Værktøjskassen: Lars Paisley, IO Interactive

Alt hvad han laver er forældet og pen og papir er hans foretrukne gadgets på trods af, at han arbejder i en hyper high tech-verden hos spilproducenten IO Interactive. Mød den selvlærte programmør Lars Paisley, der her åbner sin værktøjskasse for Computerworld Online.

Den skaldede lejemorder Hitman, der hærger spillekonsoller verden over, er nok det de fleste kender IO Interactive for.

Men bag den tavse pistolmand gemmer sig op mod 600.000 linier kode og en sværm af grafikere og programmører, der knokler dag og nat med at skabe Hitmans efterfølgere.

At holde styr på og dokumentere deres arbejdsindsats kræver sin mand.

Den mand er Lars Paisley, der er autodidakt programmør fra Roskilde. Han har bier i baghaven, otte minutter til toget, og så slukker han aldrig sin bærbare Macintosh-computer.

Ducati og kajak

IO Interactive ligger lige ud til vandet på Kalvebod Brygge i København. Her arbejder 140 mennesker - primært mænd.

Nogen kommer med toget, andre på cykel eller i bil. Der holder Ducati-motorcykler i kælderen og så er der Mads, der låser sin kajak fast til cykelstativet, når han har tilbagelagt turen fra Holmen, hvor han bor ud til vandvejen gennem det centrale København.

Lars Paisleys værktøjskasse

  • - Gadgets:
    - Skriveblok
    - Pen
    - Imac


  • Software:
    - C++
    - IO's Task Management System
    - Word
    - Wiki

    - UML

  • Personlige egenskaber:
    - Engagement
    - Overblik
  • Personer:
    - Konen og børnene
    - Kollegerne Ulf Johansen og Jørgen Larsen

  • Alle har de én ting til fælles: De er sindssygt skrappe til matematik og nogle rigtige nørder.

    Vi sidder i et lyst mødelokale, og lysreflekser fra vandet spiller på væggen bag Lars Paisleys blonde hoved. Han blev ansat som programmør med fokus på dokumentation for knap to år siden.

    Knap så nørdet

    ? Når andre skal kigge på din kode, så skal der helst ligge beskrivelser af den. Hvad tanken er med denne kode, og hvordan den hænger sammen med den øvrige kode, forklarer Lars Paisley.

    Han vurderer sig selv som knap så nørdet som de fleste andre i huset. Groft sagt er alle undtagen det administrative personale nørder i IO Interactive. Den ene halvdel er grafikere, mens den anden er programmører.

    Karrieren som kodekarl blev grundlagt i 1981, og Lars Paisley har siden programmeret i blandt andet Assembler, C, C++, C#, Java, VB og Perl.

    ? Det er mest i byggesektoren, jeg har arbejdet. Jeg har aldrig siddet i en kælder og lavet min egen Ray Tracer ligesom mange af de rigtige nørder, siger Lars Paisley.

    Han forklarer, at en Ray Tracer er en langhåret programmering af en fuldstændig korrekt belysning i et 3D-rum i et spilmiljø.

    Det er vigtigt, at kodningen er gyldig hele vejen igennem og kan kompilere på alle de maskiner, som spillene skal kunne spilles på. Dokumentationen hjælper programmørerne til hurtigt at sætte sig ind i den tankegang, der ligger bag koden.

    - Man kommer ikke langt her i huset, hvis ikke man er særdeles skrap til matematik, siger Lars Paisley.

    Værktøjskassen

    Engagement og overblik er de første egenskaber Lars Paisley piller op af værktøjskassen.

    ? Uden engagement ville jeg ganske enkelt have meget svært ved at komme op om morgenen, og engagementet gennemsyrer også hele arbejdsdagen her, siger han.

    Alle er ansat på helt almindelige kontrakter, men det er tit umuligt at få arbejdstiden ned på de reglementerede 37 timer. Især op til produktlanceringer kan det være svært at skelne mellem nat og dag og arbejdstid og fritid.

    ? Det er vigtigt at have et klart billede af, hvor vi er på vej hen, og det kræver overblik. Mange mennesker arbejder inden for det samme område, og det giver et stort og broget billede, som det kan være svært at bevare fokus på, siger Lars Paisley.

    Han har ikke lederansvar, men kan skubbe lidt til lederne ind imellem, når det er nødvendigt at gøre opmærksom på noget vigtigt.

    Firmaets back bone

    Gennem det sidste års tid har IO selv udviklet et såkaldt task management system, hvor medarbejderne beskriver, hvad de vil gøre med en given opgave og hvordan og hvor lang tid de forestiller sig, det skal tage.

    ? Systemet hjælper til at gøre opgaverne operationelle ved at dele dem op i trin og anskueliggøre dem. På den måde bliver det muligt at estimere om det overhovedet er realistisk at nå opgaven, forklarer Lars Paisley.

    Han vurderer, at task management systemet er afgørende vigtigt for ham og virksomheden til at skabe og fastholde overblikket.

    Når DVD'en er trykt

    ? Det er sjovt at være her, arbejdet er sjovt, og der er nogen, som arbejder rigtig meget - især op til lanceringerne. Du kan jo ikke komme med patches, når DVD'en er trykt, lyder det.

    Han er gift og har børn og er ikke en af dem, der i perioder bogstavelig talt bor hos IO på Kalvebod Brygge, hvor der for ikke så længe siden stod senge på nogle af kontorerne. Det gør der trods alt ikke længere.

