Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Danske it-topfolk vil forbyde mobiltelefoner i skolerne - men have øget teknologiforståelsen

Netcompany-topchef André Rogaczewski og tidligere Microsoft-topchef Nana Bule og andre it-topfolk vil have forbudt mobiltelefoner i folkeskolen, som til gengæld bør indføre teknologiforståelse som fag.

Mobiltelefonerne skal gemmes helt væk i skoletiden. Og teknologiforståelse skal indføres som fag i skolerne.

Sådan lyder meldingerne fra en række it-topfolk, herunder Netcompany-topchef André Rogaczewski og tidligere Microsoft-topchef Nana Bule, som i Børsen slår på tromme for, at der overalt indføres relativt stramme regler for brug af mobiltelefoner i skoletiden.

De mener, at det især er børnenes brug af sociale medier på telefonerne, som er uheldig og som skader mulighederne for fælleskab, koncentration og fordybelse.

Til avisen siger Nana Bule, at hun mener, at der brug for regler a la dem, der anvendes på den folkeskole, som hendes egne børn går på. Her bliver telefonerne låst inde i et skab, når der er undervisning.

André Rogaczewski peger på, at der visse steder er opstået en form for forherligelse af de unges evner til at anvende teknologi.

“Men du bliver ikke en dygtig datalog, fordi du har været meget på SoMe eller Youtube. Tværtimod. Det er vigtigt at kunne fordybe sig og høre efter i timerne, for du skal være god til både dansk og matematik for at kunne gennemføre de relevante uddannelser,” siger han.

Til gengæld vil de gerne fremme brugen af teknologi i folkeskolerne, hvor diskussionen ikke bør forsimples til at blive et spørgsmål om for eller imod skærme, som ifølge dem blot er et redskab.

Istedet bør det handle om, hvad der undervises i, mener de.

“Danmark er et af de mest teknologiserede lande i hele verden, og vi ligger helt i top, når det gælder brugen af digitale løsninger. Det er den verden, de unge kommer ud i, og som også giver Danmark en konkurrencemæssig fordel. Så det her med at sige, at nu skal vi gå tilbage til bøgerne, det er både ude af trit med, hvordan det danske samfund er, og hvad erhvervslivet efterspørger,” lyder det fra Atea-direktør Kathrine Forsberg i avisen.

Regeringen afsatte for et års tid siden i sin digitaliseringsstrategi 200 millioner kroner til teknologiundervisning i folkeskolen.

Der har i årevis været talt om et regulært teknologifag i folkeskolen, men snakken og eksperimenterne har endnu ikke udmøntet sig i noget konkret.