Nye problemer med dansk smitte-app: Hurtigtest kan ikke registreres med det samme

Den danske smittestop-app volder endnu engang problemer. Danskere der bliver testet positive for Covid-19 på af de private testcentre kan nemlig ikke registre det med det samme i appen.

Regeringen har bebuddet at antallet af test skal stige markant i forbindelse med den seneste genåbning af samfundet.

Men hvis du bliver testet positiv i et af de private testcentre, så er det ikke muligt at registrere resultatet med det samme i appen Smittestop.

Det spænder ben for smitteopsporingen, fortæller en ekspert til DR, der påpeger, at ideen med overhovedet at bruge en app til at informere andre om at man er smittet netop er hurtighed.

"Det er uhensigtsmæssigt, fordi det hele handler om hurtighed. Fordelen ved hurtig smitteopsporing igennem Smittestop ryger," siger Viggo Andreasen, der er lektor i matematisk epidemiologi ved Roskilde Universitet til DR.

Falck, der er den største leverandør af hurtigstests, opgør kun resultaterne én gang om dagen, og derfor kan de smittede ikke registrere svarene med det samme. Hos Falck indrømmer man, at det skal gå stærkere.

"Vi indrapporterer data en gang i døgnet, som Statens Serum Institut skal videreføre til smittestop-appen. Vi arbejder meget stærkt på at gøre det med en hyppigere frekvens," siger Lisbeth Nedergaard, der er pressechef hos Falck.

Flere problemer med app'en
Det er ikke første gang, at der opstår problemer relateret til den danske smittestop-app.

I første omgang var det slet ikke muligt at registrere sit resultat, hvis man var blevet testet positiv ved en test hos en privat leverandør.

Læs mere her: Tusindvis af coronasmittede kan ikke registere sig i Smitte-app: Ministerium arbejder på en løsning

Appen er udviklet af Netcompany og bygger på API'er fra Google og Apple, og netop API'en har også været årsag til problemer.

Android-brugerne oplevede nemlig, at appen ikke reglmæssigt tjekkede for eksponeringer fra andre brugere.

Telefonerne slukkede nemlig for funktionen, når appen ikke var blevet åbnet i en periode.

Læs også: Sundhedsministeriet erkender problemer med corona-app: Android-telefoner kan blokere for Smittestop



mest debatterede artikler

Premium
"Jeg er nok blandt de 10 personer i Dinero, der har haft det sværest i de seneste måneder. Det er dog noget, som jeg har forsøgt at skjule. Jeg har hanket op i mig selv og forsøgt at se glad og optimistisk ud"
Af alle vores ansatte, så er jeg nok blandt de 10 personer i Dinero, der har haft det sværest i de seneste måneder. Det er dog noget, som jeg har forsøgt at skjule. Jeg har hanket op i mig selv og forsøgt at se glad og optimistisk ud, selv om jeg ikke altid har været det.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.