For tre år siden, da OpenAI netop havde lanceret ChatGPT og revolutioneret den globale AI-verden, blinkede de røde advarselslamper hos Google.
Det var en kode rød, lød det angiveligt internt hos søgegiganten, hvor topchef Sundar Pichai frygtede, at selskabets søgemaskine ville blive overflødiggjort af OpenAI og ChatGPT.
Men nu er rollerne vendt om.
For ifølge det amerikanske Silicon Valley-medie The Information har OpenAI’s topchef Sam Altman nu også erklæret en ”kode rød”.
Det skete ifølge mediet i et internt memo, som han udsendte til de ansatte mandag.
Den såkaldte kode rød betyder, at OpenAI nu planlægger at sætte alle kræfter ind på at forbedre ChatGPT yderligere og samtidig vil udskyde lanceringen af en række andre initiativer.
Annonce-planer sættes på pause
Ifølge The Information vil OpenAI blandt andet udskyde planer om at indføre annoncer på ChatGPT.
OpenAI har ganske vist endnu ikke offentliggjort planer om at indføre annoncering på ChatGPT, men angiveligt tester selskabet i øjeblikket forskellige annoncemodeller, som blandt andet relaterer sig til promovering af e-handel.
Når de røde advarselslamper nu blinker hos OpenAI, skyldes det blandt andet, at Google med lanceringen af sin AI-løsning Gemini 3 ser ud til at have overhalet ChatGPT på mange parametre.
Det har Google blandt andet gjort ved at udnytte sin unikke markedsposition, hvor selskabet har adgang til enorme mængder af egne data og samtidig har trænet modellen på sin egen hardware.
Her har selskabet brugt sine egne TPU-chips. Det er såkaldte ASIC-chips, som er mere specialiserede end de enormt dyre GPU’er fra Nvidia, som indtil nu har været industristandarden i forbindelse med træning af AI-modeller.