Af Dorte Toft
Først kom de dryppende - de danske virksomheder, der tog potentialet i e-handel alvorligt. Men nu kommer ketchup-effekten.
Flere danske leverandører af e-handelssoftware er i hvert fald enige om, at erhvervslivets nysgerrighed over for e-handel er afløst af strategier, planer og softwarekøb.
ComputerWorld erfarer således, at pioneren inden for dagligvarehandel, ISO, snart får konkurrence fra de andre store kæder.
Hos Columbus IT Partner Groupware, der nu debuterer med e-handelspakken Coins, trak en to-dages konference for nylig 100 interesserede virksomheder, og der er allerede ingået kontrakter.
– Coins er tæt integreret med Concorde, og i betragtning af, at Columbus har godt 600 Concorde-kunder, er der tale om en imponerende interesse, siger salgsdirektør Christian Egeskov, Columbus IT Partner.
Hos Navision Software har man selv integreret sit økonomisystem med en såkaldt Web-shop.
Flere afprøver
– Og vi har flere danske virksomheder i gang med en slags afsluttende afprøvning af deres Web-butikker, så vi sikrer, at butikken er bedst mulig, når starten går, siger produktdirektør Torben Wind, Navision Software.
Web-shoppen blev præsenteret på det amerikanske marked i november sidste år på den store Comdex-udstilling i Las Vegas.
– Indtil nu har interessen i USA været langt større end i Danmark, men nu fornemmer vi klart interessen herhjemme.
Hos The Vision Factory, der var allertidligst ude med softwaren Catalog, står man lige foran premieren på en løsning med et stort potentiale.
– Om få måneder kommer vi med en løsning, der er tæt integreret med SAP’s populære R/3-system. Og flere af Nordens top-ti virksomheder, som er R/3-brugere, starter Web-butikker i oktober-november, oplyser Mogens Nielsen, administrerende direktør for The Vision Factory.
Det danske firma har også haft snablen inde i det allerhemmeligste, hvad angår R/3. Firmaet Pandesic, der er oprettet af tyske SAP og Intel med e-handel som speciale, baserer sin front-løsning på det danske software.
– Vi har fået et dybt kendskab til R/3, men der er ikke tale om samme software. Og vi går ikke i konkurrence med vores egen kunde, for vi retter os mod Europa, mens Pandesic vender sig mod USA, siger Mogens Nielsen. Han tilføjer, at Catalog i øvrigt også er integreret med andre økonomisystemer og heriblandt Navision Financials.
Anden generation
Softwareleverandørerne lægger alle vægt på, at der er tale om andengenerations-løsninger. Mens førstegeneration typisk var software udelukkende til Web-butikker gælder det nu, at løsningen er integreret med den bagved-liggende virskomhedspakke.
– Vi laver hele kommunikationen til “bagbutikken”. Til det eksisterende lagerregister, økonomisystemet med videre. Når et firma får en ordre, er det dermed ligegyldigt, om den kommer via Web-butikken eller pr. brev. Prisændringer slår øjeblikkeligt igennem, og individuelle kunderabatter gælder begge steder. Der er ikke noget dobbeltarbejde, siger Navisions Torben Wind
.
Standardsoftware
Hans løsning er baseret på Microsofts Site Server, hvilket indebærer, at Web-shoppen får øget funktionalitet i takt med, at der kommer nye versioner af Microsoft-softwaren.
Columbus IT Partner har valgt konkurrentens software - IBM’s Lotus Domino som udgangspunkt. Coins-løsningen er udviklet til Concorde XAL og C5, men den kommer i september også til den nye Concorde, Axapta.
Salgsdirektør Christian Egeskov tror, at om et år til halvandet vil hver anden virksomhed, der anskaffer sig en virksomhedspakke, kræve e-handelsfunktionalitet.