Artikel top billede

Ugen i tech: Denne elbil er som skabt til at ydmyge den etablerede bilbranche / Her lykkedes det næsten at klemme et spejlreflekskamera ned i en mobil / Samsungs nyeste telefon er en af landets billigste 5G-mobiler

Denne elbil er som skabt til at ydmyge den etablerede bilbranche / Her lykkedes det næsten at klemme et spejlreflekskamera ned i en mobil / Samsungs nyeste telefon er en af landets billigste 5G-mobiler

Denne elbil er som skabt til at ydmyge den etablerede bilbranche

Titlen som klodens hurtigste serieproducerede bil er en ombejlet sag, som synes at have fået en ny ejer – alt efter hvad ders måles på.

Den nye superstjerne hedder ’Nevera’ og er skabt af den lille kroatiske hypersportsvognsproducent Rimac. Bag selskabet finder man blandt andet rutinerede Porsche-kræfter.

Her diskes op med ubegribelige 0-100 tider på 1,85 sekunder – 0,05 sekunder end den kommende Tesla Roadster. Og det gør dermed også bilen til den hurtigst accelererende til dato.

Under en af de [url= https://www.youtube.com/watch?v=A4orCB71BgY]første presse-tests[/url] af bilen, lykkedes det da også både at ydmyge den ellers lynhurtige Ferrari SF90 og opnå en ny uofficiel verdensrekord på 0-400 meter sprintdisciplinen.

Skulle du fortsætte med sømmet i bund, vil de 1.888 elektriske hingste i de fire motorer sende vognen tordnende afsted med 415 kilometer i timen.

Selve bilen er bygget omkring et kæmpemæssigt 120 kWh batteri, som har sit eget kølesystem der sikrer høj performance, selvom de fire elmotorer suger massivt med strøm.

Bilens udformning er dynamisk og kan veksle mellem at levere minimal vindmodstand eller maksimal downforce, til at suge bilen fast til vejen eller racerbanen.

Al den kraft og vægt vil blive stoppet af fire keramiske 390mm Brembo-skiver.

Den teknologiske tour de force kommer naturligvis ikke til at være billig. Med en listepris på to millioner euro, eller knap 15 millioner kroner før eventuelle afgifter, kommer de nok heller ikke til at være hvermandseje.

Her lykkedes det næsten at klemme et spejlreflekskamera ned i en mobil

En smartphones fotoevner er i høj grad afhængig af, hvor stor en kamerasensor der gemmer sig i mobilen. Af samme grund har spejlreflekskameraer og systemkameraer klare fordele, når det bliver mørkt eller billedstøj skal minimeres.

Da mobiltelefoner også skal kunne være i lommen, har det længe dikteret, at der udelukkende bliver brugt lilleput-sensorer.

Det laver Japanske Sharp om på med sin nye toptelefon, Aquos R6, som i stedet for at byde på et væld af moduler nøjes med et kæmpemæssigt modul – et såkaldt 1” modul parret op med en Leica-signeret ’Summicron’ optik med en blænde på f/1,9.

Med fire gange mere sensor-areal end toptelefoner som iPhone 12 Pro, er fundamentet der, til at levere billeder, der kan måle sig med systemkameraer såsom M43-systemet fra Olympus og Panasonic.

Resten af Aquos R6 telefonen er også mere end et flagskib værdigt, med 240 Hz skærm, den stærke Snapdragon 888 processor og et 5.000 mAh batteri og 12 gigabyte RAM.

Sharp har dog i lang tid opgivet det europæiske marked. På den japanske hjemmebane, forventes telefonen dog at få debut senere på måneden, skriver Ars Technica.

Samsungs nyeste telefon er en af landets billigste 5G-mobiler

Blot 1.699 kroner skal du slippe, for at blive den nybagte ejer af en Samsung Galaxy A22.

Og gør du det, bliver du ejer af en landets allerbilligste telefoner, der kan koble sig op på det lynhurtige 5G-netværk.

Med mobilen får du et stort 90 Hz display på 6,6 tommer, et 48 megapixel stærkt kamera, assisteret af et ultrawide kamera og en Mediatek octa-core processor med fire gigabyte RAM.

Når der dertil bydes på 5.000 mAh batteri, ender du med en ganske komplet mobilpakke for pengene.