Artikel top billede

Frederik Wester, administrerende direktør for det svenske spilfirma Paradox Interactive, holder åbningstale ved spilmesse i Stockholm. Foto: Ming Ou Lü

Sådan tjener svenskerne penge på spil

Den svenske spilbranche omsætter for over tre gange så meget som den danske. Se her, hvordan det svenske spilfirma Paradox Interactive tjener penge på spil.

Interview: På de tørre tal slår Sverige Danmark. Den svenske spilbranche omsatte i 2009 for 835 millioner danske kroner, mens vi i Danmark blot havde en samlet omsætning på 250 millioner.

Et af de fremadstormende svenske spilfirmaer er Paradox Interactive. Paradox Interactive er et svensk spilfirma, der har satset hårdt på en niche inden for computerspil, nemlig strategispil til pc-markedet. Og indtil videre er det gået firmaet forholdsvist godt.

I 2008 havde firmaet en omsætning på 32 millioner danske kroner med en stab på under 20 mand. I år forventer virksomhedens administrerende direktør, Frederik Wester, en omsætning på 45 millioner danske kroner.

"Jeg tror, at firmaets snævre fokus er en af grundene til dets succes. Det handler ikke så meget om at producere et spil på basis af en eller anden skør idé og derefter markedsføre det spil, men om at analysere kernemålgruppen og finde ud af, hvilke spil de vil købe," siger Frederik Wester.

Offentlig støtte er måske blindgyde

Netop kundefokuseringen giver udslag på Paradox Interactives onlinesatsning. Spilfirmaet har en vibrerende fanbase på dets eget forum, hvor spillerne kommer med input og ideer til spildesign og nye spil.

"Vi har ikke fået nogen støttemidler fra den svenske stat, så vi arbejder lidt i vores egen verden. Samtidig forstår politikerne ikke helt, hvordan den kreative branche, herunder film- og spilindustrien fungerer," siger Frederik Wester.

"Det er først her for nylig, at vi har været i snak med en række politikere i Stockholm om, hvordan vi skaber et mere kreativt miljø i byen, men indtil videre er det forblevet ved snakken," forsætter Frederik Wester.

Politikerne i Sverige kunne dog godt bruge Paradox Interactive efter firmaets succes, og da Paradox Interactive holdt en større spilmesse i Stockholm sidst i januar 2010, mødte både den tidligere svenske udviklingsminister Carin Jämtin samt Camilla Lindberg, medlem af kulturudvalget i den svenske Riksdag, op for at tale om, hvordan Sverige er et godt land for spiludviklere at investere i.

Digital distribution er nødvendigt i dag

Paradox Interactive har formået at styre uden om de store spiludgivere som Electronic Arts (EA). Det er, fordi Paradox Interactive hele tiden selv har stået for dets egne spiludgivelser, hvor firmaet selv har ageret publicist.

I de seneste par år har Paradox Interactive også udviklet dets egen digitale distributionskanal, GamersGate, hvor computerspillere direkte kan downloade spil fra Paradox Interactive, men også andre spiludviklere.

"I 2006, da vi startede GamersGate, udgjorde digitale downloads to procent af vores omsætning. I år var det omkring 40 procent. I løbet af to til tre år er digital distribution blevet en 'nice to have' til 'need to have'. En masse publicister har i dag problemer, fordi de har misset chancen," fortæller Frederik Wester.

Godt etableret i USA

Samtidig påpeger Frederik Wester, at det især er i Nordamerika, at der sker en stigning i mængden af digitalt salg. 50 procent af det samlede digitale salg kommer nemlig fra den region.

Og netop Nordamerika er en vigtig region for spilbranchen. De store spilvirksomheder som EA og Activision Blizzard har alle hovedbase i Nordamerika, fordi markedet for computerspil er markant større der.

"Vi har meget fokus på netop vores amerikanske afdeling, som vi mener, er lang større end, hvad det skandinaviske hjemmemarked er," siger Frederik Wester.

Svensk spilindustri tiltrækker verden

Den relative succes for den svenske spilindustri gør, at Sverige i dag betragter computerspil som en vigtig eksportvare. Den svenske stat besluttede under dets EU-formandskab at promovere Sverige som et godt og attraktivt sted for spilfirmaer. Og i dag kommer der spiludviklere fra hele verden til Sverige.

"Vi har bemærket, at der er en masse folk, der kommer til Stockholm for job i spilbranchen. Det har været let at få folk til at flytte til Stockholm. Grunden til dette er nok, fordi vi har haft et stort fyrtårn i form af DICE (Sveriges største spilfirma, red.), der har haft et rigtigt godt brand," siger Frederik Wester.

Men DICE's succes har også haft nogle omkostninger, mener Frederik Wester.

"Desværre har den succes, som DICE har været, også forblændet en række spilfirmaer, der tror, det er let at sælge et spilfirma for over 370 millioner danske kroner. Det var en helt anden tid, hvor publicister som EA finansierede spiludvikling og ikke fik de immaterielle rettigheder, som de siden hen skulle købe tilbage. Det sker ikke igen," siger Frederik Wester.

Nye forretningsmodeller

I Paradox Interactive er der også fokus på nye indtjeningsmuligheder, herunder spil til sociale tjenester som Facebook. Samtidig forklarer Frederik Wester, at forretningsmodellen hos Paradox Interactive måske ikke er helt på samme måde som hos større spilhuse.

"Vi bruger en hel masse freelancere. Det har både sine fordele og ulemper, da vi skal bruge meget tid på at uddanne dem, når de skal producere for os. Derimod bevarer de deres kreative energi, og samtidig kan vi vælge fra et langt større kompetencefelt, end hvis vi skulle hyre dem alle i firmaet," siger Frederik Wester.

Men selv om Paradox Interactive endnu ikke er helt så store som de største, er ambitionerne på plads allerede.

"Jeg har lovet mit hold, at vi i løbet af tre til fire år vil være det største spilfirma i Sverige målt på omsætning. Det er en hård satsning, da DICE har en omsætning på 250 millioner danske kroner, og vi har blot omkring 45 millioner, men jeg har nogle esser oppe i ærmet," griner Frederik Wester.

Og et vigtigt råd har Frederik Wester til hans spiludviklere.

"Det er meget let for udvikleren at blive tabt i sit eget spil i stedet for at fokusere på, hvad kunden vil have. Spiludvikleren skal lære at dræbe sine darlings."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere