Artikel top billede

(Foto: Apple PR)

Apple vil skabe en revolution med sit nye VR-headset: Mød Vision Pro

Afsindig dyrt og afsindigt avanceret. Apple viser, hvordan de synes et virtual og augmented reality headset skal laves.

Det er langt fra hver dag, at Apples administrerende direktør Tim Cook forsøger at genskabe Apple-guruen Steve Jobs’ famøse ’One More Thing’ øjeblik, hvor en ny æra for selskabet skal introduceres på underspillet vis.

Men her er ifølge ham ’det første Apple produkt man kigger igennem og ikke på’ og det han kalder for selskabet ’mest avancerede produkt nogensinde’.

Revolutionen hedder 'Vision Pro' og er selskabets første headset til virtuelle verdener (Virtual Reality) og digitale udvidelser af den fysiske verden (Augmented Reality).

Apple ser dog ikke bare Vision Pro som et nyt produkt – men et ny platform, som skal tilbyde ’spatial experiences’, som baner vejen for en ny klasse af apps, hvor apps til 3D- renderinger af hjertet, DJ-apps og virtuelle versioner af Microsofts Excel og Word blev vist frem.

Under den timelange præsentation af enheden fik Apple hverken nævnt ordenen ’Augmented Reality’, ’Virtual Reality’ eller ’Mixed Reality’ – selvom Vision Pro nu syntes at være det bedste bud på en enhed, der glimrer i netop de områder.

Mød Vision Pro

Men Vision Pro *er* et VR/AR/MR headset, og på mange måder synes det at være det bedste og mest ambitiøse vi har set i de omkring ti år, hvor virksomheder som Oculus, HTC samt selv mægtige tech-giganter som Microsoft og Facebook har forsøgt sig.

Vision Pro ligner en stor skimaske, hvor en stor buet glasflade holdes fast af en aluminiumsramme. Selve puden op til brugerens ansigt kommer i forskellige størrelser, for at undgå at lys sniger sig ind fra siden.

Brugere med briller vil kunne få dedikerede optiske linser, der kan klemmes ind foran de to dedikerede skærme, hvor pixels er så små at opløsningen er 64 gange højere end på en iPhone.

Bagsiden består af en stor bred tekstilstrop, der gør det muligt at tilpasse de fleste hovedtyper, siger Apple.

Flerdimensionel interface med udkig til verdenen

Når du tager Vision Pro på, tager hjemmeskærmen udgangspunkt i dit hjem eller hvor du nu befinder dig – men altså belagt med et digitalt interface-lag, der kaster skygger for at få ikoner og apps til at virke mere naturlige.

Interfacet kan skaleres efter behov, mens nye apps kan udvides eller flyttes side om side igen efter behov. Dertil kommer såkaldte ’environments’ hvor dit hjem gradvis kan laves om til virtuelle landskaber omkring en – ganske som i VR.

Med Vision Pro tager Apple udgangspunkt i et nyt udviklingsparadigme, hvor der alene styres via øjnene, stemmen og fingrene.

Indholdet serveres som 2D-flader som standard, men 3D-elementer kan hives ud af apps og betragtes i det virtuelle rum foran en.

Apples keyboard og trackpad eller andet bluetooth-tilbehør kan sluttes til, mens din Mac eller iPad kan udvides til det 4K-store skærm, som Vision Pro kan simulere foran dig.

Man vælger ved at samle tommel og pegefinger og scroller ved at føre hånden op og ned. Her kan ens hånd placeres, hvor man nu foretrækker og behøver ikke at holdes oppe. Styringen foregår også igennem en digital krone, placeret på siden af headsettet.

Vision Pro vil gerne undgå at isolere, hvor en gradvis gennemsigtig interface kaldet ’eyeSight’ hvor øjnene kan skinne igennem, for at lade andre se ind til brugeren.

Ens øjne kan også forsvinde bag skærmen, hvis man ikke vil forstyrres inde i det virtuelle verdener, eller mens man ser en film.

Apple økosystem flyder ind

Alt på Vision Pro kører igennem et nyt styresystem VisionOS, hvor du får adgang til Apple iCloud- og app-økosystem, hvor dine apps, dine browser-indstillinger, kontakter og meget mere er tilgængeligt.

Lyden er direktionel, så stemmerne fra de forskellige deltagere i et møde kommer fra hver enkel brugers videofeed – eller så din film kan lyde som en storslået filmoplevelse, fordi der samtidig kan simuleres en 30 meter stor biografskærm.

Apples foto-økosystem kan også tages ind og vises frem i det kæmpemæssigt format til fotos og videoer. Vision Pro er samtidig udstyret med et 3D-kamera, hvor videoer kan gemmes i et særligt 3D-format, som kan gemmes og genses på Vision Pro.

Tusindvis af iOS og MacOS app såsom Unity-baserede spil og Adobes programpakke vil kunne afvikles i den nye VisionOS App Store.

Vision Pro kan sammen de ombordværende 3D-kameraer skabe en fotorealistisk digitale avatar af dig, som vil fremstå med 3D-dybde og tekstur og anvendes i de virtuelle møder og verdener.

Propfyldt med kræfter og sensorer

I alt drives der 23 millioner pixels frem i Vision Pro– mere end 4K-opløsning til hvert øje.

Lyden leveres af fire dedikerede højtalere, to til hver øre, som sammen levere ’auditiv ray-tracing’

I alt klemmes der 12 kameraer, heraf en LiDAR 3D-kamera, fem sensorer og seks mikrofoner, mens pakken bygger på over 5.000 patenter.

Det hele er drevet af en R1-processor, som styrer sensorerne, som sammen med en M2-processor leverer den fornødne regnekraft. De mange kræfter kræver dog et eksternt batteri, der kan holdes i lommen, men som altså skal fødes via et kabel.

Sikkerheden sikres via iris-scanning af dine øjne, som på samme vis som FaceID er nøglen til din sikkerhed.

Samtidig bliver dit eye-input holdt hemmeligt, for at undgå at tredjeparter kan se, hvor dine øjne ser på, før du aktiverer noget, ved at knibe med fingrene.

Kommer først i 2024

Apple Vision Pro er ikke tænkt til den brede forbruger i første ombæring. Enheden debuterer først i begyndelsen af 2024 i Apples hjemland, USA.

Det vil dog give tid til at spare op til de 3.499 amerikanske dollar, som enhedens debutpris lyder på. Det svarer til godt 24.320 kroner vel at mærke før moms og told er medregnet.

Blandt de første partnere til lanceringen af indhold til Vision Pro er Disney, som fra lanceringen vil have sin Disney+ streaming-tjeneste tilgængelig på platformen. Her vil der bydes på blandt andet programmer som The Mandolorian, NBA-basketball samt både Marvel og Disneys figurer i det virtuelle miljø, som Vision Pro baner vejen for.