    ? Nu står sengene i kælderen, smiler Lars Paisley, der selv har meldt klart ud, at han har et liv ved siden af arbejdet, selv om han arbejder mere end 37 timer om ugen.

    Min blok og min Ibook

    I værktøjskassen med gadgets og gizmos vælger Lars uden tøven papir og bærbar.

    ? Intet kan udkonkurrere min blok og min kuglepen. Blokken er altid tændt og tillader mig at være intuitiv, lige når det passer mig. Jeg tegner mange figurer og billeder, der formulerer strategien for implementering af kode. Den der med, at et billede siger mere end 1.000 ord, den holder hele vejen. Jeg har altid papir med mig, siger han.

    Lars Paisley tegner også mange diagrammer i UML (Unified Modelling Language), og dokumentationen bliver enten skrevet i Word, i Wiki (en web-applikation) eller på hans blok, men alt, hvad han dokumenterer, er old news, inden blækket er tørt.

    ? Jeg prøver at lave min dokumentation, så den beskriver, hvad koden gør, snarere end hvordan, fordi implementeringen forandrer sig hele tiden. Jeg kan slet ikke nå at dokumentere alt det, der sker. Alt, hvad jeg skriver ned, er forældet, og jeg kommer hele tiden længere og længere bagud, lyder den lidt forstemmende besked.

    For at ændre lidt på det arbejder Lars Paisley på at udvikle en dokumentationskultur blandt medarbejderne, så de i højere grad selv kan dokumentere deres arbejde.

    Slukker den aldrig

    Ligesom blokken er Lars Paisleys bærbare Mac-computer også altid parat. Han kan ikke huske, hvornår den sidst har været slukket udover for 14 dage siden, da den skulle opgraderes. Han købte den, fordi den passede i tasken, og fordi han altid har haft lyst til at prøve at arbejde på en Apple.

    ? Den skal bare klappes sammen, så går den på stand by. Jeg arbejder altid i toget (22 min., red.), derhjemme og når der lige dumper et eller andet ned i bolden på mig. Så er det godt at kunne tage den frem og få det ned med det samme, konstaterer Lars Paisley.

    Paisleys arbejdsfelt er broget, og han mødes med alle i huset fra den administrerende direktør over projektledere og tools-udviklere til produceren.

    Fra Word til Studiomax

    Dokumentationen spænder også vidt. Hvad laver folk, og hvordan gør de det. For eksempel en level-designer, der arbejder i 3 Studiomax og IO's egen 3D editor.

    ? Det kan også være dokumentation af niveauet lige over kildekoden, teknologier som for eksempel vores pathfinder, der sørger for, at en karakter på en bane kan finde fra et sted på banen til et andet. Måske fra en etage i et hus til en anden etage. Det kalder vi Library Level Documentation, siger Lars Paisley.

    C++ en klar vinder

    I kassen med software er C++er ikke til at slippe uden om al den stund, at C++ er det sprog, som IO producerer al funktionalitet i.

    ? Men til at skrive C++-koden med bruger vi Microsoft-programmet Visual Studio, og igen så spiller vores Task Managementsystem altså en meget stor rolle. Programmørerne skal ikke undervurderes, men det er langt hen af vejen enkeltmandsarbejde. Det, der virkelig betyder noget, er at producere sjove spil. To ting tæller mere end alt andet her i huset: Virker det? Og er det sjovt?

    Min kone helt klart

    ? Min kone helt klart, siger Lars spontant, da han skal vælge fra den sidste kasse, som der er personer i.

    ? Det er hende, der har den største indflydelse på mit verdensbillede. Vi har været sammen siden 1989, siger Lars Paisley, der også trækker de syvårige tvillinger ind i ligningen.

    Efter det nære kommer de to kolleger Ulf Johansen og Jørgen Larsen, der også begge betyder meget for Paisley i hans daglige arbejde.

    Ulf Johansen er programmør med blandt andet ansvar for testsystemerne i huset og Jørgen Larsen er programmør og manden bag det egenudviklede Task Management-system.

    Honning og match race

    Livet ved siden af bruger han til at cykle et par tusind kilometer på hvert år, sejle matchrace fra havnen i Roskilde og producere cirka 100 kilo honning om året fra bistaderne i baghaven.

    ? Og så er jeg jo chauffør til ungernes fodbold og ridning og så videre. Resten af tiden sover jeg, siger han.

    For at forklare hvad IO Interactive egentlig laver, tegner og fortæller Lars Paisley følgende:

    ? Forestil dig, at vi laver et kæmpestort website, men samtidig med, at vi laver sitet, skal vi også lave browseren, og det hele skal foregå i 3D og real time og kunne afvikles på tre platforme. Sådan er der vist ikke mange andre virksomheder, der arbejder, siger han.

    Her til sidst har Lars Paisley en tilståelse. Det er ikke kun bier, cykling og sejlsport, han bruger de ledige timer til:

    ? Når sandheden skal frem, koder jeg også lidt Java i min fritid. Senest har jeg lavet en WebDAV server, der er sådan en webbaseret dokumenthåndterings og versionerings ting, indrømmer programmøren.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Advania Danmark A/S
    Hardware, licenser, konsulentydelser

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

    Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

    24. april 2024 | Læs mere


    Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

    Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

    25. april 2024 | Læs mere


    OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

    Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

    30. april 2024 | Læs mere