Artikel top billede

Apple er stadig tablet-kongen -  mens Huawei er i frit fald

Verden vil stadig have tablets. Det viser analysefirmaet IDCs nyeste opgørelse. Men det er på et marked med begrænset vækst at Apple indtager tablet-tronen.

På trods af chipmangel og pandemi afskibede Apple i andet kvartal 2021 i alt 12,9 millioner iPads.

De mange tablets giver Apple en sikker førsteplads med 31,9 procent af markedet for tablets. Det viser de nyeste opgørelser for anden kvartal 2021 fra analysefirmaet IDC.

Andenpladsen indtages af Samsung, der i samme periode fik afsendt otte millioner tablets og som ifølge IDC sidder på 19,6 procent af det globale marked.

På tredjepladsen ligger Lenovo med 11,6 procent af markedet – stærkt forfulgt af Amazon, hvis Fire-enheder udgør 10,7 procent af markedet.

Amazons tablet-produkter er ikke særligt kendte i Danmark, men de ofte prisbillige tablets sælges mange steder i USA og knytte Amazons store udvalg af Kindle ebøger og Prime video-tjeneste sammen med Amazons mange øvrige tilbud.

Begrænset Apple-vækst

Mens IDC's analyse viser, at Apple sidder sikkert på tablet-tronen, så er væksten i forhold til samme periode sidste år på blot 3,5 procent.

Til sammenligning oplever de ofte Android-drevne konkurrenter fra Lenovo og Samsung vækstrater på henholdsvis 64,5 og 13,3 procent fra andet kvartal 2020 til andet kvartal 2021.

Ifølge IDC's opgørelse er den helt store taber dog kinesiske Huawei, der i samme periode oplevede af fald på 53,7 procent i antal afskibede enheder - og en halvering af sin markedsandel til blot 5,1 procent.