Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Så kan toplederne godt forlade det lavteknologiske ekkokammer: Mærsk har vist vejen

Klumme: Data og software trænger ind i næsten alle moderne jobfunktioner, men i strategirummet er den avancerede dataanalyse stadig en sjælden gæst.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Jeg har gennem mange år fulgt John Dueholm - den tidligere driftsdirektør for SAS Airlines - fra sidelinjen. Han har en no bullshit og konkret indfaldsvinkel til ledelse i lav flyvehøjde med krise på menuen.

Lige inden sommerferien poppede han op i Finans med et 70 års fødselsdagsportræt, og jeg bed igen mærke til hans ret usentimentale ledelsesfilosofi.

”For mig er det god ledelse at være fuldstændig transparent og ærlig om både negative og positive forhold. Det handler om at få fakta på bordet og handle derefter,” siger han.

Det forekommer næsten for evident og for banalt og så alligevel ikke.

I min gang i danske virksomheder oplever jeg ofte, at fakta ikke er på bordet. Og hvis der er fakta på bordet, så er det ikke sjældent, at hvert direktionsmedlem sidder med sig egen version af fakta.

Ærlighed fra Mærsk

Børsen bragte for nylig et interview med Mærsks topleder, og jeg spærrede virkelig øjnene op, da jeg læste om topledernes teknologi-forståelse i denne ekstremt velrenommerede virksomhed.

Hudløst ærligt (og tak for det) fortalte han, at man afhændede Mærsk Data i 2004, fordi ledelsen troede, at Mærsk var nået til de færdige og mest ypperlige it-systemer, der ikke kunne blive bedre.

Derfor var it reduceret til en u-strategisk omkostning, som skulle reduceres mest muligt gennem outsourcing. Vildt nok, ikk?

Senere har Mærsk som bekendt lagt en helt anden kurs med et strategiskift i 2016, og nu har Mærsk 3.000 udviklere, der arbejder som en moderne softwarevirksomhed. Det skal jo (naturligvis) være lige så let at bestille en containertransport som at købe et par sko online.

Data skal ind i strategiarbejde

Der tegner sig et mønster.

McKinsey hævder i et frisk papir (The strategy-analytics revolution, april 2021), at data og analytics og AI slet ikke har fundet vej ind i virksomheders strategiprocesser.

Meget konsekvent og med gode eksempler forklarer papiret, hvordan data kan gøre en forskel i strategiarbejdet.

Avanceret analyse kan reducere snæversyn og indforståethed ved at kalibrere sandsynligheden for succes med strategien, før man investerer.

Eller finde uforudsete vækstområder, fordi intelligent dataindsamling kan supplere traditionel erfaring, brainstorming og drømmescenarier.

Den avancerede analyse kan også samle tusindvis af datapunkter og male et realtidsbillede af trends i deres vorden, så virksomheden kan rykke før konkurrenterne.

Eller forudse kompleks dynamik i et marked, så virksomheden kan reagere.

Hvis du står over for arbejdet med en 2022-strategi, så er der altså hjælp at hente.

Lavteknologisk ekkokammer

Det store spørgsmål er, hvorfor lederne ikke bruger teknologien (endnu mere) til at leve op til John Dueholms mantra om at få fakta på bordet.

Er der mon nogen som stadig har en stamplads i det lav-teknologiske ekkokammer, som Mærsk-topchefen gav os et historisk indblik i?

Sportsstjerner, kendisser og topledere deler den skæbne, at hele befolkninger projicerer hårdt på dem. De tillægges alskens mere eller mindre berettigede tanker, motiver og intentioner.

Toplederen personificerer virksomheden. Ofres når det går skidt. Helgendyrkes når det går godt.

Fører det til et topledernes ekkokammer, hvor de faktisk også selv lidt tror på deres magiske evner, intuition og genistreger?

Strategier slår jo rent faktisk fejl i læssevis, fordi de er for optimistiske og for lidt robuste i forhold til noget, der så må defineres som uforudsete forandringer i markedet.

For ikke at tale om den altid stående kendsgerning: Det er nu engang nemmere at formulere en strategi end at implementere og gennemføre den.

Faren ved at tro for meget på egne evner og forudfattede meninger er naturligvis, at man ikke får afsøgt, hvad teknologien kan gøre for én.

Det kræver en grundfæstet nysgerrighed og videbegærlighed, som vil blive belønnet, fordi man rent faktisk nu KAN få rimelige svar på spørgsmål, som man ikke stillede tidligere, fordi det var omsonst og næsten umuligt at finde svar.

Fremtidens strategiarbejde kommer naturligvis til at trække på data, analytics og hele den beslægtede værktøjskasse.

Kunsten bliver at have al den opdaterede viden og kunne se forskel på, hvad der er fundamentalt og kun kan ændres langsomt, hvad der kan tilpasses løbende og hele tiden.

Computeren kan i modsætning til menneskehjernen holde styr på tusindvis af varierende scenarier – selvfølgelig skal vi bruge den evne i strategirummet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.