Artikel top billede

Bilgigant melder ud: Vores kommende biler kan godt være selvkørende – det koster en 50’er i timen

Bilgiganten VW lufter en ny forretningsmodel for opkoblede biler: Vil gerne sælge dig en billigere bil for efterfølgende leje og eftersælge funktioner til dig.

Hvad vil du sige til ikke at være herre over din bil? På sin vis lyder det lovende, for det antyder, at din bil er en selvkørende en af slagsen.

Omvendt kan det forstås som, at det ikke længere er dig der ejer bilen og dens funktioner.

Det spørgsmål synes bilgiganten VW indstillet på at stille fremtidige bilkøbere, ved ikke at tilbyde selvkørende funktioner som en del af bilen, men i stedet tilbyde det som en service der lejes på timebasis.

Pris per time: Syv euro – eller lidt over en halvtredser i timen.

Den alternative forretningsmodel er luftet af VW’s salgs- og marketingschef Klaus Zellmer, til britiske BBC’s Top Gear.

Her ser han en fremtid for sig, hvor VW’s biler leveres med alle features og funktioner ombord, som så købes eller lejes ud efter behov – deriblandt altså ’Level 4’ selvkørende evner, som betyder, at bilen kan køre omkring uden behov for input fra føreren.

”Adgangen til bilens styresystem er sikret ’Over The Air’. Det interessante her er muligheden for funktioner on-demand”, forklarer VW-chefen som forudser: ”Fremover ser vi en fremtid, hvor du får adgang til mobilitet når du har behov for det – og altså ikke hvor du forpligter dig selv til at eje en bil i flere år.”

Femcifret udgift

Han forklarer her at udgiften ved at installere ’level 4’ selvkørende evner er enorm, en femcifret investering målt i euro.

”Hvem vil betale for det? Det er ikke for den brede forbruger. Men se i stedet på en model, hvor vi installerer det, men slår det til og fra efter behov,” forklarer Klaus Zellmer.

Og af selskabets modelleringer fremgår det, at business casen er der for selvkørende evner til syv euro i timen.

”Kan vi tjene på en pay-per-use model, ender det med at blive mere omkostningseffektivt at hælde alle features ind i bilen og at slå dem til og fra alt efter brugsmønster,” siger VW-chefen.

Nyt liv til brugt bil

VW-chefen øjner samtidig en anden mulig gevinst i forretningsmodellen, når det gælder brugtmarkedet.

”Det her er også interssant for brugtmarkedet, fordi vi kan øge værdien på en brugtbil, ved at slå funktioner til,” pointerer han og forudser et mere fleskibelt brugtmarked.

Læs også: VW vil overhale Tesla ved at blive Europas næststørste software-selskab