Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

It-afdelingen kan blive vækstkatalysator for danske virksomheder

Ny undersøgelse viser, at it-afdelingerne kan skabe vækst og gøre danske virksomheder til markedsledere – men før det sker, skal de takle udfordringerne, som de it-ansvarlige også ser.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

I en ny europæisk undersøgelse, der er udført af IDG på vegne af Intel og Dell Technologies, svarer hele 56 procent af de danske it-ansvarlige, at it-afdelingen er en af deres virksomheds bedste muligheder for at skabe vækst og blive markedsledende.

Men inden it-afdelingen bliver virksomhedens helte, kræver det, at de overkommer de forhindringer, som de it-ansvarlige også oplever.

Undersøgelsen, der indeholder svar fra 1.500 respondenter i 12 forskellige lande, kortlægger nemlig også, hvilke udfordringer it-afdelingerne i de danske virksomheder står overfor.

Det klare svar er, at deres største udfordring, i forhold til virksomhedens konkurrenceevne, er, at de har svært ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft til it-afdelingen. Det svarer nemlig hele 51 procent af de danske respondenter.

Desværre er det ikke en ukendt problematik, for der er høj efterspørgsel efter de kloge hoveder, og et globalt arbejdsmarked i en rivende udvikling gør det svært at tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere.

I betragtning af, at der ifølge Erhvervsministeriet kommer til at mangle 19.000 medarbejder med it-kompetencer i 2030, er det en udfordring, der er til at føle på.

Manglen på kvalificeret arbejdskraft skinner også igennem, når de danske respondenter svarer på, hvad deres største udfordring er i forhold til at understøtte virksomhedens forretning. Her svarer næsten halvdelen, at it-afdelingerne ikke er hurtige nok til at afhjælpe brugerne med deres fejl.

Det er vores erfaring hos Dell Technologies, at it-afdelinger bruger 70 procent af deres tid på driftsopgaver og blot kun 30 procent på innovation. Hvis it-afdelingen skal hjælpe virksomheden med at vokse, er det nødvendigt, at disse tal ændrer sig.

Databeskyttelse holder it-ansvarlige vågne om natten

I Dell Technologies’ analyse, Digital Transformation Index, svarer mere end hver fjerde danske virksomhedsleder, at de ikke stoler på, at deres egen virksomhed lever op til lovgivningskrav som for eksempelvis GDPR-regulativet.

Derudover svarer 26 procent at de ikke mener, at deres egen virksomhed opbevarer deres kunders eller egne medarbejderes data på forsvarlig vis.

Dette bekræftes desværre af de it-ansvarlige selv i IDG’s undersøgelse: Her svarer over halvdelen af de danske respondenter, at deres største bekymring netop er databeskyttelse og overholdelse af gældende lovgivning såsom GDPR.

Ydermere svarer 39 procent, at de er bekymret over deres it-afdelings evne til at sikre en kontinuerlig drift af virksomheden, hvilket er et problem i en it-verden, hvor et hackerangreb konstant truer.

Heldigvis viser undersøgelsen også, at viljen til at tage hånd om disse udfordringer er til stede. 49 procent svarer nemlig, at de planlægger at forbedre mulighederne for at bekæmpe cybertrusler.

Se udfordringerne i øjnene – og løs dem

Hvis de danske it-afdelinger skal indfri forhåbningerne om at skabe vækst, er det nødvendigt, at de imødekommer de udfordringer, der står i vejen.

Velvidende at ingen virksomheder er ens, vil jeg, baseret på de tendenser som undersøgelserne viser, gerne give følgende råd med på vejen:

1) Opfyld kravene

Manglen på it-medarbejdere vil fortsætte de næste mange år. Størstedelen af de nyudklækkede talenter vil komme fra de yngste generationer.

De er blandt andet kendetegnet ved, at de tænder på, og bliver fastholdt af, den nyeste teknologi.

Hvis man som it-ansvarlig vil tiltrække og holde på fremtidens kompetente it-medarbejdere, er det derfor vigtigt, at man opfylder deres krav og behov til teknologi – de kommer nemlig til at være en bærende del af arbejdsmarkedet i mange år fremover.

2) Centraliseret udrulning

Det kan hurtigt blive dyrt for virksomheden, hvis medarbejderne oplever nedbrud på deres udstyr eller skal bruge tid på at opdatere software.

Hvis der implementeres en centraliseret udrulningsstrategi, vil it-afdelingen opleve, at de nemmere kan hjælpe med opståede problemer – og medarbejderne behøver ikke at skulle fysisk forbi it-afdelingen. Det er en win-win-situation for alle.

3) Overvej multicloud

Overvej om tiden er moden til at skifte til en multicloud-strategi. Vores erfaringer hos Dell Technologies er, at it-afdelinger der skifter til en sådan løsning, kan frigøre helt op til 70 pct. af deres tid, som de i stedet kan bruge på innovation.

4) Vær klar til det uventede

Vær altid beredt på det uventede. Det er ikke et spørgsmål “om”, men “hvornår” virksomheden bliver udsat for et hackerangreb.

Få implementeret en strategi for, hvordan virksomheden sikres bedst muligt mod angreb og nedbrud – og ikke mindst, hvordan systemerne kommer op at køre igen hurtigst muligt, hvis uheldet er ude.

En lang række udfordringer

Der er ingen tvivl om, at de danske it-afdelinger står overfor en række udfordringer og bekymringer.

Men hvis man tager hånd om dem, før de bliver en hæmsko, er der er en god chance for, at it-afdelingerne kan blive morgendagens vækstkatalysatorer i de danske virksomheder.

Læs også: SKI prækvalificerer 36 it-leverandører: Er med i opløbet om milliard-store rammeaftaler: Se dem her

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.