En farverig tidsrejse gennem gamingens guldalder

Hvis man har en forkærlighed for både computerspil, tegneserier og teknologihistorie, er der håb forude med en helt ny grafisk fortælling om computerspillenes historie.

Artikel top billede

The Age of Video Games giver således både nybegyndere og nostalgiske nørder en farverig rejse gennem spilmediets evolution fra de første bip og blokke til nutidens VR-eksperimenter.

Eller som bogens fortæller selv formulerer det: ”Video games promise another life in pixels,” og det er vel en følelse, mange gamere kan nikke genkendende til.

Historien er fortalt som en tegneserie, hvor både forfatteren Jean Zeid, illustratoren Émilie Rouge og en robot ved navn Roby rejser i tid og udforsker spilindustriens milepæle.

Her får man for eksempel historien om det allerførste computerspil udviklet af Steve Russell og med det lovende navn Spacewar!, og hvordan spillet inspirerede en hel generation af spiludviklere og lagde grundstenen for spilindustrien.

Fortællestilen kombinerer faktabaseret formidling med humor og dialog, hvor forfatterne selv optræder i historien og blander teknologihistorie med kultur og æstetik.

Samlet set er det en nærmest kalejdoskopisk rejse, der handler om alt fra Pong over det første computerspil skabt af en kvinde, Carol Shaw, til legendariske titler som The Oregon Trail og Pac-Man.

Men bogen fortæller også om knap så legendariske spil som Ataris berygtede konsolversion af E.T., der rent fysisk blev begravet i en ørken, ligesom den fortæller om masser af nye spil.

The Age of Video Games er visuelt engagerende og fyldt med detaljer, som både kan vække genkendelse og overraske. Der er især fokus på store navne og konsoller, men også plads til de mindre aktører og mere skæve nedslag i udviklingen.

Samtidig er det en form for kulturhistorie, hvor computerspil bliver set som en udtryksform og en industri på én gang.

Det forudsætter selvfølgelig, at man kan leve med tegneserieformatet, for selve den visuelle fortælling og tidsrejsen kan måske godt i nogle tilfælde fjerne fokus fra det historiske indhold.

Det er således mere en bred introduktion til emnet end et dybdegående værk, men The Age of Video Games fanger i hvert fald fascinationen af det digitale spilrum som kulturel og teknologisk drivkraft kombineret med en stor mængde interessant viden om industrien.

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Scantruck A/S

Digitaliseringskonsulent

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S