Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Mens Netflix mister abonnenter hiver HBO millioner i land / Færre danskere bliver ofre for it-kriminalitet / Teleselskabet 3 runder 1,5 millioner kunder

Mens Netflix mister abonnenter - så hiver HBO millioner i land. Færre danskere bliver ofre for it-kriminalitet. Teleselskabet 3 runder 1,5 millioner kunder. Vismas Dataløn & Proløn tjener over 100 millioner. Dinero hyrer it-profil til at hjælpe iværksættere.

Hjerteligt godmorgen og velkommen til ugens sidste morgen-briefing.

Her kommer det sidste nyhedsoverblik fra Rasmus Ferdinand Ginman i denne omgang.

Rigtig god læselyst og god weekend, når du kommer så langt.

Mens Netflix mister abonnenter hiver HBO millioner nye i land

HBO har i løbet af årets første tre måneder fået tre millioner btalende brugere indenfor i folden.

Derved er HBO og HBO Max oppe på 76,8 millioner brugere samlet set. Sammenlignet med samme periode sidste år, er stigningen på over 12 millioner brugere.

I løbet af samme kvartal mistede Netflix, der er verdens største streaming-tjeneste, 200.000 brugere.

Netflix, der har i dag omkring 222 millioner betalende abonnenter, mistede 35 procent af sin kursværdi onsdag, da investorerne ikke tog godt imod de kedelige nyheder.

Færre danskere bliver ofre for it-kriminalitet

I 2021 blev 157.000 danskere ofre for it-kriminalitet.

Det er et fald på 19 procent sammenlignet med året forinden, hvor tallet lød på 194.000 kroner.
Det viser tal fra offerundersøgelsen ’Udsathed for vold og andre former for kriminalitet,’ som Justitsministeriet, Det Kriminalpræventive Råd og Rigspolitiet har gennemført i samarbejde med Københavns Universitet.

"Det er meget positivt, at vi ser et fald i antallet af ofre, der udsættes for it-kriminalitet. Samme nedadgående tendens ser vi også i anmeldelser af it-kriminalitet til politiet. Samlet tyder det på, at der er tale om et reelt fald," siger Helena Juul Kanafani, som er analytiker i Det Kriminalpræventive Råd, i meddelelsen.

Hun tilføjer, at faldet skyldes en stor nedgang i ofre for misbrug af betalingskort. Det har blandt andet noget at gøre med den to-faktor-godkendelse, der blev indført i januar 2021, så man skal bekræfte betalingen med to koder, når der handles online.

Teleselskabet 3 runder 1,5 millioner kunder

Teleselskabet 3, der også ejer Oister, starter 2022 med en vækst på 16.000 nye kunder i første kvartal.

Denne kundetilvækst er nok til, at selskabet nu runder 1,5 millioner kunder for første gang. En vigtig milepæl i teleselskabets historie, skriver 3 i en pressemeddelelse.

Helt præcist udgøres kundebasen nu af 1.506.000

”Ambitionen om 1,5 mio. kunder har vi arbejdet målrettet efter i årevis, og vi er nu lykkedes på trods af svære udfordringer som pandemien og det marked, vi opererer i,” siger Morten Christiansen, Regional CEO i 3 Group og CEO for 3 Danmark.

"Dem, der kender os, ved dog også godt, at vi ikke kommer til at hvile på laurbærrene. Vi arbejder videre og er i fuld gang med at sætte nye og ambitiøse mål for vores vækst og position og den virksomhed, vi gerne vil være," fortsætter han.

Vismas Dataløn & Proløn tjener over 100 millioner

Der er ingen slinger i valsen hos Visma Dataløn og Proløn.

Selskabet lander en toplinje på 380 millioner kroner, hvilket en anelse højere end 2020, hvor tallet lød på 371 millioner kroner.

På bundlinjen er der også vækst at spore, da overskuddet efter skat hæves fra 103 millioner kroner til 112 millioner kroner.

Visma Dataløn og Proløn, der leverer lønsedler til 70.000 SMV-kunder, er ledet af Karina Wellendorph, der står i spidsen for de 200 medarbejdere.

Selskabet skriver, at covid, den nye ferielov og GDPR har skabt udfordringer for kunderne sidste år.

"Vi har arbejdet fokuseret på at imødekomme kundernes skiftende behov ved at tilpasse vores rådgivning og tilstedeværelse til de nye vilkår. Blandt andet har vi opmandet telefonbetjeningen og udviklet brugervenlige selvbetjeningsløsninger, ligesom vi har styrket konsulentforretningen med flere kurser og webinarer."

Dinero hyrer it-profil til at hjælpe iværksættere

Dinero har netop ansat den erfarne it-profil, Anette Nørgaard, i en nyoprettet stilling, der kan virke lidt usædvanlig for den gængse tech-virksomhed.

Anette Nørgaard, der blandt andet er medstifter af Miracle og har erfaring fra Microsoft og Væsktfonden, skal nemlig udelukkende hjælpe iværksættere.

I hendes job er der derved ingen KPI'er eller krav om målbare resultater. Dinero skriver, at hun kun sal have fokus på at hjælpe landets iværksættere i deres rejse mod succes. Og det er helt op til hende selv, hvordan hun gør.

"Jeg skal skabe de bedste vilkår for iværksættere og løfte mulighederne for at få succes som iværksætter. Både med mine egen viden, men også ved at sætte mine nye kollegers og mit store netværks viden i spil indenfor drift, rekruttering, markedsføring og alt andet, som kan virke uoverstigeligt, når man har sin egen virksomhed. I fællesskab skal vi løfte iværksætteriet i Danmark," siger Anette Nørgaard i meddelelsen.

Martin Thorborg, der er stifter og direktør hos Dinero, fortæller i meddelelsen, at Dinero er så velkørende en virksomhed, at man gerne vil påtage sig det samfundsavnsvar, det er, at bidrage til udviklingen af startups.