig i at designe digitale løsninger.

"Det er en generel tendens i markedet, at kunderne i dag efterspørger digitale totalløsninger. Det gælder både herhjemme og på den globale scene, hvor Dept har en kæmpe styrke som ét samlet digitalt bureau, der samler data, teknologi og kreativitet," siger medstifter af Sorthvid Peter Risborg til en pressemeddelelse.

Sammen med den anden medstifter af selskabet, Jonas Roland Therkildsen, har Risborg valgt at reinvestere en stor del af beløbet fra salget tilbage i virksomheden.

Parterne oplyser ikke købsprisen og derfor er det også uvist, hvor mange penge der bliver reinvesteret i Sorthvid.

Dansk startup skal levere teknologi til Krak

Selskabet Advative skal fremover levere en del af servicen på den velkendte side krak.dk.

Den københavnske startup har nemlig indgået en aftale med den svenske ejer, Eniro.

"Vi er meget glade. Eniro er den bedst tænkelige kunde for os at have et så stort samarbejde med, fordi Eniro ligesom os har små og mellemstore virksomheder som målgruppe. Vi deler den samme vision om, at kunden på en enkel måde selv varetager hele sin digitale marketing," siger Susan Poulsen, CEO og stifter af Advative, i en pressemeddelelse.

Den danske startup leverer en digital løsning, der gør det nemmere for kunder at annoncere på tværs af flere mediekanaler samtidig.