Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard/DSB. (Foto: René Strandbygaard/DSB)

Banedanmark investerer en milliard på it-konsulenter

Fire konsulenthuse kan se frem til en milliard kroner til deling i fornyelsen af signalsystemerne på jernbanenettet i Danmark. Hele projektet står i små 20 milliarder kroner.

Banedanmark har i sidste uge udvalgt et rådgivningskonsortium bestående af fire virksomheder til at holde styr på en kommende totaludskiftning af jernbanenettets signalsystemer.

Den knap 20 milliarder kroner dyre fornyelse skal bortset fra privatbanerne finde sted på hele det danske jernbanenet inklusive det københavnske S-togsnet i de næste 10 år.

Som hjælp til at holde styr på alle faserne i udskiftningsarbejdet, hvor it spiller en nøglerolle, har Banedanmark udpeget et rådgivningskonsortium bestående af virksomhederne Rambøll, Atkins, Emch+Berger og Parsons.

De fire virksomheder kan, baseret på det forventelige timetal, se frem til at score en milliard kroner på omsætningen i rådgivningsarbejdet.

"Det tal kan variere både i den ene og den anden retning, alt afhængig af opgavernes omfang" siger Banedanmarks programdirektør Morten Søndergaard om de fire selskabers betaling.

Slitage og tog til tiden

Banedanmarks har det fromme håb, at den knap 20 dyre milliarder kroner fornyelse i højere grad vil sikre togafgang til tiden, og at man måske kan proppe flere togafgange ind.

Men Morten Søndergaard fra Banedanmark forklarer, at udbedringen af slitage på signalsystemerne er det egentlig formål med de næste mange års arbejde på jernbanenettets signalsystemer.

"Vi er simpelthen nødt til at forny vores jernbane for overhovedet at kunne gennemføre tog-driften i fremtiden. Man kan sige, at vi måske ikke får så meget for pengene, men investeringen er helt nødvendig på nuværende tidspunkt, fordi de eksisterende systemer er slidt ned," forklarer Morten Søndergaard.

BaneDanmark ser fornyelsen af signalsystemerne som en mulighed for at komme helt ajour med den nyeste teknologi, og hele investeringen på de små 20 milliarder skattekroner skulle gerne være billigere at vedligeholde på den lange bane, frem for en løbende udbedring af systemerne.

Fornyelse proppet med it-systemer

"Det er lidt ligesom med fornyelsen af kloaksystemer. Borgerne kan nok ikke umiddelbart se, hvad pengene bliver brugt til. Men den dag, det går galt, så er skaden for alvor sket, hvis man ikke sørger for at opdatere sine systemer," siger Morten Søndergaard.

Ren Olsen-Banden

Renoveringsopgaverne er proppet med it-systemer, hvor software skal erstatte oldgamle relæer, som er så udtjente, at reperatørerne er på vej på pension.

Omkring 80 procent af Banedanmarks sikringsanlæg er nemlig fra 1960'erne og 1970'erne. Flere steder er der anlæg helt tilbage til 1930'erne i brug.

Ifølge den foreløbige plan er det meningen, at to centraler fra 2021 skal koordinere togtrafikken på fjernbanen, mens ét center fra 2021 skal holde styr på det københavnske S-togsnet.

"Som det er nu, har vi både fjernstyringssystemer fra 1980'erne, 1970'erne og nogle systemer går helt tilbage til 1964. De ældste ligner noget men ser i en Olsen-Banden-film," forklarer Banedanmarks programdirektør Morten Søndergaard.

Automatisering på vej

Hovedopgaven i centralerne bliver at holde øje med og styre, at togdriften kører automatisk på skinner modsat i dag, hvor der er en del manuelt arbejde forbundet med tog-overvågningen.

For eksempel foregår signalskifter ind og ud ad Hovedbanegården i København ved, at nogle medarbejdere bevæbnet med printede køreplaner trykker på knapper, og på den måde manuelt dirigerer togene ind og ud af banegården.

Inden for de næste godt 10 år skal det massive digitaliseringsarbejde blandt andet gøre det muligt at fjernstyre togene med løbende køreplanændringer til lokomotivførerne, en automatisering af trafikafviklingen ved eksempelvis sporskifter og automatisk overvågning af togdriften.

Derudover skal Banedanmark have implementeret et nyt dataradiosystem til kontakten mellem centralerne og togene. Banedanmark skal også have implementeret en ny togdetekteringsteknologi eksempelvis i form af såkaldte aksetællere, der sikrer, at systemet altid ved, hvor de enkelte tog er henne i landet.

Hvordan det arbejde skal implementeres vil Banedanmark og konsulent-konsortiegruppen allerede begynde at kigge på fra i år, og hele arbejdet forventes afsluttet i 2021.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere