Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck)

Morten Holm Christiansen efter kåring til Årets CIO 2021: "Det har været en stor nyhed i hele Coop, så det er noget som hele koncernen er meget glad for"

Årets CIO Beskeder fra kollegaer og bekendte er strømmet ind hele weekenden til vinderen af titlen som Årets CIO 2021, Morten Holm Christiansen. “Der er både kommet henvendelser på LinkedIn, sms, WhatsApp og hvor det ellers har været muligt. De har glødet,” forklarer den seneste vinder at titlen som Danmarks bedste CIO.

Hele weekenden er det strømmet ind med lykønskninger til vinderen af titlen som Årets CIO 2021, Morten Holm Christiansen, CIO for Coop.

“Det har været en travl weekend. Der er både kommet henvendelser på LinkedIn, sms, WhatsApp og hvor det ellers har været muligt. De har glødet,” forklarer Morten Holm Christiansen, der torsdag aften kunne løfte trofæet over hovedet og kalde sig selv Danmarks bedste CIO.

“Både fra professionelle kontakter og kolleger jeg har haft gennem tiden, men selvfølgelig også en hel del private meddelelser. Der har været nok at se til.”

Allerede fredag morgen overbragte Morten Holm Christiansen selv nyheden om den nye titel til koncernens mere end 300 it-medarbejdere.

Vinderen selv er hurtig til at give æren og anerkendelsen videre til sine mange medarbejdere, der har udført benarbejdet for det, der ligger til grund for, at titlen i 2021 går til Morten Holm Christiansen.

“Det er nyt for Coop at blive tænkt på som en teknologivirksomhed, så det blev modtaget som en anerkendelse af, at det er den retning Coop har været på de senere år,” forklarer han om, hvordan medarbejderne reagerede på prisen.

Selskabets øverste ledelse har også bemærket prisen til Morten Holm Christiansen, som også har fået tilkendegivelser fra den øverste direktion i Coop.

Herunder administrerende direktør i Coop, Kræn Østergaard Nielsen, der selv har haft jobbet som CIO i Coop inden Morten Holm Christiansen overtog posten i 2018.

“Det har været en stor nyhed i hele Coop, så det er noget som hele koncernen er meget glad for.”

CIO'en skal tage ansvar for teknolgien

I sin takketale til prisoverrækkelsen, der traditionen tro fandt sted til en middag for en række af Danmarks førende CIO'er i centrum af København, satte Morten Holm Christiansen især fokus på, at det var tid til, at landets CIO'er tog et større ansvar.

Fokus har i årevis været på, at CIO'en skulle forstå forretningens behov og levere det, der kunne leveres på selskabets strategi, lyder vurderingen fra Morten Holm Christiansen.

Der er dog behov for i langt højere grad også at være langt mere proaktiv, mener den nyslåede vinder.

“Som CIO kan du ikke fastholde, at det alene handler om at være forretningsorienteret og fokusere på det. Du er nødt til at gå skridtet videre. Du er nødt til at præsentere forretningen for trusler og ideer, der opstår ude i verden,” siger Morten Holm Christiansen.

Han peger på, at det store pres fra ny teknologi har øget behovet for en stærk it-direktør markant.

Der er brug for, at man som CIO kan fortælle forretningen, hvor de store teknologi-tendenser bevæger sig hen, så man undggår at blive overhalet af Amazon eller en nystart international it-virksomhed.

“Teknologien bevæger sig så hurtigt, og der dukker hele tiden nye konkurrenter op alle vegne, der er funderet i teknologi. Det har forandret forretningslivet på en lang række dimensioner. Man er nødt til at erkende, at man kan ikke forvente, at kerneforretningen er lige så opmærksom med de muligheder som teknologien giver.”

Helt konkret gælder det ifølge Morten Holm Christiansen om at sikre sig kontakten til kunderne, hvis man ikke vil ende som leverandør til en virksomhed, der overtager den rolle.

Som eksempel nævner Morten Holm Christiansen Coops kundeapp, der for bare få år siden havde mindre end 500.000 brugere. I dag har mere end hver tredje dansker appen på sin telefon.

“Hvis Coop ikke ejer interaktionen direkte med slutbrugeren, så kommer der nogle andre og gør det. Så ender man som en logistikleverandør, der bare flytter fysiske vare rundt, men som mister kontakten til kunden,” forklarer han.

Den virkelighed som alle virksomheder i dag befinder sig i stiller også nye krav til alle CIO'er mener Morten Holm Christiansen.

“Man skal være med helt fremme i bussen. Det er ikke nok at tænke i sin egen traditionelle branche, man skal forstå hvad der er på vej inden for teknologi ikke bare i din egen branche, men også i andre brancher, som kan få betydning for din virksomhed.”